• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13426
+
-

بحران باران

در بارش‌های اخیر 102 خانه روستایی در بخش ششتمد خراسان‌رضوی آسیب دید

گزارش
بحران باران

 


سحر وحدت| خراسان رضوی - خبرنگار:

در جریان بارندگی‌های شدید و سیلابی در خراسان رضوی برخی بخش‌های روستایی با خساراتی در حوزه مسکونی و کشاورزی مواجه شدند. بخش ششتمد شهرستان سبزوار یکی از این بخش‌هاست که سیلاب به تعدادی از منازل روستایی، و باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی آن آسیب زده است. با توجه به اینکه برخی حوادث مانند سیل و زلزله معمولا آثار مخرب زیادی به همراه دارد، آمادگی دستگاه‌های اجرایی، آموزش و آگاهی دادن به مردم برای واکنش نشان دادن در مواقع بحرانی تاثیر بسیاری در کاهش تلفات دارد. 


تخریب ۱۰۲ خانه روستایی

 براساس کار‌شناسی‌ها، آمار و اطلاعات اولیه بارندگی و سیلاب باعث آسیب دیدن و تخریب ۱۰۲ مسکن روستایی در بخش ششتمد شده که بیشترین تعداد با ۵۱ مورد در روستای حسین‌آباد شامکان بود. به گفته معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار، ۱۴ مورد آب گرفتگی منازل نیز در این بخش گزارش شده که با تلاش نیروهای امدادی مشکل رفع شده است. «احمد برادران» می‌افزاید: همچنین به ۵ هزار و ۱۴ هکتار زمین کشاورزی و باغی در بخش ششتمد و ۱۵۰ هکتار در بخش روداب خسارت وارد  شده است. 

وی معتقد است نبود آموزش در دستگاه‌های اجرایی شهرستان در مواقع بحران مشاهده می‌شود و توجه به آموزش نقش موثری برای آمادگی مسئولان و دستگاهای اجرایی در هنگام بحران دارد. دهیاران و شورا‌ها بهترین افراد و نیروهابرای مقابله با بحران در مراکز روستا‌ها هستند که برگزاری دوره‌های آموزشی برای آن‌ها ضروری  است. 
برادران با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی شهرستان باید با رویکرد پیشگیری تلاش کنند بحران را به حداقل برسانند، می‌گوید: پس از پیشگیری، مهم‌ترین مولفه آمادگی است و همه دستگاه‌ها باید همواره آمادگی مقابله با هر نوع بحرانی را داشته 
باشند. 


خسارت به بخش کشاورزی

در روزهای اخیر بارش تگرگ ۱۵۴ میلیارد ریال به بخش کشاورزی شهرستان سبزوار خسارت وارد کرده که شامل ۲ هزار و ۱۴۱ هکتار اراضی زیر کشت گندم و جو است. به گفته مدیر جهاد کشاورزی سبزوار، در این میان به ۲ هزار و ۷۱۸ هکتار اراضی باغی نیز شامل بادام و پسته خسارت وارد شده است؛ علاوه بر این ۱۱ کیلومتر منابع آبی و ۵۰ راس دام سبک نیز تلف شده‌اند. «منصور برغمدی» می‌افزاید: کشاورزانی که محصولات خود را بیمه کرده‌اند برای پیگیری امور باید به صندوق بیمه محصولات کشاورزی شهرستان مراجعه کنند. 


تخریب سیل‌بندتوسط مردم

در بررسی دلایل این حجم از خسارت، رئیس جمعیت هلال‌احمر سبزوار به همشهری می‌گوید: هرچند نیروهای امدادی شهرستان برای مواجهه با مخاطرات و شرایط بحرانی آمادگی دارند، اما باید این آمادگی با همراهی مردم 
باشد. «محمدعلی جباری» معتقد است ناآگاهی مردم، در بارندگی‌ها و سیل اخیر باعث خسارت به خود افراد شده است. به گفته وی مطلع نبودن اهالی روستا از اهمیت وجود سیل‌بند، دلیل حجم بالای آسیب‌هاست، زیرا اهالی روستا با استناد به این امر که در ۶۰ سال اخیر سیل در منطقه رخ نداده است اقدام به تخریب سیل‌بند کرده‌اند. 

به گفته وی در راستای اطلاع‌رسانی به افراد در شرایط بحرانی در سال گذشته طرح ملی خادم (خانواده آماده در مخاطرات) برای هزار و ۲۷۰ خانوار سبزواری برگزار
 شده است. جباری با بیان اینکه اگر مردم آگاه شوند و در مواقع بحرانی رفتار درست را انجام دهند بسیاری از مشکلات و تلفات احتمالی کاهش پیدا می‌کند، می‌گوید: ایجاد تیم‌های مدیریت بحران محله‌ها، یکی دیگر از راه‌های کاهش تلفات در مواقع بحرانی است زیرا نخستین حلقه در امدادرسانی کسانی هستند که در موقعیت حاضر هستند. 


مقاوم‌سازی در سبزوار

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سبزوار نیز درباره میزان مقاومت خانه‌های روستایی می‌گوید: از ابتدای شروع طرح مقاوم‌سازی مسکن روستایی در سال 84 تا کنون ۱۱ هزار و ۱۰۷ نفر به بانک‌های عامل معرفی و میان ۸ هزار و ۹۷۹ نفر با بانک قرارداد منعقد شده است. همچنین در این مدت عملیات اجرایی ۸ هزار و ۶۲۲ واحد شروع و ۸ هزار و ۱۸۲ مسکن به بهره‌برداری رسیده و مقاوم شده است. 

 «سیدمجید نجاتی» با بیان اینکه آمارگیری مسکن‌های روستایی هر ۵ سال برگزار می‌شود، می‌افزاید: بر اساس آمار سال ۹۲ در شهرستان سبزوار و داورزن، از ۲۳ هزار و ۸۲۶ مسکن روستایی فقط ۳ هزار مسکن مقاوم بودند که این رقم برابر ۸۷ درصد بود؛ در این مدت با مقاوم‌سازی حدود ۳ هزار مسکن روستایی این رقم به حدود ۷۰ درصد کاهش  یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید