• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 14 تیر 1400
کد مطلب : 135019
+
-

تغییر چهره جرم در دوره کرونا

میزان وقوع جرم و جنایت در طول قرنطینه در شهرهای جهان به‌شدت کاهش یافته است

جهان‌نما
تغییر چهره جرم در دوره کرونا

 فتانه احدی- روزنامه‌نگار

کاهش جرائم در دوران قرنطینه کرونایی ازجمله موضوعاتی است که بسیاری از جرم‌شناسان جهان را به حیرت واداشته است. همزمان با لغو قرنطینه خانگی در برخی نقاط جهان، آمار جرائم افزایش یافته است. جرائمی مانند سرقت و تعرض در 27شهر بزرگ جهان با آغاز قرنطینه کرونا کاهش یافت است اما این ارقام با نادیده‌گرفتن و سهولت در اجرای محدودیت‌ها، به‌سرعت افزایش یافتند.
آمار نشان می‌دهد که قتل و جرائم دیگری نظیر سرقت وسایل نقلیه، سرقت منزل، زورگیری و تجاوز به‌طرز چشمگیری در دوران قرنطینه کرونا کاهش یافته است. دلیل این اتفاق هم ساده است؛ ماندن مردم در خانه‌.
به نوشته گاردین، بررسی گزارش‌های جرائم از 27شهر بزرگ در اروپا، آسیا و آمریکا نشان می‌دهد که در طول قرنطینه، جرائم شهری به‌طور کلی بیش از یک‌سوم کاهش یافته است؛ این آمار پس از رفع محدودیت‌ها به‌طور مرتب افزایش داشته است. در این شهرها در مجموع، زورگیری46درصد، سرقت وسایل نقلیه39درصد، تجاوز 35 و سرقت منزل 28درصد کاهش داشته است. این در حالی است که جرائم کوچک ازجمله جیب‌بری و سرقت از مغازه و اماکن عمومی، کاهش چشمگیری داشته و 47درصد کمتر شده است.
در لندن، زورگیری60درصد، سرقت‌هایی نظیر کیف‌قاپی و جیب‌بری 46درصد و سرقت منزل 29درصد کاهش یافته است. به‌گفته محققان، گزارش‌های مربوط به وسایل نقلیه مسروقه در این شهر در طول قرنطینه بهار سال گذشته، 26درصد و تجاوز 10درصدکاهش یافته است.
تحقیقات انجام‌شده در دانشگاه اوترخت هلند نشان می‌دهد که قرنطینه سختگیرانه، در میزان کاهش جرم و جنایت در شهرها اثرگذارتر بوده است. همزمان، حتی در شهرهایی که مسئولان مردم را به ماندن در خانه صرفا «توصیه» کرده‌اند هم آمار روزانه سرقت با کاهش مواجه شده است.

قرنطینه اجراشده در بارسلونا در اسپانیا، یکی از سفت و سخت‌ترین محدودیت‌هایی بوده که در شهرهای اروپایی اجرا شد. این قرنطینه آمار وقوع جرائم در بارسلونا را تغییر داد. تعرض و تجاوز 84درصد و زورگیری 80درصد کاهش یافت. در دوران قرنطینه سرقت‌های ثبت‌شده توسط پلیس در این شهر به‌طور متوسط از 385مورد در روز به 38مورد کاهش یافت.
بررسی‌های نشریه «نچرال هیومن بهیویر» نشان می‌دهد که چگونه محدودیت‌های ناگهانی و قابل‌توجه در تردد مردم، تصویر جرم شهری را به طرز چشمگیری تغییر داده و با کاهش محدودیت‌ها و بازگشت فرصت‌های عادی فعالیت‌های مجرمانه از سرگرفته شده و افزایش یافته است.
طبق گزارش این نشریه، قرنطینه کمترین تأثیر را بر میزان ارتکاب قتل داشته است. در طول محدودیت‌های مرتبط با کرونا، آمار قتل به‌طور متوسط فقط 14درصد کاهش یافته است. مانوئل آیزنر، استاد جرم‌شناسی دانشگاه کمبریج معتقد است دلیل این موضوع این است که بسیاری از قتل‌ها در خانه اتفاق می‌افتد.
اما چگونگی واکنش باندهای جنایات سازمان‌یافته به قرنطینه نیز بسیار اهمیت دارد. در مقاله‌ای با عنوان«قاچاقچیان مواد‌مخدر در خانه نمی‌مانند»، محققان در مکزیک دریافتند که جرم‌های معمولی در دوران کرونا کاهش یافته اما جرائم سازمان‌یافته ازجمله قتل و آدم‌ربایی همچون گذشته در جریان بوده است.
اما میزان ارتکاب قتل در کشورهای مختلف متفاوت است. در طول قرنطینه، آمار قتل در شهرهای لیما در پرو، کالی در کلمبیا و ریودوژانیرو در برزیل، شهرهایی که تعداد زیادی از قتل‌ها به خشونت‌های گروهی منجر شده، به‌ترتیب 76درصد، 29درصد و 24درصد کاهش یافته است. در برخی موارد، حتی ممکن است باندها به اجرای قرنطینه کمک کرده باشند یا به روشی دیگر به اقدامات اینچنینی در مناطق تحت کنترل خود اعمال کرده باشند. پروفسور تام کرچمایر، مدیر گروه تحقیقات پلیس و جرم دانشکده اقتصاد لندن، ارتباط قوی بین سختگیری در اجرای قرنطینه خانگی و سطح جرائم عمومی را تأیید می‌کند و می‌گوید: «اگر کسی نتواند بیرون برود، ارتکاب جرم بسیار دشوارتر است. اما براساس تحقیقات من و همکارانم، طی این مدت، سوء استفاده خانگی بین اعضای خانواده به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است. سرقت دوچرخه نیز در دوران قرنطینه بسیار شایع شده است زیرا در این مدت به‌دنبال جایگزینی برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی بوده‌اند».

این خبر را به اشتراک بگذارید