• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 13 تیر 1400
کد مطلب : 134892
+
-

پیشگیری از کرونا را تنها به مردم واگذار نکنید

یک پزشک اهل زاهدان معتقد است؛ مسئولان درمانی استان باید به جای مقصر نشان دادن مردم، بیماریابی گسترده انجام دهند

گپ
پیشگیری از کرونا را تنها به مردم واگذار نکنید

حمیده پازوکی- خبرنگار

در روزهای گذشته وضعیت بحرانی کرونا در سیستان‌وبلوچستان بارها در صدر اخبار قرار گرفت و درباره آن صحبت شد. متأسفانه آمار فوت در این استان به شکلی فاجعه‌بار در حال افزایش است، به طوری که شبانه‌روز گذشته 23نفر دیگر از شهروندان استان به‌دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند. بحران کرونا در سیستان‌وبلوچستان می‌توانست به اینجا نرسد و با آگاه‌کردن مردم و افزایش تست و واکسیناسیون از آن جلوگیری‌ شود؛ موضوعی که مصطفی جهان‌تیغ، پزشک عمومی اهل زاهدان در گفت‌وگو با همشهری بر آن تأکید می‌کند.

این پزشک عمومی با بیان اینکه الگوی ابتلای مردم استان به بیماری شبیه به هندوستان است، می‌گوید: کرونای هندی اوایل اردیبهشت‎ در هند فاجعه آفرید زیرا مردم درگیر انتخابات و مراسم مذهبی بودند. در هفته‌های گذشته سیستان‌وبلوچستان دقیقا همین وضعیت را داشت، تجمع‌های انتخاباتی شورای شهر بین طوایف به شکلی پرتعداد برگزار شد و اکنون بیماری در آن به اوج خود رسیده است.
جهان‌تیغ با بیان اینکه وضعیت امکانات در شهرهای استان بسیار بد است، اظهار می‌کند: فقط به این توجه کنید که سرانه تخت بیمارستانی در شهری مثل چابهار به ازای هر هزار نفر 7/0تخت است. ضعف‌های اینچنینی شیوع ویروس را در استان به فاجعه تبدیل کرده است.
وی با اشاره به اینکه آمار ابتلا و فوتی به‌دلیل وخامت اوضاع استان در نیمه خرداد به اندازه موج آذر سال قبل رسید، ادامه می‎دهد: در همان روزهای نیمه خرداد باید محدودیت ایجاد می‌شد.
این پزشک با گلایه از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی زاهدان می‌گوید: دانشگاه به جای هر کاری مردم را مقصر جلوه می‌دهد درحالی‌که مردم سیستان‌وبلوچستان بسیار محروم هستند، فشار کاری بسیاری را تحمل می‌کنند، تعداد افراد متعلق به طبقه متوسط در استان بسیار کم است، عموم مردم کارگر هستند و سواد اندکی هم دارند. آنها نمی‌توانند کارشان را تعطیل کنند و از سوی دیگر دسترسی‌شان به مراکز تست کرونا هم بسیار کم است. مدت‌ها آمار ابتلا در استان بسیار پایین اعلام می‌شد درحالی‌که کسی توجه نمی‌کرد که تستی از مردم سیستان‌وبلوچستان گرفته نشده است.
جهان‌تیغ با بیان اینکه در همه‌گیری‌ها 3لایه مهار پیشگیری، شناسایی و درمان وجود دارد، توضیح می‎دهد: در استان پیشگیری را به مردم واگذار و بیشتر توانشان را به بیمارستان‌ها محدود کرده‌اند. در مرحله شناسایی هم کار جدی انجام نشده است. به‌عنوان پزشک وقتی به مردمی که نمی‌توانند تست بدهند می‌گویم کرونا دارند، حرفم را نمی‌پذیرند. مردم باور نمی‌کنند بیمارند، می‎گویند سرما خورده‌ایم. این افراد ناقل هستند و همین موجب گسترش بیماری تا این اندازه شده است.
وی با بیان اینکه مردم استان از واکسیناسیون استقبال نمی‎کنند، می‌‎گوید: نبود استقبال از سوی مردم را علوم پزشکی باید حل کند. آگاهی‌رسانی برای مردم سالمند و کم‌سواد استان باید با جدیت انجام شود. اینکه بگوییم خودشان واکسن نمی‌زنند، چیزی را درست نمی‌کند. مردم پس از تزریق یک دوز تب می‎کنند به هم می‌گویند واکسن نزن مریض می‎شوی، کسی باید باشد که این موضوع را برایشان توضیح دهد.
جهان‌تیغ درباره تأثیر افزایش واکسیناسیون بر وضعیت کنونی استان نیز اظهار می‌کند: در استان بیشتر افراد فقط یک دوز واکسن دریافت ‎کرده‌اند، با این شکل واکسیناسیون گرچه تأثیری در میزان ابتلا به‌وجود نمی‎آید اما خطر و کشندگی بیماری کاهش می‌یابد. همین نشان می‎دهد واکسیناسیون در هر حدی باعث کاهش نرخ مرگ‌ومیر می‌شود و همین بسیار ارزشمند است. الان هم دیر نشده است و می‌توان این کار را انجام داد.
این پزشک عمومی از تأثیر مکمل‎درمانی در کاهش ابتلا به بیماری یاد می‌کند و می‎افزاید: در بسیاری از کشورها بعضی مکمل‌ها مانند ویتامین دی که ثابت شده در کاهش نرخ کرونای وخیم مؤثر است، رایگان به مردم تزریق می‌شود. این موضوع اثبات شده اما متأسفانه در کشور ما اجرا نشده است.
جهان‎تیغ معتقد است که سیستان‌وبلوچستان قربانی محرومیت شده است و باید زودتر زیرساخت‌های درمانی آن تقویت می‌شد تا چنین فاجعه‌ای رخ ندهد. رویکردی جهادی لازم است که هم‌اکنون امکانات درمانی و پزشک برای مردم استان تامین شود تا مردم نجات یابند.

این خبر را به اشتراک بگذارید