• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 14 تیر 1400
کد مطلب : 135037
+
-

از ترامپ‌ بدتر هم داشته‌ایم

سامان رضایی

 دونالد ترامپ که مدعی بود بهترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکاست به مدال برنز در این زمینه بسنده کرد؛ البته در مسابقه انتخاب بدترین رئیس‌جمهور‌های آمریکا! گزارش واشنگتن‌پست درباره این موضوع اینگونه آغاز می‌شود که «ترامپ‌ بدترین رئیس‌جمهور آمریکا نیست، پس از نظرسنجی که شرکت شبکه‌های کابلی سی‌پن (C-SPAN) از مردم آمریکا انجام داد او میان 142رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا به‌عنوان سومین رئیس‌جمهور بد این کشور انتخاب شد».
جالب اینکه در این نظرسنجی مقام اول تا دیروز، به جیمز‌بوکانن پانزدهمین رئیس‌جمهور آمریکا رسید. او تنها رئیس‌جمهور آمریکاست که هرگز ازدواج نکرد. جیمز‌بوکانن منطقه کانزاس را که هنوز تبدیل به ایالت نشده بود را به‌عنوان یک ایالت‌برده‌دار اعلام کرد. این مسئله خشم جمهوریخواهان و بسیاری از هم‌حزبی‌های بوکانن را برانگیخت. زمان زمامداری او همزمان با سلطنت ناصرالدین شاه در ایران بود.  از دیگر شگفتی‌های این نظرسنجی این است که رئیس‌جمهوری که فقط یک‌ماه زمامدار آمریکا بود یعنی ویلیام‌هنری هریسون (نهمین‌ رئیس‌جمهور ایالات متحده) در این نظرسنجی رتبه‌ بالاتری از ترامپ دارد. ویلیام‌هنری از 4مارس تا 4آوریل 1841میلادی یعنی فقط یک‌ماه به صندلی ریاست‌جمهوری این کشور تکیه زد.
حتی «عالیجناب تصادفی» یا جان‌تایلر دهمین رئیس‌جمهور آمریکا هم با اینکه بسیار تصادفی معاون ویلیام‌هنری هریسون شد و پس از مرگ ناگهانی‌اش به کرسی رئیس‌جمهوری آمریکا تکیه زد و لقب عالیجناب تصادفی را دریافت کرد هم وضعیت بهتری از ترامپ دارد. جان‌تایلر درآغاز دوره رئیس‌جمهوری‌اش لایحه‌ای مربوط به بانکداری ملی را که حزب ویگ پشتیبان آن بود وتو کرد. حزب ویگ هم در واکنش او را رسماً از حزب اخراج کرد و بنابراین تمامی اعضای کابینه تایلر به جز دانیل وبستر (وزیر امور خارجه) استعفا دادند. اما این تاریخچه تیره و تار هم باعث نشد ترامپ از او بدترباشد. دونالد ترامپ اکنون در حالی در قعر جدول قرار گرفته است که در این نظرسنجی آبراهام لینکلن همچنان در صدر قرار دارد. رئیس‌جمهوری که برده‌داری رسمی را در آمریکا برانداخت.

این خبر را به اشتراک بگذارید