• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 16 تیر 1400
کد مطلب : 135235
+
-

عذرخواهی رئیس جمهور از مردم

روحانی، جهانگیری را مأمور بررسی و حل مشکل قطعی برق کرد

گزارش
عذرخواهی رئیس جمهور از مردم


 قریب به ده روزی می‌شود که قطع مکرر و بی‌نظم برق در گوشه و کنار کشور منجر به شکل‌گیری موجی از نارضایتی‌ها در میان مردم شده است. قطعی برق در گرم‌ترین روزهای سال و عدم‌زمان‌بندی درست برای این روند سبب شده است که از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا دیدارهای مردمی مسئولان و... انتقاد از شرایط بروز‌یافته نقل مشترک مردم و رسانه‌ها باشد؛ نقل مشترکی که روی موج نارضایتی‌های اخیر بیش از هر زمان مشابه دیگری به چشم می‌آید و خود به‌دلیل و محرک جدید نارضایتی مردم از روند عملکردی و مدیریتی مسئولان بدل شده است و آنچه بر این روند می‌دمد شرایط سخت اقتصادی مردم و مشکلات روز‌افزون معیشتی مردم است که بخشی ناشی از تحریم‌هاست و بخشی دیگر از پاندمی کرونا و عدم‌اجرای طرح واکسیناسیون ملی برخلاف برنامه‌ریزی‌های گفته شده.
 به هر روی در فضای شکل گرفته از حال و روز دشوار مردم در پرداختن به مسائل روزمره، قطعی برق آن هم به‌صورت چندباره و بی‌نظم و بدون الگوی خاصی در طول شبانه روز مزید بر نارضایتی‌های موجود شده است؛ نارضایتی‌هایی که سبب شد دیروز حسن روحانی در راس هیأت دولت و به‌عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور نواقص بروز‌یافته را بپذیرد و به‌خاطر آن از مردم عذرخواهی کند.
 رئیس‌جمهور دیروز در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با عذرخواهی از مردم که به‌خاطر قطعی مکرر برق دچار مشکل شده‌اند، گفت: از مردم می‌خواهم همکاری و همراهی کنند چون چاره‌ای نداریم. شاید برخی تصور کنند وزارت نیرو مقصر بود اما وزارت نیرو مقصر نیست ولی باید بیاید برای مردم توضیح دهد. وزیر در رادیو و تلویزیون مشکل را به مردم بگوید و راه‌حل مشکل را هم باید پیدا، اجرایی و عملیاتی کنیم. مردم هم همراهی و کمک کنند و اگر به قطعی برق نیاز است ساعات آن حتماً باید برای مردم مشخص شود تا مردم در رنج فراوان نباشند.
عذرخواهی روحانی از مردم به‌خاطر مشکلات بروز‌یافته و تأکید او بر شرح مشکلات به مردم و همراه‌کردن مردم برای حل مشکلات، حکایت از توجه و درک او از اعتماد عمومی دارد و روشن است که او حتی در هفته‌های آخر پایان مسئولیتش می‌خواهد به‌رغم همه کاستی‌ها و مشکلات که کارنامه دولت او را آماج نقدهای کوچک و بزرگ قرار داده‌اند، حق مردم را رعایت کند و در روزگاری که عمدتا برخی از مسئولان و حتی اعضای کابینه‌اش از پذیرش اشتباهات‌شان سرباز می‌زنند چه برسد به اینکه برای مشکلات بروز‌یافته اعلام عذرخواهی کنند، بازهم تابوی عذرخواهی از مردم را در میان مسئولان کشور شکسته است.البته او نخستین بار 8سال قبل نیز در گفت‌وگوی تلویزیونی‌اش با مردم باب عذرخواهی بالاترین مقام اجرایی کشور از مردم را باز کرد و در روالی که خیلی میان مسئولان مرسوم نیست خطاب به مردم گفت که من به‌عنوان رئیس‌جمهور از مردم عذرخواهی می‌کنم. آن روزها نحوه توزیع سبد کالا میان مردم سبب ایجاد بی‌نظمی شده و نارضایتی عمومی را به همراه آورده بود.
البته نخستین عذرخواهی روحانی از مردم به معطل‌شدن مردم پای گیرنده‌های تلویزیون برای دیدن گفت‌وگوی زنده او با مردم بازمی‌گردد، هرچند هنوز هم مشخص نشده است که چرا گفت‌وگوی زنده روحانی با مردم در 16بهمن‌ماه سال 92 با تأخیر 60دقیقه‌ای برگزار شد، اما او در آغاز گفت‌وگویش خطاب به مردم گفت: می‌خواهم از مردم عزیز که مدت مدیدی پای تلویزیون نشستند و منتظر این برنامه ماندند تشکر کنم. حالا او این روزها در راس دولت دوازدهم که به‌دلیل بروز مشکلات متعدد اقتصادی آماج حمله منتقدان قرار گرفته و مشکلات کم‌آبی و قطعی برق به کاستی‌های زندگی روزمره مردم اضافه شده، باز از مردم طلب بخشش کرده است. او در داستان عذرخواهی از مردم تقریبا جور کابینه و وزرای مسئول در این عرصه را کشیده و خود به‌عنوان رئیس هیأت دولت نقص‌های بروز‌یافته را به سهم دولت پذیرفته و خواستار همراهی مردم شده است.

علت خاموشی‌های مستمر چیست 
رئیس جمهور در نشست دیروز در بخش دیگری از سخنانش درباره چرایی   خاموشی‌های اخیر گفت: مشکلات دیگری هم داشتیم مثلاً نیروگاه بوشهر ما که ۱۰۰۰ مگاوات است از مدار خارج شد و نیاز به یکسری تغییرات و مشکلاتی داشت، یک‌بار برگشت و دوباره از مدار خارج شد. دیشب دوباره به مدار آمد.
رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به مشکلاتی که در روزهای اخیر برای مردم ایجاد شده است، ‌گفت: در تابستان که همیشه مشکل برق و آب پیدا می‌کنیم و در زمستان هم مشکل گاز داریم و البته به‌دلیل افزایش تولید گاز از ۶۰۰ میلیون مترمکعب به هزار میلیون مترمکعب، دیگر مشکل گاز در این دولت نداشته‌ایم.
روحانی خاطرنشان کرد: تولید برق ما مناسب بود اما امسال خشکسالی داشتیم و در کنار آن مصرف هم بالا رفته است. گرما و خشکسالی، دلیل مصرف زیاد برق است و امسال سال بسیار گرمی است. این خشکسالی و گرما و افزایش مصرف معطوف به کشور ما نیست و در تمام دنیا این وضعیت وجود دارد. رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: تولید صنعتی ما هم ۵۰ درصد اضافه شده و با افزوده‌شدن تولیدات صنعت، مصرف برق هم بالا می‌رود که رمز‌ارزها هم در این امر دخیل بوده است.

 دستور ویژه روحانی به معاون اول 
به گزارش ایسنا،‌ رئیس‌جمهور در ادامه گفت: به معاون اول دستور دادم جلسه مفصلی بگذاریم، برنامه‌ریزی کنیم و راه‌حل‌های مشکلات را پیدا کنیم. راه‌حل این است که بخشی از صنعت کشور باید همراهی کند و ساعت فعالیت صنعت را تغییر دهیم. پیرو این دستور علیرضا معزی ،  معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور در توییتر نوشت: ‏رئیس‌جمهور به دکتر ‎جهانگیری ماموریت ویژه داد تا با تشکیل جلسه‌ای فوری،معضل خاموشی‌ها وقطعی ‎برق را بررسی و دستورالعمل اجرایی صادر کند. ‎روحانی بر لزوم روشنگری وپاسخگویی به افکار عمومی و اطلاع‌رسانی دقیق برای کاستن از زحمات و آسیب‌هابه شهروندان تاکید کرد.
رئیس جمهور در ادامه این نشست خاطرنشان کرد: برای مردم مهم است که ساعت خاموشی را بدانند و در این 3-2 هفته‌ای که هوا خیلی گرم است، مردم باید بدانند چه ساعتی برق قطع می‌شود تا قبل از آن پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کنند و این کار باید حتما انجام شود. البته به‌دلیل برخی مشکلات فنی ناچار شدند اتوماتیک برخی از مناطق را خاموشی دهند تا کل کشور دچار افت ناگهانی و مشکل نشود چون در چند کشور اروپایی دیدیم که کل برق کشور ناگهان می‌خوابد و ۲۴ ساعت برق کشور قطع می‌شود. برای اینکه این مشکل در کشور پیش نیاید، دستگاه‌های دیسپچینگ چندجا ناگهانی دستور خاموشی داده و برای مردم مشکل ایجاد شده است.

 مکث
دادستان کل کشور پیگیر علت قطعی‌ برق شد


 ساعتی بعد از انتشار خبر عذر‌خواهی روحانی از مردم، غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه دست به قلم شد و در نامه‌ای حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور را مأمور پیگیری فوری قطعی‌های مکرر برق شهرهای مختلف کشور در روزهای گذشته کرد.
به گزارش میزان در نامه رئیس قوه قضاییه به دادستان کل کشور آمده است: «با توجه به قطعی‌های مکرر برق بدون اطلاع قبلی در شهرهای مختلف کشور و خسارت‌ها و مشکلات ناشی از آن، در راستای احیای حقوق عامه و پیشگیری یا حداقل کاهش آسیب‌ها و خسارات مربوط، با فوریت، علت قطعی برق و عدم‌اطلاع قبلی را بررسی و اقدام لازم و مقتضی معمول و نتیجه را به اینجانب گزارش کنید.»

این خبر را به اشتراک بگذارید