• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 7 تیر 1400
کد مطلب : 134381
+
-

دغدغه/ حرمت مهمان

مهدی توکلیان

«حرمت امامزاده را متولی‌اش نگه می‌دارد» مثالی مشهور و گفتاری رایج در فرهنگ ایران‌زمین است و نکته‌ای دقیق که باید بی‌توجه از آن عبور نکرد. چند روز قبل خبری تلخ و غم‌انگیز تمام دلتنگی‌های قلم‌ها را گریست و در روزهای آغازین تابستان، هوای دل‌های خانواده رسانه را بارانی کرد. چه باید گفت از درد فراق دو خبرنگار و فعال رسانه که در کمال ناباوری جان خود را از دست داده و داغی بزرگ را بر دل‌ها نشاندند. تلخی خبر واژگونی خودروی خبرنگاران و اصحاب رسانه آنقدر کام هر مخاطبی را تلخ کرد که نیازی به آشنایی نزدیک با جان‌باختگان این حادثه ناگوار ضرورت نداشت و چه باید گفت در انعکاس تصاویری که افراد پاسخگو در نهایت بی‌احترامی با حادثه‌دیدگان به گفت‌وگو پرداختند؛ خودشیفتگی و خودبرتربینی مدیرانی که باور نکرده‌اند میز و عنوان خدمت خود را مدیون مردمی هستند که فرزند و همکاری را از دست داده‌اند و درنهایت دوری از هرگونه رفتار محبت‌آمیز و دور از ادب با دیگران برخورد کرده‌اند و در واقع چند نکته مهم باید در ذهن و دل مسئولان ایران اسلامی نقش ببندد، تا در ازدحام هق‌هق کوچ همسفران خنده‌رو و پرتلاش خود در سفر به آذربایجان، برای همیشه تکرار نشود.
اعزام اصحاب رسانه به مأموریت‌های خارج از استان و شهر هرچند با شرایط فوق‌العاده‌ای برگزار نمی‌شود و فرش قرمزی برای استقبال‌شان پهن نمی‌شود اما چه منصفانه است تا مدیران رسم میزبانی را به‌درستی ادا کنند و به قولی خوش‌استقبال و بدبدرقه نباشند؛ و‌ ای‌کاش از شرایط مطلوب و حداقل کرامت انسانی و بر اساس رفتار سازمانی با این گروه بی‌ادعا برخورد شود. وسیله رفت‌وآمد و محل مناسب برای اقامت و تغذیه سالم در برابر زحمت این گروه از سختکوشان جامعه، حداقل وظیفه نهاد یا سازمان میزبان و برگزار‌کننده برنامه‌های خبری و رسانه‌ای است که چنانچه در پروتکل‌های اعزام اصحاب رسانه لحاظ شود، مشکلاتی از این دست به‌وجود نخواهد آمد.
انتظار زیادی نیست که مدیران رسانه و متولیان بخش فرهنگ و هنر و رسانه نیز براساس تکریم مشاغلی سخت چون خبرنگاری و روزنامه‌نگاری بتوانند نگاه مدیران ارشد و به‌تبع آن مدیران میانی به اصحاب رسانه را از نگاه ابزاری درآورند و از هیچ تلاشی برای ارائه خدمات حداقلی به این گروه دریغ نکنند؛ چراکه فعالان رسانه‌ای ایران برای اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی‌ تمام تلاش خود را انجام می‌دهند و بدون توجه به سختی‌ها و ناملایمات زندگی در برونداد و بازتاب فعالیت خود کوتاهی نمی‌کنند.
بنابراین شایسته است تا مدیران محترم رسانه نیز قبل از اعزام خبرنگاران و عکاسان و تیم‌های تصویری به مأموریت‌های داخلی و خارجی از ارائه خدمات در ‌شأن و جایگاه آنان مطلع بوده و ضمن تکریم و احترام به همکاران خود حرمت لازم را نیز حفظ کنند تا سهم تولی‌گری، در حوزه رسانه لحاظ شده و حرمت هیچ خبرنگار و عکاس و فعال رسانه‌ا‌ی هرگز شکسته نشود.
اندیشه اصحاب رسانه همواره افکار عمومی هر جامعه‌ای را سروری می‌کند تا هیچ‌گاه مردم علاقه‌مند به خاک و آب و مرزهای ایران اسلامی در دهلیزهای فراموشی گرفتار نیایند، هرچند فضای مجازی و رسانه‌های نوین ابزار کاربردی امروز رسانه‌ای‌ها شده‌اند اما با قلم‌های خود، کاغذ‌های سپید روح را با آبی‌ترین خطوط پیوند ‌می‌زنند، شانه به شانه کوه‌ها راه می‌روند  و زیباترین جلوه‌های استواری و شیدایی و عشق و ایمان‌ را به تماشا می‌نشینند و روایت می‌کنند. مسافران ابدی سفر به دریاچه ارومیه، ترانه عاشقی‌شان را همواره در گوش‌های پرهیاهوی بسیاری زمزمه می‌کنند تا آیین ایثار و جوانمردی و وطن‌دوستی را دگرباره به جست‌وجو برخیزند. تا آب و باران، اگر ریشه‌های دریاچه نمک را به آبیاری آمد، صدای حضور مسافران این ماموریت تلخ را یادآوری کند. وطن اگر شکوهمند است و سرفراز، سرود شهادت و جان‌باختن اصحاب رسانه را در کنار شهیدان دفاع‌مقدس و امنیت و مدافع سلامت و امنیت مرور می‌کند.
نیستند، اما خاطراتشان سپیداری است که تا همیشه، دشت‌های فرهنگ، هنر و رسانه‌ این سرزمین را سایه‌گستر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید