• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 12 تیر 1400
کد مطلب : 134734
+
-

گپی با داوطلبان دلسوز تیم امداد و نجات بنیاد سپاس لحظه حال

داوطلبان آماده قلب‌های مهربان

داوطلبان آماده قلب‌های مهربان

سحر رمضانعلی پور

  داوطلبان دلسوز بنیاد غیردولتی سپاس لحظه حال سال‌هاست که برای حمایت از تحصیل و معیشت کودکان کار، کارآفرینی برای بانوان سرپرست خانوار و... دست به دست هم داده‌اند تا گوشه‌ای از مشکلات اقشار آسیب‌پذیر را با جلب مشارکت مردمی برطرف کنند. آنها در حوادث و بلایای طبیعی مثل سیل خوزستان، لرستان، گلستان، بلوچستان و زلزله کرمانشاه هم آسیب‌دیدگان را تنها نگذاشتند. علاوه بر تهیه و ارسال کمک‌های معیشتی و بهداشتی، چند سالی است که تیمی متشکل از افراد متخصص و آموزش‌دیده تشکیل داده‌اند تا با حضور در مناطق حادثه‌دیده، شانه به شانه دیگر نهادهای امدادی باری از روی شانه‌های آسیب‌دیدگان بردارند. با گروهی از داوطلبان تیم امداد و نجات این بنیاد غیردولتی که چند سالی است در محله قبا فعالیت می‌کند به گفت‌وگو نشسته و خاطراتشان را از امدادرسانی به آسیب‌دیدگان مرور کرده‌ایم.

فعالیت داوطلبانه بنیاد غیردولتی سپاس لحظه حال از سال 1394 آغاز شد. این بنیاد مردم‌نهاد که بر پایه مشارکت داوطلبانه و کمک‌های مردمی فعالیت می‌کند گام‌های بلندی برای حمایت از تحصیل و سلامت جسمی و روحی کودکان کار، کارآفرینی برای زنان سرپرست خانوار و کمک خانوارهای نیازمند روستاهای محروم برداشته است. یکی از مهم‌ترین محورهای فعالیت این بنیاد مردم‌نهاد تشکیل تیم امداد و نجات و بهره‌گیری از افراد متخصص و آموزش دیده برای امدادرسانی در حوادث مختلف است. تیم امداد و نجات این بنیاد پس از زلزله کرمانشاه تشکیل شد. در واقع پس از ارسال اقلام بهداشتی و مواد غذایی به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه و حضور نیروهای داوطلب این بنیاد در کنار دیگر نهادهای امدادی، مسئولان بنیاد تصمیم گرفتند با برگزاری کلاس‌های آموزشی امداد و نجات و کمک‌های اولیه، این‌بار از ظرفیت نیروهای داوطلب متخصص و
آموزش دیده برای امدادرسانی و یاری‌رسانی به دیگر نهادهای امدادی به مناطق حادثه‌دیده استفاده کنند. پس از زلزله کرمانشاه، کلاس‌های آموزشی امداد و نجات و کمک‌های اولیه در ساختمان بنیاد واقع در محله قبا برگزار شد و بیش از 70 داوطلب عضو بنیاد با شرکت دوره‌های آموزشی CPR، کمک‌های اولیه، امداد و نجات در سیل، آتش‌سوزی، زلزله و... زیر نظر مربیان هلال‌‌احمر آموزش‌ دیدند.



وقتی دخترک دوباره لبخند زد
پای ثابت امدادرسانی به آسیب‌دیدگان و حمایت روانی از کودکان سیل‌زده در حوادثی مثل سیل آق‌قلا، گمیشان، خوزستان و بلوچستان بوده است.
«شقایق حبیب‌فرعی» مسئول دپارتمان عشق و خدمت بنیاد سپاس لحظه حال و عضو داوطلب تیم امداد و نجات این بنیاد در سیل نوروز سال 1398 شانه به شانه 24 داوطلب دیگر این بنیاد برای حمایت‌روانی، بازی‌درمانی، روانکاوی و توزیع اقلام معیشتی، بهداشتی و... به منطقه سیل‌زده آق‌قلا و گمیشان اعزام شد. او و دیگر داوطلبان دلسوز بنیاد با کمک داوطلبان هلال‌احمر علاوه بر توزیع 80 هزار پرس غذای گرم، در روزهایی که ساکنان مناطق سیل‌زده گمیشان نیاز به یاری داشتند از هیچ کمکی دریغ نکردند. وقتی حرف امدادرسانی داوطلبانه در سیل گمیشان می‌شود، حبیب‌فرعی خاطره‌ای از آن روزها تعریف می‌کند: «سیل دورتادور گمیشان را فرا گرفته بود و از این منطقه مسکونی جزیره‌ای محصور در آب ساخته بود.


امدادرسانی و بازدید از منطقه جز با قایق امکان‌پذیر نبود. اهالی با گونی‌های پر از ماسه سد می‌ساختند تا سیلاب بیش از این مناطق مسکونی را به زیر آب نبرد. اعضای تیم امداد و نجات ما که از 25 داوطلب متخصص در حوزه حمایت روانی، روانکاوی و بازی‌درمانی تشکیل شده بود در مناطق اسکان موفق مستقر شدند تا مرهمی باشند بر زخم‌ها و دردهای کودکان سیل‌زده. یک روز که برای بازدید از گمیشان به مناطق سیل‌زده رفتیم، دختر خردسالی را دیدم که همراه پدرش قدم می‌زد. وقتی حالش را پرسیدم، اشک در چشم‌هایش حلقه زد و به پاهای پدرش اشاره کرد. ظاهراً پاهای مرد میانسال به دلیل گزش جانوران موذی و سرمازدگی متورم شده بود و درد زیادی داشت. ساعت‌ها راه رفتن در آب‌های سرد و گل‌آلود سیلاب برای ساختن سد، خطر گزش جانوران موذی و سرمازدگی را چند برابر کرده بود.» حبیب‌فرعی مکثی می‌کند و ادامه می‌دهد: «این مشکل تنها با تهیه لباس فوکا یا همان لباس مخصوص صیادی قابل حل بود. با وجود تعطیلات نوروز توانستیم صد دست لباس فوکا از بندرانزلی، تهیه و میان اهالی توزیع کنیم. حالا آنها راحت‌تر از قبل می‌‌توانستند سیل‌بند بسازند و از آنجایی که همگی صیاد بودند بعد از سیل هم این لباس به کارشان می‌آمد. لبخند رضایت دخترک بعد از بهبود پای پدرش بهترین خاطره من از آن روزها بود.»


عمو زنجیرباف در محاصره سیل
دوره‌های امداد و نجات کوهستان فدراسیون کوهنوردی را گذرانده و اکنون عضو تیم جست‌وجو و نجات هیئت کوهنوردی استان تهران است. «بهنام معروف» که دوره‌های کمک‌های اولیه، پیش‌بیمارستانی، امداد و نجات، حمایت‌روانی هلال‌‌احمر را هم با موفقیت پشت سر گذاشته، مسئولیت تیم امداد و نجات بنیاد سپاس لحظه حال را برعهده دارد. امدادگر جوان و داوطلب این بنیاد مردم‌نهاد پا به پای دیگر داوطلبان در سیل گلستان، لرستان، خوزستان و... حضور داشته است. وقتی حرف از خاطرات امدادرسانی به حادثه‌دیدگان می‌شود، او یکی از خاطرات شیرینش را می‌گوید: «ششمین روز نوروز سال 1398 بود که به مناطق سیل‌زده استان گلستان اعزام شدم.


بهنام معروف / عضو بنیاد سپاس لحظه حال

اعضای تیم فعالیت روزانه را با طبخ غذای گرم برای سیل‌زدگان شروع می‌کردند و بعد از توزیع غذا هم برای حمایت‌ روانی از کودکان و فعالیت‌هایی مثل بازی‌ درمانی، داستان‌نویسی و... به محل اسکان سیل‌زدگان می‌رفتند. نخستین روز ورود ما به محله اسکان سیل‌زدگان، مسئولان بنیاد سراغ مسئولان کمپ رفتند تا اجازه فعالیت اعضای تیم را بگیرند. مسئولان کمپ از توانایی‌ها و تخصص اعضای تیم ما شناخت نداشتند و در آغاز به اعضای تیم اجازه فعالیت ندادند. وقتی مسئولان بنیاد مشغول رایزنی بودند، چشمم به 2پسر خردسال افتاد که گوشه یکی از چادرها مشغول توپ‌‌بازی بودند. جلو رفتم و از آنها خواستم که مرا هم به بازی کودکانه‌شان راه بدهند. طولی نکشید که صدای خنده و شادی جمع 3نفره ما میان چادرها پیچید. چند دقیقه بعد تعداد بچه‌ها به 15 نفر رسید و عصر آن روز وقتی تیم ما اجازه فعالیت دریافت کرد، همه بچه‌های کمپ که تعدادشان به 200 نفر می‌رسید از چادرها بیرون آمدند و صدای خنده و شادی آنها وقتی عمو زنجیرباف بازی می‌کردیم در چهارگوشه کمپ شنیده می‌شد. آنقدر که مسئولان کمپ می‌گفتند تا پیش از آمدن تیم شما، انگار در این کمپ خبری از بچه‌ها نبود. همین که کودکان سیل‌زده برای چند روز غم و اندوه سیل را از یاد برده بودند، بهترین هدیه برای اعضای تیم ما بود»


شقایق حبیب‌فرعی/ عضو بنیاد سپاس لحظه حال

هر خانواده یک امدادگر
اکنون تیم امداد و نجات بنیاد سپاس لحظه حال بیش از 70 عضو داوطلب دارد و پس از سیل‌های چند سال اخیر در حوادثی مثل زلزله سی‌سخت هم امدادرسانی کرده است. با وجود این یکی از اهداف اصلی بنیاد از تشکیل این تیم، فراهم کردن فرصتی برای آموزش کمک‌های اولیه و مهارت‌های امداد و نجات به شهروندان علاقه‌مند است. معروف می‌گوید: «اگرچه تیم ما بیش از 70 نفر عضو دارد اما همچنان از آموزش و پذیرش داوطلبان جدید استقبال می‌کنیم. هماهنگی‌هایی با مربیان هلال‌احمر انجام داده‌ایم تا در دوره‌های مختلف کلاس‌های آموزشی امداد و نجات، کمک‌های اولیه، پیش‌بیمارستانی و... در ساختمان بنیاد رایگان برگزار شود.


حتی افرادی که علاقه‌ای به همکاری داوطلبانه با تیم امداد و نجات بنیاد ندارند هم می‌توانند از این دوره‌ها استفاده کنند تا در صورت لزوم در محیط خانه و جامعه به‌عنوان یک امدادگر کمک‌حال افراد آسیب‌دیده شوند. اگرچه مدتی است به دلیل شیوع کرونا، کلاس‌ها موقت تعطیل است اما امیدواریم به‌زودی و از مردادماه دوباره کلاس‌های آموزشی در ساختمان بنیاد در محله قبا برگزار شود. بنیاد سپاس لحظه حال در این حوزه هم احساس مسئولیت می‌کند و می‌خواهد برای تحقق شعار هر خانواده، یک امدادگر کمک‌حال هلال‌احمر باشد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید