• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 16 تیر 1400
کد مطلب : 135212
+
-

فوت و فن نوشتن14/ شانس یعنی تلاش و تمرین

فرزام شیرزادی- نویسنده و روزنامه‌نگار

همیشه رمز و راز موفقیت داستان‌نویسان حرفه‌ای در نوشتن، برای نویسندگان آماتور و تازه‌کار اهمیت زیادی داشته است. در این یادداشت کوتاه به چند نقل‌قول به‌دردخور درباره‌ راه‌های موفقیت در نوشتن از زبان نویسندگان مطرح و البته کمتر شناخته‌شده در زبان فارسی می‌پردازم.
«ویلیام ف. نولان» می‌گوید: نوشتن باید مثل نفس‌کشیدن باشد؛ کسی فکر نمی‌کند که باید نفس بکشد، بلکه خودبه‌خود نفس می‌کشد. بنابراین هر روز، حتی موقع تعطیلات حداقل به اندازه یکی‌دوساعت بنویس.
درباره اینکه نویسنده نباید برای پولدارشدن و شهرت بنویسد، «تامس سولیوان» می‌گوید: اوایل می‌نوشتم تا ثروتمند شوم که نشدم. بعدش می‌نوشتم تا مشهور شوم که باز هم نشدم. ولی بعد فقط به‌خاطر اینکه به نویسندگی علاقه داشتم، می‌نوشتم. درواقع پس از این بود که کم‌کم پولی به‌دست آوردم و توجه دیگران را به‌خودم جلب کردم.
«چارلز ادوارد پوگ» هم به نکته جالبی اشاره می‌کند: اگر با انجام کار دیگری غیر از نویسندگی خوشبخت خواهی شد، محض رضای خدا همان کار را انجام بده.  درباره بهره از فنون نوشتن، نویسندگان حرفه‌ای در مصاحبه‌هایشان به نکته‌های قابل‌تاملی اشاره کرده‌اند. «فیلیس ویت‌نی» می‌گوید: نحوه استفاده از ابزارهای نویسندگی را یاد بگیر. یاد بگیر چگونه از عامل انتظار در داستان استفاده کنی، خواننده را به داستان علاقه‌مند کنی و مشتاق نگه‌داری. برای شخصیت‌پردازی، نحوه شروع و تمام‌کردن داستان فنونی‌ وجود دارد. ممکن است در ابتدای نوشتن استعداد تا اندازه‌ای ما را جلو ببرد، ‌ولی اکثر نویسندگان باید ابزارهای کارشان را بشناسند و نحوه استفاده از آنها را بیاموزند.
درباره نگاه‌کردن به ‌کار نویسندگان مطرح و شبیه آنها نوشتن هم «جف گرین فیلد» جمله موجز و عمیقی دارد: صدای خاص خودت را پیدا کن. سعی نکن همینگوی، اسکار واید یا ویرجینیا ولف باشی.
و موضوع آخر اینکه برای موفق‌شدن در نوشتن (داستان‌نویسی) 3 نکته را از یاد نبرید. اول تمرین؛ تمرین تنها راه رسیدن به مهارت در هر کاری است. مطالعه و نوشتن روزانه بخشی از راه رسیدن به مهارت در نوشتن است.
دومین نکته، مأیوس‌نشدن و ثابت‌قدم بودن در نوشتن است.
و نکته سوم اینکه باید حرفه‌ای باشید؛ یعنی اگر توانایی لازم را برای قضاوت منتقدانه درباره نوشته‌هایتان و جرح و تعدیل آنها را نداشته‌ باشید، نویسنده نیستید. این جمله را هم از یاد نبرید که شانس در نویسندگی یعنی تلاش و تمرین.

این خبر را به اشتراک بگذارید