• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 13 تیر 1400
کد مطلب : 134857
+
-

فضای سبز رشت افزایش می‌یابد

۲۰میلیارد تومان به توسعه زیرساخت‌های باغ۴۷۷هکتاری لاکان اختصاص یافت

فضای سبز رشت افزایش می‌یابد

فرشته رضایی-خبرنگار

بهسازی زیرساخت‌های باغ ۴۷۷هکتاری «لاکان» از سوی شهرداری رشت ادامه دارد و قرار است این باغ سرانه فضای سبز شهروندان رشت را ارتقا دهد و به ۷مترمربع برساند. احداث زیرساخت باغ لاکان، که به مدت چند سال ازسوی منابع طبیعی گیلان به شهرداری رشت اجاره داده خواهد شد، اهدافی ازجمله افزایش فضای سبز، رونق گردشگری و حفظ اکوسیستم طبیعی پارک را دنبال می‌کند. این پروژه از دوره چهارم شورای شهر جزو برنامه‌های مدیریت شهری رشت بوده‌ که به دلایل متعدد ازجمله عدم تامین مالی، ایجاد نشدن زیرساخت لازم و تغییر مداوم شهرداران رشت به سرانجام نرسید، اما اکنون با تخصیص اعتبار، امیدها برای احیای دوباره این پروژه افزایش یافته است.

 بهره‌برداری در سال‌جاری
شهردار رشت دراین باره به همشهری می‌گوید: باغ لاکان با هدف ایجاد یک پارک شهری بزرگ برای تفریح و نشاط شهروندان برنامه‌ریزی شده است. درحال‌حاضر فاز اول آن شامل پیاده‌رو سازی در معابر اصلی و فرعی درحال اجراست که پیش بینی می‌شود ظرف سه ماه آینده به پایان برسد. سیدمحمد احمدی افزود: این باغ طی تفاهم‌نامه‌ای در سال‌های گذشته از اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان به شهرداری رشت واگذار شد. به گفته وی، از دیگر مشخصات فنی و اجرایی فاز اول این مجموعه پارکی می‌توان از تامین زیرساخت‌ها، ساخت پل روی رودخانه وسط پارک، نصب سامانه روشنایی، گازرسانی، آبرسانی و آبیاری تحت فشار نام برد. احمدی با تاکید بر نقش اکولوژیک پارک و غنی‌سازی گونه‌های گیاهی و جانمایی و استقرار فلور گیاهان منطقه خزری و... ادامه داد: در چارچوب طرح مصوب اماکن تفریحی برای رده‌های سنی مختلف تأمین خواهد شد. این طرح علاوه بر ایجاد یک پارک قابل دسترسی آسان برای شهروندان، حدود ۷مترمربع سرانه فضای سبز شهر رشت را افزایش می‌دهد شهردار رشت اظهارکرد: با پیش‌بینی اعتبار لازم در بودجه سنواتی شهرداری، این پارک در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

بسترسازی برای جذب سرمایه‌گذاران
مدیر حوزه سرمایه‌گذاری شهرداری رشت نیز دراین باره به همشهری گفت: این پارک ۴۵۰هکتاری در دو فاز اجرا خواهد شد. در فاز نخست یک‌سری زیرساخت‌ها ایجاد تا بستر مناسب برای جذب سرمایه‌گذار ایجاد شود. مساله جذب سرمایه‌گذار با شرایط اولیه توجیه پذیر نبود.  متین عاشوری افزود: اکنون با وجود فضاهای باغی و جنگلی که قرار است حفظ شود، فضای محدودی برای سرمایه گذاری وجود دارد.‌ سرمایه‌گذارانی هستند که برنامه‌هایی برای ایجاد فضاهای فرهنگی - ورزشی دارند، اما جذب آنها نیازمند این است که شهرداری دراین پارک زیرساخت ایجاد کند .

توسعه تفریح ارزان‌ برای شهروندان 
مدیر پروژه باغ لاکان رشت هم درباره اجرای پروژه باغ لاکان رشت به همشهری گفت: این طرح باهدف ایجاد مرکز تفریحی- گردشگری با تاثیر پایدار اکولوژیک برای رشت درحال اجراست. 
شیرزاد افزود: هدف دیگر از اجرای این طرح، ایجاد باغ گیاه‌شناسی و ارتقای فرهنگ زیست محیطی برای شهروندان و فرصتی بی‌بدیل برای شهر رشت است. همچنین کاشت گونه‌های کاج و دیگر گونه‌های بومی با هدف حفظ و حراست از عرصه‌های منابع‌طبیعی دراین پارک دنبال می‌شود و می‌توان در هدف نهایی دیگر گونه‌های هیرکانی را دراین فضا کاشت. وی ادامه داد: شهرداری رشت اعتباری درحدود ۲۰میلیارد تومان برای زیرسازی این پارک اختصاص داده و ایجاد شبکه آبیاری تحت فشار برای گونه‌های زینتی در دست اجراست.  شیرزاد عنوان کرد: در فازهای بعدی می‌توان به ساخت اکوموزه‌های طبیعی و گیاه‌شناسی وهمچنین اماکنی مانند رستوران و فضاهای تفریحی و ورزشی پرداخت، اما موضوع درآمدزایی از این پروژه برای شهرداری رشت در اولویت دوم است. هدف اصلی کارکرد اکولوژیک، اجتماعی و حتی تفریح ارزان‌قیمت برای مردم رشت است تا با کمترین هزینه از این فضا استفاده کنند. وی تصریح کرد: در آینده و در صورت ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز در فاز دوم، امکان جذب و استفاده از توانمندی‌های بخش خصوصی وجود دارد. مدیر پروژه باغ لاکان رشت همچنین درباره مدت قرارداد شهرداری با منابع طبیعی برای در اختیار گرفتن پارک لاکان اضافه کرد: قراداد بین این دو نهاد فعلا ۵ساله است، اما قطعا قابل تمدید خواهد بود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید