• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 19 تیر 1400
کد مطلب : 135428
+
-

روی خوش دولت بایدن به سعودی‌ها

استقبال گرم از معاون وزیر دفاع عربستان، نشانه‌ای از تغییر موضع واشنگتن در قبال ریاض است

آمریکا
روی خوش دولت بایدن به سعودی‌ها

دولت جو بایدن با استقبال گرم و تعجب‌آور از یک مقام میان‌رده سعودی در سفر به واشنگتن، از مواضع سرسختانه پیشین خود در قبال عربستان کوتاه آمده و خود را برای تغییر وضعیت در روابط با ریاض آماده می‌کند. به گزارش سی‌ان‌ان، خالد بن سلمان‌، جانشین وزیر دفاع و برادر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با مقامات ارشد امنیتی دولت آمریکا ازجمله جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی او، لوید آستین وزیر دفاع، ژنرال مایک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش و آنتونی بلینکن وزیرخارجه ملاقات کرده است. این سفر البته جنجال برانگیز نبوده و منابعی به سی‌ان‌ان گفته‌اند که برخی مقامات وزارت دفاع آمریکا، از اینکه به این شاهزاده چنین دسترسی وسیعی به مقامات ارشد آمریکایی داده شده به‌شدت گلایه کرده‌اند.
اما جدی شدن مشکلات پیش روی دولت آمریکا – اوج‌گیری دوباره طالبان، جنگ در یمن، مذاکرات متزلزل هسته‌ای با ایران، افزایش قیمت سوخت در آمریکا در آستانه مسافرت‌های گسترده مردم در دوران پسا کرونا- باعث شده است تا نقش عربستان سعودی برای حل آنها، دوباره بسیار مهم شود و آمریکا به این نتیجه رسیده که نمی‌تواند عربستان را نادیده بگیرد.
رفتار واشنگتن با بن سلمان از 5‌ماه قبل که آمریکا در گزارشی به این نتیجه‌ رسیده بود که ولیعهد عربستان شخصا و مستقیما قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سرشناس سعودی را تأیید کرده تغییرات جدی کرد. ده‌ها فرد سعودی که واشنگتن گفته با نقض حقوق بشر ارتباط دارند، تحریم شده‌اند و از آن مهم‌تر، آمریکا حمایت خود از سعودی‌ها در جنگ یمن را قطع کرده است.
و حالا بازگشت به همان رفتار قدیمی، باعث شده تا بحث در وزارت خارجه بالا بگیرد. مقامات، به‌خصوص از دسترسی‌های گسترده‌ای که به برادر 33ساله بن‌سلمان داده شده ناراحت هستند. منابع درون وزارت خارجه، گفته‌اند که معاون وزیر دفاع یک کشور خارجی، از نظر جایگاه بسیار رده ‌پایین‌تر از آن است که بتواند در سفر به واشنگتن با وزیر خارجه ملاقات کند. آنها همچنین از رفتار زننده سفارت عربستان در واشنگتن ناراحت هستند. چند مقام ارشد وزارت خارجه، سه‌شنبه شب برای شام به اقامتگاه سفیر دعوت شده بودند اما تنها ساعتی پیش از شروع مراسم از سفارت به آنها اطلاع داده شد که مراسم لغو شده است.
ملاقات شاهزاده سعودی با بلینکن، در فهرست ملاقات‌های عمومی وزیر خارجه ثبت نشده بود و سفر او هم قبل از انجام آن رسما اعلام نشده بود. دلیل این کار احتمالا این بوده که سفر او در خفا و پنهانی انجام شود. آنتونی بلینکن پیش از این گفته بود که دولت جدید آمریکا رفتار ویژه و جانبدارانه دولت
دونالد ترامپ با عربستان را قطع خواهد کرد و دیگر نقض حقوق بشر توسط سعودی‌ها را هم نادیده نخواهند گرفت. با این حال در همان زمان اعلام شد که آمریکا همکاری و حمایت از این پادشاهی را به‌خاطر منافع مشترک ادامه خواهد داد.
آمریکایی‌ها امیدوارند این ملاقات و دسترسی‌های غیرمعمولی که به معاون وزیر دفاع عربستان داده‌اند، سعودی‌ها را ترغیب کند تا در مسائل خاصی در منطقه، با واشنگتن همکاری کنند.
انرژی، یک مسئله بسیار مهم برای هر2 کشور است. کاخ سفید سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت که سالیوان و بن سلمان درباره اهمیت هماهنگ‌سازی تلاش‌ها برای تضمین بهبود اقتصاد جهانی با هم گفت‌وگو کرده‌اند.
شرکت خدمات مالی گلدمن ساکس هشدار داده که بعد از ناکامی اوپک برای توافق برای افزایش تولید، خطر سقوط منابع جهانی نفت به‌شدت افزایش یافته است. بایدن به‌خاطر تأکیدش بر محیط‌زیست نمی‌تواند به‌صورت علنی از عربستان سعودی بخواهد که تولید خود را بالا ببرد اما از سوی دیگر، افزایش قیمت نفت می‌تواند تورم را در آمریکا بالا ببرد و این مسئله هم اکنون هم به جمهوریخواهان، بهانه حمله را به بایدن داده است.
عربستان همچنین می‌تواند نقش میانجیگری فعالی را در افغانستان داشته باشد؛ جایی که دولت بایدن حدود 90درصد نظامی‌های آمریکایی را خارج کرده است. نهادهای اطلاعاتی آمریکا هشدار داده‌اند که در وضعیت کنونی، این احتمال وجود دارد که بین 6تا12هفته، دولت مرکزی افغانستان سقوط کند.
در مذاکرات بین 2 طرف، همکاری احتمالی در دیگر مناطق ازجمله شاخ آفریقا، جایی که عربستان می‌تواند به ثبات آن کمک کند هم مورد بحث قرار گرفته است. عربستان همچنین در یمن بازیگر اصلی است؛ جایی که مقامات دولت بایدن امیدوارند از شدت درگیری‌ها و بحران انسانی کاسته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید