• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 19 تیر 1400
کد مطلب : 135394
+
-

نیمکت‌بازی

هیچ‌وقت این همه جابه‌جایی مربیان بین باشگاه‌های اروپایی رخ نداده بود

رقابت‌های یورو باعث شد برخی مربیان شغل خود را از دست بدهند و برخی دیگر با وجود نتایج نامناسب در سمت خود ابقا شوند. شاید هیجان‌انگیزترین اتفاق می‌توانست برکناری دیدیه دشان از سرمربیگری تیم ملی فرانسه و جایگزینی زین‌الدین زیدان به‌جای او باشد اما فدراسیون فوتبال فرانسه تصمیم گرفت دشان را تا جام جهانی نگه دارد. به‌نظر می‌رسد حمایت مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه دلیل این تصمیم باشد. درباره او گفته می‌شد که در بازگرداندن کریم بنزما به تیم ملی نقشی کلیدی بازی کرده و از دشان خواسته بود مهاجم رئال مادرید را برگرداند. شاید رابطه‌ای که بر همین اساس شکل گرفته، باعث ابقای دشان شده. سرمربی فرانسه البته عملکردی موفق در تیم ملی داشته و یک قهرمانی جام‌جهانی و یک نایب‌قهرمانی یورو برای این تیم به ارمغان آورده است. نوئل لوگرا رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه در گفت‌وگو با روزنامه فیگارو پاریس در پاسخ به این پرسش که آیا دشان سرمربی تیم ملی فرانسه می‌ماند، گفت: «پاسخ بله است. من روز چهارشنبه با او صحبتی طولانی در شهر گنگان داشتم. این مسئله ظرف 3‌دقیقه حل و فصل شد. دشان علاقه بسیار زیادی برای ادامه کار دارد، درست همانطور که من هم می‌خواستم.» دشان سال آینده 10‌سال حضورش روی نیمکت فرانسه را تکمیل می‌کند. او که از سال2012در این پست مشغول به‌کار شده، در 117بازی، 76برد با خروس‌ها به‌دست آورده است.
     همه مربیان تیم‌های حاضر در یورو2020مثل دشان خوشبخت نبودند. یکی از این مربیان بدشانس سرمربی مقدونیه بود که خیلی زود از سمتش برکنار شد. گونش هم می‌توانست یکی دیگر از اخراجی‌ها باشد اما او فعلا حاضر به استعفا نشده و اعلام کرده برنامه‌ای برای این کار ندارد. یواخیم لوو هم که از قبل مشخص بود باید جای خودش را به هانسی فلیک بدهد، حتی درصورت قهرمانی!
      استانیسلاو چرچسوف، سرمربی 57ساله روسیه که از 5سال پیش سرمربی این تیم بوده، با فدراسیون فوتبال بر سر قطع همکاری به توافق دست یافته. از یواخیم لوو به‌عنوان گزینه جانشینی چرچسوف نام برده می‌شود.
      در رده باشگاهی هم اتفاقات زیادی رخ داد. نخستین تغییر بزرگ روی نیمکت رئال کلید خورد و زیدان از رئال مادرید رفت تا آنچلوتی از اورتون به رئال برگردد.
      رافا بنیتس در میان اعتراض هواداران لیورپول و اورتون، جای آنچلوتی را روی نیمکت آبی‌ها گرفت.
      مورینیو پس از اخراج از تاتنهام و مدتی استراحت جای فونسکا را در آاس‌رم گرفت.
      تاتنهام با سرمربی پرتغالی فصل قبل ولوز یعنی نونو اسپریتو به توفق رسید، جای نونو در ولوز را برونو لاژی گرفت که هموطن او و سرمربی فصل قبل بنفیکا لیسبون است.
      گتوزو که با فیورنتینا قرارداد بسته بود به هوای رفتن به تاتنهام با این تیم فسخ کرد اما با لندنی‌ها هم به توافق نرسید.
      پاتریک ویه‌را، اسطوره آرسنال با قراردادی 3‌ساله هدایت کریستال‌پالاس را به‌عهده گرفت.
      کونته که مدنظر رئال و تاتنهام بود پس از قهرمان کردن اینتر هنوز با باشگاهی به توافق نرسیده است.
      اینتر هم سرمربی موفق سال‌های اخیر لاتزیو یعنی سیمونه اینتزاگی را جانشین کونته کرده و مائوریتزیو ساری هم جای اینتزاگی را روی نیمکت لاتزیو گرفته.
      در یوونتوس پس از برکناری پیرلو، آلگری بعد از 2‌سال به تیم برگشته تا شاید این تیم را به مسیر قهرمانی برگرداند.
      تیاگو موتا پس از طی کردن سلسله مراتب، سرمربی تیم رده پانزدهمی فصل قبل سری‌آ یعنی اسپتزیا شد. او مربیگری را از تیم جوانان پاری‌سن‌ژرمن آغاز کرد و مدتی هم سرمربی جنوا بود.
      دیه‌گو سیمئونه یکی از گزینه‌های اینتر بود اما گران‌ترین سرمربی جهان کجا برود از اتلتیکو بهتر؟ در این باشگاه کسی انتظار قهرمانی ندارد، همین که با بزرگان به رقابت بپردازند برای‌شان کافی است اما سرمربی آرژانتینی برای آنها جام هم می‌آورد. سیمئونه 2‌سال دیگر و تا تابستان2024 قراردادش را تمدید کرده است.
      درباره استیون جرارد گفته می‌شد که پس از فصلی کاملا موفق در رنجرز گلاسکو به لیگ برتر می‌رود اما این اتفاق نیفتاد. فرانک لمپارد هم که گزینه چند تیم در لیگ برتر بود، هنوز پس از چلسی با باشگاهی به توافق نرسیده.
      در بوندس‌لیگا ناگلزمان به آرزویش رسید و به جای فلیک سرمربی بایرن‌مونیخ شد؛ تیمی که عشق دوران کودکی‌اش بود. جسی مارش آمریکایی هم سالزبورگ اتریش را به مقصد لایپزیش ترک کرد و جانشین ناگلزمان شد.
      رُز از مونشن‌گلادباخ به دورتموند رفت و ترزیچ، سرمربی فصل قبل دورتموند به‌عنوان مدیر ورزشی در همین باشگاه انتخاب شد.
       تیری آنری هم که همه حقوقش به‌عنوان دستیار مارتینس در تیم ملی بلژیک را به خیریه کمک کرده، انتظار دارد تیمی در سطح یک یا 2 در لیگ‌های معتبر به او پیشنهاد بدهد.
      خبرهایی هم درباره آینده لوییس انریکه شنیده می‌شود. شایعه شده بود که گواردیولا پس از رد پیشنهاد لاپورتا که از او خواسته بود به بارسلونا برگردد، انریکه را پیشنهاد کرده. کومان یک فصل دیگر با بارسا قرارداد دارد اما کافی است کمی بلغزد، آنگاه انریکه بلافاصله به نیمکت این تیم بازخواهد گشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید