• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 19 تیر 1400
کد مطلب : 135392
+
-

مردودترین گل سال

انگلیس روی گل دوم به دانمارک هیچ منکری نبود که نکرد!

مردودترین گل سال

پنالتی دیرهنگامی که ماکلی، داور هلندی دیدار نیمه‌نهایی یورو به سود انگلیس اعلام کرد، صدای همه را درآورد. تقریبا همه دنیا غیر از خود رحیم استرلینگ اعتراف کردند که پنالتی اشتباه بوده و ماکلی نباید به‌نظر کمک‌داور ویدئویی اعتماد می‌کرد. آرسن ونگر گفته تعجب می‌کند که چرا ماکلی خودش نرفت کنار زمین تا صحنه را روی مانیتور چک کند. کاربران شبکه‌های اجتماعی هم کمیک‌ها و جوک‌هایی درباره این صحنه ساختند. مثلا عکس ملکه انگلیس را در اتاق VAR فتوشاپ کردند و طعنه که این پنالتی با دستور ملکه اعلام شده است. استرلینگ هم با حالت‌های شیرجه و شنا سوژه فتوشاپ‌های کاربران بود.
در صحنه آهسته چندان مشخص نیست که آیا برخوردی بین استرلینگ و مدافع دانمارک صورت گرفته یا خیر، اما حتی درصورت برخورد و گذشتن از دایو هنرمندانه مهاجم تیم میزبان هم خیلی‌ها به 2‌دلیل گل انگلیس را مردود می‌دانند؛ اول اینکه هنگام ورود استرلینگ به محوطه جریمه دانمارک یک توپ دیگر هم داخل زمین بود و قانون در این‌باره صراحت دارد که بازی باید متوقف شود، اما داور و کمک‌هایش و حتی کمک‌داور ویدئویی هیچ‌کدام به این موضوع دقت نکردند. البته مسعود مرادی در کارشناسی داوری‌اش مدعی شده چون توپ دوم در جریان بازی نبوده و باعث اشتباه بازیکنی نشده، تصمیم داور در دستور به ادامه بازی درست بوده است. البته خیلی از کارشناسان و کاربران فضای مجازی با مرادی هم‌نظر نیستند و اعتقاد دارند داور به اشتباه دستور به ادامه بازی داده است. دلیل دیگر مردود‌بودن گل دوم انگلیس هم تخلف تماشاگران انگلیسی هنگام ضربه پنالتی هری کین به سمت دروازه‌بان دانمارک بوده. در تصاویر کاملا مشخص است که تماشاگران انگلیسی هنگام ضربه پنالتی با لیزر تمرکز کسپر اشمایکل را به هم زده‌اند و این خودش خلاف قانون است. خلاصه، انگلیس در کسب گل برتری هیچ منکری نبود که نکرده باشد!  یوفا گفته قصد دارد درباره این تخلفات تحقیقاتی انجام دهد اما تغییری در نتیجه ایجاد نخواهد شد. در بیانیه یوفا آمده: «مراحل انضباطی پس از بازی یورو‌2020 در مرحله نیمه‌نهایی بین انگلیس و دانمارک که در 7ژوئیه در ورزشگاه ومبلی لندن برگزار شد، آغاز شده است.» اتهامات علیه انگلیس عبارتند از استفاده از نشانگر لیزر توسط طرفداران این تیم، ایجاد مزاحمت طرفداران این تیم هنگام پخش سرود ملی و آتش‌بازی توسط طرفداران این تیم. این پرونده توسط مرجع کنترل، اخلاق و انضباط یوفا (CEDB) رسیدگی خواهد شد.
دنی ماکلی که یک پلیس است و در کنارش داوری را هم ادامه می‌دهد، داور پراشتباهی است و انتخاب او برای این بازی اصولا کاری نادرست بوده است. او همان داوری است که در ثانیه پایانی دیدار پرتغال با صربستان وقتی کریستیانو رونالدو گل برتری پرتغال را وارد دروازه حریف کرد، آن گل را نپذیرفت. البته در آن مسابقات که رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی در قاره اروپا بود، VAR وجود نداشت چون همه کشورها امکان استفاده از سیستم کمک‌داور ویدئویی را نداشتند. ماکلی بعدا در مصاحبه با روزنامه پرتغالی ابولا به‌خاطر آن اشتباه از پرتغالی‌ها عذرخواهی کرد. آن گل صحیح می‌توانست شانس پرتغالی‌ها برای صعود به جام‌جهانی را افزایش دهد و در عین حال کریستیانو رونالدو را به‌تنهایی در صدر جدول بهترین گلزنان ملی تاریخ فوتبال جای دهد. رونالدو به‌خاطر آن اشتباه الان مجبور است عنوان خود را با علی دایی با 109گل ملی به‌اشتراک بگذارد. ماکلی اگر وظایف پلیسی‌اش را هم به همین شکل انجام دهد، شهروندان درستکار به پشت میله‌های زندان می‌‌روند و دزدها و خلافکارها به اجتماع برمی‌گردند! معلوم نیست چرا یوفا اینقدر به این داور بها می‌دهد. او دیدار رفت رئال مادرید با چلسی در ورزشگاه دی‌استفانو را هم سوت زد که سی‌امین داوری‌اش در لیگ قهرمانان بود. بازی انگلیس و دانمارک هم چهارمین قضاوتش در یوروی امسال بود. او دیدار افتتاحیه یورو2020 بین ایتالیا و ترکیه را سوت زد که در آن مسابقه هم دست‌کم 3‌مورد صحنه مشکوک به پنالتی رخ داد که غیر از یکی بقیه را حتی به VAR هم نبرد. پس از آن اشتباهات به‌نظر می‌رسید مثل متئو لاهوس اسپانیایی که یک‌پنالتی اشتباه در دیدار با پرتغال برای فرانسه گرفت و از یورو حذف شد، ماکلی هم کنار گذاشته شود اما این اتفاق نیفتاد. فصل قبل هم فینال لیگ اروپا بین اینتر و سویا به او سپرده شده بود. اشتباهات او حتی برای داوران لالیگا هم که بدترین داوران اروپا محسوب می‌شوند، قفل است! بعضی داوران سوگلی یوفا هستند ازجمله همین ماکلی یا جونیت چاکر یا لاهوس که همه جزو پراشتباه‌ترین داوران اروپا به‌حساب می‌آیند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :