• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 9 تیر 1400
کد مطلب : 134530
+
-

همراه با مربی رزمی‌کاری که راه‌حل کاهش آسیب‌های اجتماعی را ورزش می‌داند

هنوز بدهکار بچه‌های نازی‌آبادم

هنوز بدهکار بچه‌های نازی‌آبادم

رضا نیک نام

  از ۹ سالگی با تشویق خانواده به عرصه ورزش وارد شد و در طول ۲۱ سال گذشته در رشته‌های رزمی از جمله کونک‌فو، کاراته، موی‌تای، کیک‌بوکسینگ زیر نظر استادان مختلف شاگردی کرده است. از سال ۱۳۷۹ به‌عنوان ورزشکار حرفه‌ای در مسابقات داخلی و خارجی بسیاری شرکت کرده و عناوین و نشان‌های رنگی فراوانی به دست آورده است. «سعید گیلانی» سال ۱۳۸۹ به دلیل توانایی ذاتی و تجربیات باارزش وارد عرصه مربیگری شد و توانست شاگردانی را تربیت کند که در گوشه و کنار
جهان پرچم ایران را به اهتزاز درآورند.  

گیلانی بزرگ شده محله نازی‌آباد است و از آنجا که به زادگاهش تعلق خاطر دارد و فرصت‌ها و تهدیدات آن را می‌شناسد، تلاش می‌کند تا وقت و انرژی‌اش را صرف آموزش و مربیگری هم‌محله‌ای‌ها و شهروندانی کند که به رشته رزمی علاقه‌مندند. در باشگاه ورزشی‌اش به روی همه باز است و کسی به خاطر ناتوانی در پرداخت شهریه پشت در نمی‌ماند. قهرمان جهان و مربی بااخلاق منطقه ۱۶ با مشارکت دوستان نیکوکارش همه جوره از نوجوانان و جوانان بااستعداد حمایت می‌کند، از کمک‌های مالی تا تهیه لباس و پوشاک ورزشی، اما همه این کارها مخفیانه انجام می‌شود تا ‌شأن و منزلت شاگردانش محفوظ بماند.
سرای محله تختی و شهید بهشتی در ناحیه ۵ منطقه ۱۶ در خیابان ۱۸ متری تختی بین کوچه ۶۸ و ۷۰ قرار گرفته و سعید گیلانی و شاگردانش در طبقه زیر همکف آن تمرین می‌کنند. فضایی حدود ۱۵۰‌مترمربعی که از سال گذشته به‌صورت استیجاری در اختیار آنان قرار گرفته تا با فعالیت ورزشی حال و هوای محله را شادتر و افراد بیشتری را جذب ورزش کنند.

ادای دین به محله نازی‌آباد
گیلانی به‌عنوان یکی از مربیان موفق و جوان کشور که سابقه روشن و طلایی دارد تاکنون شانس و موقعیت‌های زیادی برای مهاجرت به کشورهای مختلف را داشته، اما هیچ‌یک را نپذیرفته است. او در داخل کشور نیز چهره شناخته شده‌ای است و مسئولان ورزش مناطق برخوردار و به اصطلاح شمال شهر تمایل زیادی برای جذب او و راه‌اندازی آکادمی ورزش‌های رزمی دارند، اما گیلانی عقیده دارد که بچه‌های جنوب شهر بیش از هر جای دیگری به او نیاز دارند و در برابر هم‌محله‌ای‌ها و به‌ویژه ساکنان نازی‌آباد احساس دین می‌کند.   سعید گیلانی می‌گوید: «همه عمرم را در کوچه‌پسکوچه‌های نازی‌آباد گذرانده‌ و با تمام وجود طعم مشکلات، کمبودها و فقر را چشیده‌ام، چگونه می‌توانم زادگاهم را فراموش کنم و فقط برای به دست آوردن پول بیشتر به خارج از کشور بروم یا در مناطقی که ساکنان آن کمتر دغدغه مالی دارند، فعالیت کنم. شاید خیلی از دوستانم من را به خاطر این انتخاب سرزنش کنند، اما حرف من این است که اگر به جایی می‌رسیم و می‌توانیم خدمتی کنیم ابتدا باید به فکر هم‌محله‌ای‌ها باشیم. من خاک و آسمان نازی‌آباد را برای خدمت به هر جای دیگر ترجیح می‌دهم و می‌دانم که هنوز نتوانسته‌ام بدهی‌ام را به بچه‌های محله بپردازم.»

قدردانی ویژه از مسئولان ورزش‌دوست منطقه
حدود یک‌سال و چند ماهی می‌شود که با بحران ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنیم و در این مدت به دلیل محدودیت‌هایی که ستاد مقابله با ویروس کرونا در نظر گرفته بسیاری از باشگاه‌های ورزشی نیمه‌تعطیل یا تعطیل بودند، به همین دلیل تعداد زیادی از مخاطبان خود را از دست دادند. در این شرایط یکی از دغدغه‌های مهم مربیان روشن نگه داشتن چراغ این مجموعه‌ها بود.   گیلانی که توانسته آکادمی ورزشی رشته «ام‌ام ای» را به نمایندگی از فدراسیون جهانی در سرای محله تختی و شهید بهشتی راه‌اندازی کند، از حمایت‌های شهرداری منطقه ۱۶ قدردانی می‌کند و می‌گوید: «خوشبختانه «پیمان پورنصر» شهردار منطقه ۱۶ از حامیان توسعه ورزش در محله‌هاست و چون خودش فردی ورزشی هست در طول این سال‌ها اتفاقات ورزشی خوبی را در محله‌های مختلف رقم زده است.» گیلانی تأکید می‌کند که منطقه ۱۶ به‌ویژه محله‌های قدیمی آن از جمله نازی‌آباد، جوادیه، علی‌آباد، تختی و... قهرمان‌پرور است و وجود چهره‌های شناخته شده ورزش تأییدی بر این مدعاست. مدیریت شهری با درک این موضوع و فرصت‌هایی که وجود دارد برای توسعه ورزش در محله‌ها تلاش می‌کند.   مربی بااخلاق محله نازی‌آباد که بخشی از درآمد باشگاهش را صرف آموزش، خرید لباس و پوشاک ورزشکاران بی‌بضاعت می‌کند، می‌گوید: «در یک سالی که در سرای محله تختی و شهید بهشتی فعالیت دارم و توانستم آکادمی رشته رزمی را در این محل راه‌اندازی کنم مجموعه شهرداری همکاری خوبی داشتند از جمله «میثم صمدی» شهردار ناحیه ۵ که هیچ‌وقت از حمایت ورزشکاران غافل نبوده و امیدواریم که این روند همچنان ادامه پیدا کند.»

ورزش و کاهش آسیب‌های اجتماعی
اکنون در آکادمی ورزشی سرای محله تختی حدود صد ورزشکار حرفه‌ای تمرین می‌کنند. قهرمانانی که هر وقت در مسابقات کشوری، آسیایی و جهانی شرکت کردند، دست پر بازگشته‌اند و افتخار ساکنان جنوب شهر از جمله محله نازی‌آباد شده‌اند. از جمله این افراد می‌توان به «محمدمهدی گلکار»، «حمید محمدی»، «حمیدرضا سقا»، «حمیدرضا محمودی»، «محمدطاها آق‌چلی» ۱۲ ساله، پدیده ورزش سال اشاره کرد که مجموعه‌ای از مدال‌های رنگی را کسب کرده‌اند.
سعید گیلانی از شاگردانش بسیار راضی است. او عنوان می‌کند که روز اولی که می‌خواستند این فضا را به آکادمی ورزشی تبدیل کنند شاگردانش آستین بالا زدند و به دور از رتبه و مقام‌هایی که داشتند مانند یک کارگر ساده در و دیوار آن را پاک کردند تا با کمک یکدیگر محل تمرین و ورزش را آماده کنند.
این مربی رشته رزمی می‌گوید: «با اجاره کردن این سالن به دنبال ایجاد جایی برای تمرین شاگردانم بودم و نه کسب درآمد. اگر با موقعیت اجتماعی ساکنان جنوب شهرآشنا باشید، می‌دانید که وضعیت درآمدی بیشتر خانواده‌ها مناسب نیست و آنقدر دغدغه‌های زندگی زیاد است که نمی‌توانند سهمی از آن را برای ورزش در نظر بگیرند. باید ورزش ارزان و راحت در اختیار عموم مردم قرار بگیرد و نباید دید اقتصادی به آن داشت، ضمن اینکه همیشه شعار می‌دهیم که پیشگیری بهتر از درمان است و ورزش بدون‌ تردید در کاهش مشکلات اجتماعی مؤثر است، یعنی با جذب شهروندان به ورزش می‌توان تا حد بسیاری از آسیب‌هایی مثل موادمخدر و سایر مشکلات خانمان‌سوز کاست.»

یک درخواست و یک قول ورزشی
گیلانی با وجود سختی‌ها و مشکلاتی که گاهی در مسیرش پیدا می‌شود با توکل به خدا پیش می‌رود و عقیده دارد که روزی نتیجه تلاش‌هایش را خواهد دید، اما او نگرانی‌هایی هم دارد، می‌گوید: «این سالن اجاره‌ای است و ۱۵ تیر قرارداد آن تمام می‌شود. اگر مسئولان مربوط کمک کنند، می‌توانیم تعداد بیشتری از نوجوانان و جوانان را در باشگاه ورزشی جذب کنیم.»
گیلانی یک قول ورزشی هم می‌دهد و می‌گوید: «منطقه ۱۶ می‌تواند میزبان نخستین دوره مسابقات کمربند طلایی در شهر تهران باشد. قول می‌دهم که اگر حمایت‌های شهرداری منطقه ۱۶ مانند سابق ادامه داشته باشد این دوره از مسابقات را با عنوان گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ورزشکار منطقه ۱۶ برگزار کنم.»

گوشه‌ای از افتخارات ورزشی چهره هم‌محله‌ای

کسب مدال طلا در مسابقات آسیایی در رشته موی‌ تای. سال ۲۰۱۶
کسب نشان طلا در مسابقات اورآسیایی رشته فول کنتاک. سال ۲۰۱۸
مقام اول و کسب مدال طلا مسابقات «سوپر فایت» قزاقستان. سال ۲۰۱۹
کسب مدال طلا مسابقات بین‌المللی کیک ‌بوکسینگ. ماکو سال ۲۰۱۹
رئیس سبک «ام‌ام ای» ایران از فدراسیون جهانی
دارای مدرک رسمی مربیگری از سازمان تربیت‌بدنی ایران
مربی تیم کیک‌بوکسینگ جوانان در مسابقات انتخابی تیم‌ملی
مسئول کمیته ورزش‌های رزمی و تربیت‌بدنی دانش‌پژوهان
مسئول برگزاری چندین دوره مسابقات ورزشی کشوری و سوپر فایت در ایران
کسب عنوان قهرمانی در بیش از ۲۰ مسابقه کشوری سبک‌های آزاد

محمدطاها آق‌چلی/  ۱۲سال سن
 ۵ سال سابقه ورزشی
 افتخار کسب کمربند طلایی و بازوبند قهرمانی و تاج طلایی در رده نوجوانان کشور
 قهرمان مسابقات استانی و کشوری
 پر مدال ترین نونهال سال ۱۳۹۸
 بازیکنی که در یکی از مسابقات های مهم خودش به دلیل مرگ مادر حریفش در روز مسابقه را واگذار کرد تا حریفش کمربندطلایی رو بگیرد

 حمیدرضا سقا/  ۲۵سال سن
 ۱۲سال سابقه ورزشی
 دارای چندین حکم قهرمانی از فدراسیون
 صاحب کمربند طلایی در مسابقات کشوری
 قهرمان چندین دوره مسابقات آسیایی و بین المللی
 قهرمان‌ مسابقات آسیایی قزاقستان و مسابقات حرفه ای گرجستان

 حسیب تاجیک/  ۲۰ سال سن
 ۸ سال سابقه ورزشی
 دارای چندین عنوان قهرمانی و صاحب کمربندطلایی و بازوبند قهرمانی
 قهرمان چندین دوره مسابقات استانی و کشوری در سال های مختلف
 قهرمان چندین دوره مسابقات سوپرفایت‌ کشوری

 پوریا لیلانفرد/  ۱۸سال سن
 ۷سال سابقه ورزشی
 دارای چندین عنوان قهرمانی و کسب کمربند طلایی و بازوبند قهرمانی
 قهرمان چندین دوره مسابقات استانی و کشوری
 قهرمان چندین دوره مسابقات تک بازی
 بازیکن فنی و خوش تکنیک رده سنی جوانان

 محمدمهدی گلکار /  ۸ ساله‌
 یکی از تازه واردهای باشگاه بازیکن با استعداد و پرتلاش و با سابقه که در تمرینات باشگاه بهترین تکنیک رو اجرا می کند و یکی از ستاره های قهرمان آینده است
 او یکی از نونهالانی است که به عقیده گیلانی در رده سنی خود در شهر تهران حرفی برای گفتن دارد و در مسابقات پیش رو یکی از شانس های قهرمانی به شمار می آید

 

این خبر را به اشتراک بگذارید