• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 16 تیر 1400
کد مطلب : 135237
+
-

تهران و ریاض روی دور مذاکره

سخنگوی دولت خرابکاری هسته‌ای در کرج را تأیید کرد و گفت که تجهیزات مهم آسیب ندیده‌اند

دولت
تهران و ریاض روی دور مذاکره


سخنگوی دولت در نشست خبری روز سه‌شنبه‌ خود با خبرنگاران از تداوم گفت‌وگوهای میان ایران و عربستان خبر داد که برای حل و فصل مشکلات‌شان از فروردین‌ماه امسال آغاز شده است. برخی گزارش‌های رسانه‌ای شائبه توقف این گفت‌وگوها به‌علت اختلافات ۲کشور را مطرح کرده بودند. علی ربیعی در پاسخ به این پرسش که آیا مذاکرات ایران و عربستان متوقف شده است یا نه و ارزیابی تان از مذاکرات ایران و عربستان چیست، گفت: مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و دولت عربستان سعودی با این اعتقاد راسخ ما در اولویت دادن به همسایگان و ضرورت همزیستی مسالمت‌آمیز برای صلح و امنیت منطقه، آغاز شد. ما همچنان معتقدیم که گفت‌وگو  به‌ویژه بین جوامع درون امت مسلمان تنها راه شایسته‌ برای حل و فصل اختلافات احتمالی میان آنهاست. در گفت‌وگوهایی که تا‌کنون بین 2طرف انجام شده مسائل میان 2کشور از موضعی دوستانه و با حسن نیت به بحث گذاشته شده و پیشرفت‌هایی هم به‌دست آمده است. درک می‌کنیم که در برخی موارد ممکن است اختلافات، پیچیدگی‌هایی داشته باشد که حل آنها به زمان مناسب نیاز دارد. سخنگوی دولت تأکید کرد: ما این گفت‌وگوها و ادامه آن را تا به حداقل رساندن اختلاف نظرها ادامه خواهیم داد.

تأیید خرابکاری جدید هسته‌ای با خسارت مختصر
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور همچنین درباره خرابکاری چهارشنبه دوم تیرماه در یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی در کرج گفت: اصل خرابکاری را تأیید کردیم بازهم تأیید می‌کنیم. البته این اقدام منجر به آسیب انسانی نشده و آسیب تجهیزاتی هم قابل توجه نبوده است. سقف یکی از سوله‌ها سوراخ شده که به ناچار این سقف را برای تعمیر جمع‌آوری کردند و عکس‌های منتشر شده مربوط به زمان تعویض سقف بوده است. این خرابکاری اساساً منجر به آسیب به تجهیزات مهمی نشده   و نتوانسته تجهیزات را هدف قرار دهد و در همان سوراخ کردن سقف متوقف شده است. ربیعی با اشاره به عامل اصلی این حوادث گفت: «رژیم صهیونیستی این اقدامات را با این تصور انجام داد که بتواند ایران را متوقف کند و بگوید که دنیا نیازی به گفت‌وگو با ایران ندارد اما تاکنون هرگاه خرابکاری صورت گرفت، توان ما افزایش پیدا کرد.» دوم تیر‌ماه گذشته برخی رسانه‌های خارجی مدعی شدند یک کارگاه ساخت سانتریفیوژهای سازمان انرژی اتمی در کرج هدف حمله پهپادی قرار گرفته و خسارت جدی دیده است.

 نه می‌دانند نه می‌خوانند
ربیعی همچنین درباره ادعای یکی از نمایندگان مجلس (احمدی بیغش) مبنی براینکه نهاد ریاست‌جمهوری 3 شیفته درحال از بین بردن ارزهای ۴۲۰۰تومانی است و اینکه چه میزان ارز ۴۲۰۰تومانی واگذارشده برنگشته است، گفت: من بنای پاسخ به ادعاهایی که بارها بی‌اساس بودن آنها به اثبات رسیده را نداشته و ندارم. متأسفانه این روزها شاهد تعدد افرادی هستیم که نه می‌دانند و نه می‌خوانند، اما دچار پرگویی‌اند. این یکی از آفت‌های آینده ما خواهد بود.

برکت و پاستور فقط واکسن‌های سبد کرونا هستند
سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال که با وجود رونمایی از ۸ نوع واکسن در کشور و ورود به پیک پنجم کرونا، چرا این واکسن‌ها تزریق نمی‌شود و زمان تزریق واکسن برکت چه زمانی است و به دولت سیزدهم موکول می‌شود، گفت: اجازه بدهید سؤال شما را اصلاح کنم. تاکنون درباره شروع ‌کار از مرحله تحقیقات تا مراحل تولید 8واکسن، صحبت شده است و بحث رونمایی نبود و صرفا تاکنون فقط از 2واکسن پاستور و برکت رونمایی شده است.   بقیه موارد، نامزد واکسن کرونا هستند لذا جزو سبد واکسن محسوب نمی‌شوند و فعلا مراحل بالینی را طی می‌کنند. ربیعی با بیان اینکه برکت تاکنون ۲میلیون دوز واکسن تولید کرده و این تعداد واکسن هم، در مرحله طی‌کردن تست پایداری و تست فنی است، گفت: بعد از این مراحل نیز، باید برچسب‌گذاری شده و بعد از آن آماده تزریق می‌شوند. گاهی اظهار می‌شود این میزان واکسن تولید و وارد بازار شده و آماده ارسال است که درست نیست. تاکنون ۲۵۰هزار دوز واکسن برکت این مراحل را طی کرده   و توزیع شده اما ورود محموله‌های بیشتر، ‌نیازمند طی کردن مراحلی است که بیان کردم.

   رئیسی با تیم مذاکره‌کننده چه می‌کند 

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سؤال همشهری مبنی بر اینکه آیا مسئولیت احیای برجام در مذاکرات وزارت خارجه با تیم آقای رئیسی از سوی دولت آتی پذیرفته شده یا اینکه آیا دولت کنار گذاشته شده است، گفت: تصمیم‌گیری درباره مذاکرات احیای برجام در سطوح عالی، زیرنظر و هدایت مقام معظم رهبری و در شورای‌عالی امنیت ملی انجام می‌گیرد. اینکه چه‌کسی و در کدام دولت مذاکره نهایی را انجام خواهد داد بستگی به تامین نظر جمهوری اسلامی ایران و اراده سیاسی طرف آمریکایی دارد. هم‌اکنون تغییری در تیم مذاکره‌کننده رخ نداده و می‌توانم بگویم که روند مذاکرات به‌ویژه درخصوص مسائل دشوار و فنی به پایان رسیده است. جمهوری اسلامی ایران برخلاف دولت آمریکا، دولت را به‌عنوان یک موجودیت حقوقی یکپارچه و مستمر می‌بیند که در برابر همه تعهدات بین‌المللی که دولت‌های پیشین سپرده‌اند، پایبند است. دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری یادآور شد: اگر توافق در دولت دوازدهم انجام بگیرد، بدون تردید دولت سیزدهم بنا به این قاعده حقوقی به همه تعهدات پایبند خواهد بود. تجربه نشان داده جمهوری اسلامی ایران نه در گذشته توافق‌ها و تعهدهای بین‌المللی خود را نقض کرده و نه در آینده چنین قصدی خواهد داشت. امیدواریم سایر طرف‌ها نیز با همین صراحت و شفافیت، به گسست‌ناپذیری تعهدات بین‌المللی خود به‌رغم تغییر دولت‌ها تصریح کنند و به وظایف قانونی خود پایبند بمانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید