• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 14 تیر 1400
کد مطلب : 134980
+
-

خطر، بیخ گوش شهرهای نارنجی

شهرهای نارنجی کرونایی مانند بهمئی، لنده ، بویراحمد، سمنان، قزوین و پاکدشت با توجه به شیوع ویروس دلتا در معرض قرمز شدن قرار گرفته‌اند

پیگیری
خطر، بیخ گوش شهرهای نارنجی

حمیده پازوکی- خبرنگار

سفر جنوب به شمال ویروس کرونا همچنان ادامه دارد؛ موج پنجم بیش از 90شهر را قرمز کرده و هنوز هستند شهرهایی که خطر بحرانی‌شدن در کمین آنهاست. حالا دیگر ثابت شده ویروسی که در شهرهای مختلف می‎چرخد، دلتاکروناست. حتی علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم گفته است نیمی از استان‌های کشور درگیر ویروس دلتا شده‌اند. ویروسی که میزان سرایت‌پذیری و بیماری‌زایی آن از نوع انگلیسی رایج در پیک چهارم بسیار بیشتر است و می‌تواند موجب بروز وضعیت‌های بحرانی در هر یک از نقاط کشور شود. بحران کرونای سیستان‌وبلوچستان هم هنوز به قوت خود باقی است و وزیر بهداشت که قرار بود این هفته به این استان سفری داشته باشد، حالا حمید سوری، رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید-19را راهی سیستان‎وبلوچستان کرده است.

وضعیت بحرانی چند استان
سویه دلتا اکنون در کرمان در حال گردش است و  این استان دومین استان در زمینه شیوع و ابتلا به این نوع ویروس در کشور محسوب می‌شود. کهگیلویه و بویراحمد هم که تا دیروز نگران وضعیت قرمز گچساران بود به‌گفته حسین کلانتری، استاندار در انتظار قرمزشدن 3شهرستان بهمئی، لنده و بویراحمد است. شهرهای استان‌های سمنان و قزوین هم با خطر قرمزشدن مواجهند. دماوند، گیلان، اسلامشهر و تهران در استان تهران قرمز هستند و حالا افزایش مراجعه بیماران با علائم کرونا در پاکدشت نگاه‌های نگران را به‌سوی جنوب استان جلب کرده است.در ایلام هم وضعیت خوب نیست. به‌گفته محمد کریمیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی این استان در شبانه‌روز گذشته ۱۰۰ابتلای جدید کرونا در ایلام شناسایی شده است. در نقشه لرستان هم 2شهرستان خرم‌آباد و پلدختر قرمز هستند و ابتلای بالای ویروس شرایط را همچنان بحرانی نگه داشته است. در باقی نقاط کشور هم وضعیت به همین شکل ادامه دارد و همه استان‌ها درگیر وضعیتی هستند که می‌تواند وخیم‌تر و بحرانی‌تر شود.

سایه کرونای مازندران و تهران برسر البرز
البرز به‌عنوان استانی مواصلاتی در نقطه سوق‌الجیشی نیمه شمالی کشور همواره از همان مشکلاتی رنج برده است که تهران و دیگر استان‌های همسایه‌اش گرفتار آن بوده‌اند. موضوعی که با توجه به اهمیت البرز می‌تواند برای دیگر نقاط کشور نیز خطرناک باشد. به‌گفته محمدرضا فتحی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز با افزایش شمار مراجعه روزانه و تعداد بستری شدگان، این استان شاهد خیز دوباره کروناست.
سخنگوی ستاد کرونای البرز درباره این موضوع به همشهری می‌گوید: روند ابتلا به کرونا در البرز افزایشی است، اما هم‌اکنون هیچ شهری در این استان قرمز نیست. با این حال به‌دلیل نزدیکی ما به تهران و مازندران بیم آن می‌رود که شرایط بحرانی این استان دامنگیر استان ما شود. مهرداد بابایی ادامه می‌دهد: سویه غالب بیماری در بیشتر استان‌ها دلتاست و با آنکه نتیجه اثبات شده‌ای در دست ما نیست، اما می‌توان احتمال داد در استان ما هم بخشی از بیماران به این ویروس مبتلا باشند. به‌گفته وی، محدودیت‎ها مطابق آنچه در مورد شهرهای نارنجی صدق می‌کند در استان در حال اجراست.

آستارا، نقطه قرمز خطر در شمال غرب
با اینکه بیشترین استان‌های درگیر موج پنجم کرونا در جنوب کشور قرار دارند و استان‌های شمالی اندکی شهرهای قرمز دارند، آستارا لکه سرخی در شمال غرب نقشه کشور است که می‌تواند موجب وخامت اوضاع در این بخش از کشور شود. معاون علوم پزشکی گیلان درباره چرایی قرمز شدن این شهر به همشهری می‌گوید: یکی از راه‌های مهم انتقال کرونا سفر و تجمع مسافران در یک نقطه است. آستارا هم کانون تجمع مسافران از اردبیل و آذربایجان‌های شرقی و غربی است و تعداد بسیاری مسافر هم از دیگر نقاط کشور دارند. همین موضوع برای قرمز شدن یک شهر کافی است و موجب شده این شهر کوچک قرمز شود. آبتین حیدرزاده با بیان اینکه پروتکل خاصی برای نمونه‌گیری از بیمارانی که به سرعت بیمار شده‌اند یا ویروس را به افراد بسیاری منتقل کرده‌اند به گیلان ابلاغ شده است، اظهار می‌کند: این نمونه‌ها به انستیتوپاستور تهران فرستاده شده، اما هیچ نتیجه‌ای مبنی بر بروز دلتاکرونا در استان به ما ارائه نشده است. وی درباره این موضوع که چه اقدامی برای جلوگیری از بحرانی‌شدن شرایط در شهرهای همسایه آستارا انجام شده، ادامه می‌دهد: هم‌اکنون ورود و خروج به شهرستان ممنوع است و پروتکل‌های لازم از سوی فرمانداری اجرا می‌شود. امیدواریم با رعایت همه نکات سیر بیماری نزولی شده و وضعیت شهر دوباره نارنجی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید