• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 8 تیر 1400
کد مطلب : 134501
+
-

سخنگوی وزارت خارجه:

هنوز تصمیمی درباره تمدید توافق با آژانس گرفته نشده است

ایران هنوز درباره توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصمیمی نگرفته است. این را سخنگوی وزارت خارجه گفته. دیروز البته وزارت خارجه فرانسه هم با اشاره  به انقضای توافق فنی ایران و آژانس اعلام کرد: ایران فورا باید دسترسی کامل به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را احیا کند و همکاری مجدد با آژانس را از سر بگیرد. پیش از این محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، گفته بود که ایران هیچ‌گاه فیلم دوربین‌های مراکز هسته‌ای را به آژانس نمی‌دهد و این توافق هرگز تمدید نشده است. سعید خطیب‌زاده اما در نشست خبری گفته که درباره تمدید یا عدم‌تمدید توافق با آژانس هنوز تصمیم جدیدی اتخاذ نشده است. خطیب‌زاده بار دیگر تأکید کرد که اکنون مذاکرات وین در موقعیتی قرار دارد که باید تمام طرفین تصمیمات خود را بگیرند: «ما از نظر خودمان تصمیماتی که باید می‌گرفتیم را گرفته‌ایم و اعلام کرده‌ایم و اکنون باید طرف‌های مقابل تصمیمات خود را بگیرند». سخنگوی وزارت خارجه البته هیچ‌ خبری درباره چگونگی ادامه مذاکرات وین نداده است. به گزارش همشهری طبق شنیده‌ها دور هفتم مذاکرات دست‌کم تا هفته آینده برگزار نمی‌شود و درصورت برگزاری نیز مشخص نیست که دور نهایی گفت‌وگوها باشد. از سوی دیگر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در روزهای گذشته خواستار پاسخ فوری ایران به تمدید توافق با این سازمان شده بود موضع‌گیری جدیدی در این‌باره نداشته است. به این ترتیب مشخص نیست که این چالش تا چه اندازه می‌تواند آینده مذاکرات وین را تحت‌الشعاع قرار دهد.

تاکنون چه گذشته و چه خواهد شد
پس از پایان موعد توافق ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اردیبهشت‌، شورای‌عالی امنیت ملی در بیانیه‌ای اعلام کرد که با توجه به درجریان‌بودن مذاکرات ایران تا پایان خردا‌دماه به حفظ داده‌های دوربین‌های نظارتی ادامه می‌دهد «تا از این طریق فرصت لازم برای پیشرفت و به نتیجه‌رسیدن مذاکرات فراهم شود». براساس توافق ایران با آژانس، درصورت لغو تحریم‌ها این داده‌ها در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار ‌گرفته و در غیراین صورت پاک می‌شود. موضع ایران برای ادامه ضبط داده‌ها مورد استقبال طرف‌های برجام قرار گرفته بود. اما حالا به‌نظر می‌رسد همه طرف‌ها مشغول آخرین رایزنی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در پایتخت‌ها هستند و اظهارنظری در این‌باره نکرده‌اند. ایران تأکید دارد که آمریکا برای لغو همه تحریم‌ها و بازگشت به برجام باید تصمیم‌های سخت خود را بگیرد. اما در سوی دیگر وزیرخارجه آمریکا تلاش می‌کند تا ایران را بازیگر اصلی برای احیای برجام نشان دهد. سیدعباس عراقچی، رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران در وین، در این زمینه گفته:‌ «یک‌سری مسائل باقی‌مانده که مذاکره درباره آنها به اندازه کافی صورت گرفته و زمان تصمیم‌گیری کشورها فرا‌رسیده است». عراقچی تأکید کرد که هم‌اکنون نوبت طرف‌های مقابل است که با توجه به مذاکرات انجام‌شده تصمیم بگیرند و در مورد احیای مجدد برجام به جمع‌بندی برسند تا توافق حاصل شود.
پس از 6دور مذاکره قرار است دور هفتم مذاکرات با بیم‌وامید‌های بسیار و در واپسین روزهای دولت دوازدهم برگزار شود. ایران از ابتدا خواهان لغو همه تحریم‌ها و سپس راستی‌آزمایی آنها برای انجام تعهدات خود در چارچوب برجام بوده است. آمریکا اما گفته که فقط آماده لغو تحریم‌های مغایر با برجام است. تهران و واشنگتن بر سر ترتیب انجام اقدامات متقابل نیز اختلاف دارند و ایران خواهان تضمین از سوی طرف‌ آمریکایی نیز شده است؛ تضمینی مبنی بر اینکه هیچ دولتی در آمریکا نتواند از توافق هسته‌ای خارج شود. با این همه باید دید   توافق هسته‌ای که 6سال قبل در وین امضا شده، بار دیگر در این شهر احیا می‌شود یا نه.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید