• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 14 تیر 1400
کد مطلب : 134974
+
-

تعطیلی ۸۰۰ فروشگاه در حمله سایبری به آمریکا

یکی از بزرگ‌ترین حملات سایبری جهان باعث شده است تا فروشگاه‌های مواد غذایی زنجیره‌ای سوئدی «کوپ»  را مجبور به بستن 800شعبه‌خود کند، چرا که قادر به کنترل و اداره صندوق‌های خود نیست.
 به گزارش خبرگزاری رویترز، کوپ که یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای مواد غذایی در سوئد محسوب می‌شود، به‌خاطر حمله به ابزاری که برای به‌روزرسانی حساب‌های پرداخت از راه دور مورد استفاده قرار می‌گیرد، مجبور به تعطیلی موقت شده است.
سخنگوی این فروشگاه به تلویزیون سوئد گفت:«ما تمام شب کار عیب‌یابی و بازیابی را انجام دادیم، اما اعلام کرده‌ایم که امروز باید فروشگاه‌ها را بسته نگه‌داریم.» تعطیلی این فروشگاه‌ها در پی حمله پیچیده روز جمعه به شرکت فناوری کاسه‌یا، ارائه‌دهنده نرم‌افزار صورت گرفت. یک باند باج‌افزار معروف به REvil مظنون به ربودن ابزار مدیریت دسکتاپ شرکت کاسه‌یا بوده و گفته می‌شود از طریق آن توانسته به سیستم‌های مشتریان این شرکت نفوذ کند. شرکت «هانترس لب» یکی از نخستین شرکت‌هایی بود که زنگ خطر نفوذ هکرها به سیستم مشتریان کاسه‌یا را به صدا درآورد. آنها اعلام کردند که ممکن است، هزاران شرکت کوچک از این حمله آسیب دیده باشند. کاسه‌یا که دفتر مرکزی‌اش در میامی قرار دارد، اعلام کرد که در حال همکاری با اف‌بی‌آی است. این شرکت همچنین فاش کرد که تنها حدود 40مشتری آنها، به‌صورت مستقیم تحت‌تأثیر این حمله سایبری قرار گرفته‌اند. شرکت اما در مورد اینکه چه تعداد از آنها ارائه‌دهندگانی هستند که به نوبه‌خود نرم‌افزار مخرب را به دیگران منتقل کرده‌اند، توضیحی نداد. اواخر روز شنبه، پلیس فدرال گفت که با هماهنگی آژانس امنیت سایبری و زیرساخت‌های ایالات‌متحده در حال بررسی موضوع است. این آژانس اما در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما همه افرادی را که تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند تشویق می‌کنیم که از پروتکل‌های توصیه شده استفاده کرده و کاربران از راهنمایی کاسه‌یا برای خاموش کردن سریع سرورهای VSA پیروی کنند.»
برخی کارشناسان درباره ساعت حمله می‌گویند که تعطیلات طولانی آخر هفته در آمریکا، فرصت خوبی برای هکرها به‌منظور پیشبرد سریع‌تر اهداف‌شان بوده است.از سوی دیگر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده را مأمور به تحقیق در مورد عامل حمله کرده است. او گفت: «ما مطمئن نیستیم که عامل حمله کیست. فکر اولیه این بود که دولت روسیه پشت این قضیه قرار دارد، اما هنوز مطمئن نیستیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید