• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13454
+
-

شهردار ضعیف یا مقتدر، مسئله این‌است

 هوشنگ صدفی|خبرنگار:

این روزها در کنار دغدغه‌های ذهنی مردم پایتخت در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی، دغدغه انتخاب شهردار تهران هم بدان اضافه شده است. شاید ندانید انتخاب شهردار قوی یا ضعیف چقدر در سبک زندگی پایتخت‌نشینان تأثیر دارد. تجربه سال‌های نه‌چندان دور نشان می‌دهد با تشکیل شورای اول پایتخت با مشارکت نحله‌های فکری اصلاح‌طلبان و حضور مردم پایتخت در پای صندوق‌های آرا، نخستین گام عملی برای شکل‌گیری پارلمان شهری برداشته شد.

بعدها چالش‌های مختلف در نحوه اداره‌کرد پایتخت با محور نگاه‌های سیاسی شکل گرفت که نتیجه آن انتخاب شهرداران مستعجل برای اداره پایتخت بود؛ به تعبیری دیگر در شورای اول شهر تهران به‌خاطر حضور ژنرال‌های فکری و سیاسی اصلاح‌طلب، چالش‌های فکری در خیابان بهشت سر باز کرد که نتیجه آن تغییر 2 شهردار انتخابی پایتخت بود؛ شهردارانی که عمر مفیدشان به 4سال نرسید. بدین‌ترتیب مرتضی الویری با 32ماه، محمدحسن ملک مدنی با 10‌ماه و محمدحسن مقیمی با 4‌ماه سرپرستی، مدیریت شهری را به طیف اصولگرایان سپردند.

حالا بعداز 14سال طیف اصلاح‌طلبان سکاندار مدیریت شهری پایتخت هستند فارغ از هرگونه داوری از سرانجام 7‌ماه و اندی مدیریت شهری باید گفت آزمون انتخاب شهردار بعدی در دوره پنجم شورای شهر، آزمونی تأثیرگذار در مشارکت مردم در انتخابات آتی مجلس، شورا و ریاست‌جمهوری است. هرقدر منتخبان دوره پنجم با حوصله، کیاست، بدون تنش سیاسی و فکری، صرفا با ریزبینی مسائل خرد و کلان انتخاب شهردار به تصمیم‌گیری واحد برسند، قطعا در نتایج مشارکت مردم در انتخابات آتی مؤثر خواهدبود.

یادمان باشد خیلی‌ها درباره فروپاشی شورای پنجم پایتخت با هم شرط‌بندی کرده‌اند بنابراین بهانه سیاسی را به سیاستمداران شرط‌بند واگذار نکنید. انتخاب شهردار از میان اعضا یا خارج شورا هر چه باشد، باید در راستای انتخاب شهردار قوی برای اداره شهری بدهکار با سامانه آشفته منابع انسانی و فسادهای پنهان و آشکار آن باشد. برخی نحله‌های فکری بدشان نمی‌آید با برجسته‌کردن برخی اخبار ضد‌ونقیض و کشاندن اعضای شورا و سیاستمداران اصلاح‌طلب به چاله تنش‌ها، چانه‌زنی خود را در آزمون انتخاب شهردار ضعیف تهران به رخ بکشند. امیدواریم اعضای دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران بدون واردشدن به بازی‌های سیاسی و چالش‌های انحرافی، تمام هم و غم خود را به تبیین شاخص‌ها، ویژگی‌ها و انتخاب شهردار قوی متمرکز کنند تا خدای ناکرده سرنوشت دوره پنجم شورا به شورای دوره اول گره نخورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید