• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 13 تیر 1400
کد مطلب : 134858
+
-

افول ستاره سینما جوان برازجان

کمبود اعتبار و فرسودگی تجهیزات فنی، تنها سینمای فعال برازجان در استان بوشهر را به تعطیلی کشاند

افول ستاره سینما جوان برازجان

محمدرضا برازجانی-خبرنگار

سینما جوان برازجان به‌عنوان تنها سینمای فعال شهرستان 250هزارنفری دشتستان که به همت و تلاش مدیران انجمن سینمای جوانان دفتر برازجان و با تجهیز سالن105نفری همایش این دفتر به سامانه‌های فنی صوتی و تصویری از اسفندماه 94 و بعد از وقفه‌ای 20ساله فعالیت خود را آغاز کرده بود، پس از 5سال به دلیل فرسودگی تجهیزات فنی و تصویری و واگذار نشدن اعتبار لازم برای نوسازی و تامین تجهیزات پیشرفته، از ادامه فعالیت بازماند تا تنها چراغ فعالیت‌های فرهنگی در مرکز شهرستان دشتستان خیلی زودتر از آنچه که تصور می‌شد، رو به خاموشی بگذارد. اگرچه درطول سال‌های نه‌چندان زیاد فعالیت سینما جوان و با پیگیری‌های «شهرام سلیمی‌فرد» مدیر وقت سینما، نیازهای اساسی این سینما ازجمله بهبود کیفیت تجهیزات صوتی و تصویری و تامین امکانات رفاهی مورد نیاز شهروندان تا حدودی رفع شد، اما این تلاش‌ها نیز برای ادامه فعالیت سینما کافی نبود و امید جوانان سینمادوست دشتستان ناامید شد.
سینما جوان برازجان با ظرفیت 105صندلی که تا آخرین روزهای اسفندماه98 به کارش ادامه می‌داد، با اکران همزمان فیلم‌های سینمایی روز ایران و جهان در4 سانس و بعضا به درخواست علاقه‌مندان تا 6سانس در روز، زمینه‌ساز استقبال مردم و حضور قابل‌توجه خانواده‌ها و همچنین جوانان و نوجوانان زیادی شده بود. اما سابقه سینما در برازجان به دهه30 و نمایش فیلم‌های آن‌روز در سینمای تازه تاسیسی که در خیابان جمهوری اسلامی فعلی توسط شخصی به نام بهزادی اداره می‌شد بر می‌گردد. پس از آن و با پیروزی انقلاب اسلامی، سالن سینما تربیت در ساختمان اداره آموزش و پرورش قدیم برازجان تا دهه70 مرکز تجمع مردم برای دیدن فیلم‌های روز بود تا اینکه در اواسط دهه 70 این مرکز سینمایی هم برای همیشه تعطیل شد؛ سرنوشتی که اکنون به‌نظر سینما جوان را هم گرفتار کرده است.

 چرا سینما جوان تعطیل شد؟
 رئیس انجمن سینمای جوانان برازجان با اشاره به تعطیلی سینما جوان به دلیل بروزبرخی مشکلات فنی و کمبود اعتبار لازم برای تامین تجهیزات پیشرفته، می‌گوید: از اواخر بهمن‌ماه 98 با ابراز نارضایتی شهروندان از کیفیت نمایش فیلم‌ها، زنگ خطر کم سو شدن چراغ سینما بر پیکره پرده تنها سینمای شهر در سایه غفلت مسئولان به صدا درآمد.
حمید علیزاده می‌افزاید: هرچند استفاده هر روزه از تجهیزات الکترونیکی و فنی سینما  با وجود گذشت 5سال  از عمر مفید آنها در شرایط حاد کنونی قابل پیش‌بینی بود، اما پیگیری‌های صورت گرفته و انجام برخی تنظیمات ازسوی کارشناسان، سبب شد سینما جوان همچنان بتواند به فعالیت خود ادامه دهد. وی اظهار می‌کند: درنهایت در اواسط اسفندماه 98، کمبودها و دیگر مشکلات مربوط به نگهداری تجهیزات در کنار استهلاک وسایلی که نیازمند به‌روزرسانی سالانه بودند، زخمی کاری بر پیکره سینمای جوان زد و آن را به تعطیلی کشاند.
علیزاده تصریح می‌کند: این اتفاق نگران کننده در حوزه فرهنگی و اجتماعی در لا به لای خبرهای شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماهای کل کشور از دیده‌ها پنهان ماند.

 مصائب شیوع کرونا 
وی با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته از مسئولان استانی و کشوری دراین زمینه ادامه می‌دهد: قبل از تعطیلات نوروزی سال 98 نامه‌نگاری‌هایی با موسسه سینماشهر که متولی تجهیز، حمایت و بازسازی سینماهای کشور است و همچنین اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر و انجمن سینمای جوانان ایران صورت گرفت. علیزاده می‌افزاید: درآن مقطع زمانی و با حمایت و پیگیری‌های معاونت امورسینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتستان و همچنین با تدبیر فرماندار مصوب شد 200میلیون تومان برای تعمیر و تجهیز سینما از محل اعتبار برنامه و بودجه شهرستان جذب شود.
رئیس انجمن سینمای جوانان ایران دفتر برازجان ادامه می‌دهد: پیگیری‌ها در سال گذشته برای تسریع در اختصاص اعتبارات یا تجهیز سینما جوان ازسوی سازمان سینمایی کشور، با توجه به شدت گرفتن شیوع ویروس کرونا و اعلام عدم اولویت اجرایی، با وجود پیگیری در بخش‌های مختلف سازمان سینمایی و اداره کل ارشاد تاکنون بی‌نتیجه مانده‌است.
علیزاده اظهار می‌کند: این درحالی‌است که اگر اعتبار مصوب اکنون هم واگذار شود، با توجه به قیمت تجهیزات فنی که دراین مدت چندبرابر شده و در کنار دیگر نیازهای ضروری تعمیر و تجهیزاتی سینما، مانند تعویض صندلی‌ها و وسایل سرمایی، عملا اقدام خاصی نمی‌توان انجام داد. وی با بیان اینکه سینما به‌عنوان یک عنصر هویتی، نقش مهمی در ارتقای کیفیت زیست اجتماعی ایفا می‌کند، اما عدم درک صحیح برخی مسئولان شهرستان، چالش‌هایی را دراین حوزه به‌وجود آورده است، اضافه می‌کند: بخش زیادی از خاطره جمعی شهروندان با  سینما معنا می‌یابد که در کنار تعطیلی مداوم آن، تلخی این روزها را دوچندان کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :