• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13413
+
-

ضرورت برنامه‌ریزی برای کاهش خشونت‌های اجتماعی

پرونده‌های ضرب و جرح عمومی در استان 8 درصد کاهش یافته است

دادگستری
ضرورت برنامه‌ریزی برای کاهش خشونت‌های اجتماعی




محمد شبیری | شیراز - خبرنگار:

طبق آمار دادگستری فارس در سال گذشته 18 درصد از اهالی فارس درگیر پرونده‌های قضایی بوده‌اند که بیشتر آنها بعد از تصادف، مربوط به توهین عادی و ضرب و جرح بوده است. هر چند که در سال 96 دعاوی پرونده‌های ضرب و جرح عمومی افراد نسبت به سال قبل 8 درصد کاهش یافته است، اما این آمار همچنان نگران کننده است و دلیل محکمی بر این ادعاست که فارسی‌ها در کنترل و مدیریت خشم ناتوان هستند. بروز خشونت در جامعه دلایل متعددی دارد اما می‌توان با برنامه ریزی بلندمدت و آموزش‌های پایه‌ای بر آن غلبه کرد و جامعه‌ای آرام داشت.


کاهش ضرب و جرح

معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 26 هزار فقره پرونده قضایی با موضوع ضرب و جرح در دادگستری فارس تشکیل شده است، می‌گوید: این آمار در حالی ارائه شده است که سال 96 دعاوی پرونده‌های ضرب و جرح عمومی افراد نسبت به سال قبل 8 درصد کاهش یافته و این موضوع نشان می‌دهد که در فارس با کاهش خشونت روبه‌رو هستیم.
قاضی «احمد رحمانیان» با اشاره به اینکه براساس آمار موجود در سال گذشته حدود 18 درصد از مردم استان درگیر پرونده‌های قضایی بوده‌اند، می‌افزاید: تصادفات، توهین عادی، ضرب و جرح، سرقت، تهدید، تخریب اراضی و خیانت در امانت به ترتیب بیشترین جرم‌های ارتکابی در استان را تشکیل می‌دهند.
وی اضافه می‌کند: در مجموع پرونده‌های تشکیل شده در محاکم قضایی فارس، انواع جرائم 3/2 درصد افزایش یافته که برای مسئولان بسیار نگران کننده است.


پیشگیری از خشونت

این مقام قضایی که اعتقاد دارد امروزه آستانه تحمل افراد جامعه بسیار کاهش یافته است و آنان در مدیریت کنترل خشم ناتوان شده‌اند، ادامه می‌دهد: حتی افراد تحصیلکرده جامعه نیز این ضعف را دارند و به دلیل نداشتن مهارت‌های کنترل خشم مرتکب خشونت و درگیری شده و در مجامع قضایی پرونده تشکیل داده‌اند.
رحمانیان با تاکید بر اینکه خانواده‌ها یکی از ارکان تاثیرگذار در زمینه پیشگیری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی به شمار می‌روند، می‌گوید: مشارکت فعال مردم می‌تواند زمینه اجرا و تحقق اهداف از پیش تعیین شده در برنامه‌های پیشگیری اجتماعی را افزایش دهد، زیرا به عقیده جامعه شناسان نبود برنامه‌های آموزشی در محافل خانوادگی و همچنین در مراکزی که وظیفه آموزش افراد جامعه را برعهده دارند، موجب می‌شود آمار پرونده‌های خشونت در جامعه افزایش یابد.

وی نبود فرهنگ عذرخواهی در جامعه چه از طرف مسئولان و چه از جانب مردم را به عنوان یکی دیگر از عوامل بروز آسیب‌های اجتماعی یاد می‌کند و می‌گوید: بسیاری از پرونده‌هایی که به خشونت منتهی و برای آنها در دادگاه پرونده تشکیل شده به این دلیل است که افراد در هر موضوعی بدون داشتن اطلاع از حق و حقوق واقعی، خود را ذی نفع می‌دانند و مهم‌تر آنکه از فرهنگ عذرخواهی بی بهره‌اند.

رحمانیان با بیان اینکه بیش از 60 درصد از درگیری‌ها بدون قصد قبلی رخ داده می‌شود، ادامه می‌دهد: هیجانات و خشم‌های آنی که کنترل نمی‌شوند، روحیه انتقام جویی را به وجود آورده و افراد موجب بروز حوادث غیرقابل جبران می‌شوند. 

وی با اشاره به اینکه موضوع پیشگیری از خشونت باید از دوران کودکی در مدارس آموزش داده شود، اضافه می‌کند: ضروری است در مدارس فارس جشن قانون‌پذیری برگزار شود و زنگ آن به صدا درآید تا افراد از دوران کودکی با این مباحث بیشتر آشنا شوند و در نهایت آمار پرونده‌های جرائم در استان کاهش یابد.معاون پیشگیری دادگستری فارس می‌گوید: در بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی 30 سال غفلت کرده‌ایم.


رشد پرونده‌های خشونت

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس با اشاره به اینکه در استان بیشترین گروه سنی که درگیر پرونده ضرب و جرح عمومی شده‌اند، بین گروه‌های سنی 19 تا 35 سال هستند، می‌گوید: متاسفانه علت برخی از خشونت‌ها در این گروه سنی مصرف مواد روانگردان و مشروبات الکلی گزارش شده است. رحمانیان ادامه می‌دهد: هنگام برخورد با این افراد و زمانی که نیاز به برخورد انتظامی و قهری با مجرم است، باید مراتب هر چه سریع‌تر به مراجع انتظامی و امنیتی اطلاع داده شود تا عرصه را بر کسانی که قصد ارتکاب رفتارهای هنجارشکنانه دارند، تنگ کنند و فرصت عرض اندام و ارتکاب اعمال مجرمانه پیدا نشود.

این مقام قضایی با اشاره به مهم‌ترین جرم‌های واقع شده در استان یادآور می‌شود: سرقت، تصادف، ضرب و جرح عمومی و توهین جزو بیشترین پرونده‌هایی است که در فارس اعاده دعاوی می‌شود و در سطح کلان کشور آمار خوبی نداریم.
رحمانیان اضافه می‌کند: در حوزه قضایی فارس با موضوع خشونت و توهین در سال گذشته 28 هزار فقره پرونده تشکیل شد که در این زمینه با رشد 9/3 درصدی مواجه بودیم. وی می‌افزاید: در حال حاضر توهین جزو 5 موضوعی است که به عنوان یک اولویت در محاکم قضایی فارس با متخلفان برخورد و حکم قضایی صادر می‌شود.

رحمانیان دور شدن از تعالیم و آموزه‌های تربیتی اسلام را یکی از عوامل مهم ایجاد جرم و جنایت در جامعه عنوان می‌داند و اضافه می‌کند: با بررسی پرونده‌ها به این نتیجه رسیده‌ایم که آموزه‌های اسلامی در جامعه کمرنگ شده و عناوین مجرمانه ریشه در مسائلی دارد که در اسلام به شدت از آنها نهی شده‌ایم. وی ادامه می‌دهد: خیانت در امانت، دروغ، عدم تعهد، مال حرام خوردن و... از آموزه‌های دینی ما به شمار می‌روند که متاسفانه به دلیل بی‌توجهی به آنها، هرساله شاهد رشد جمعیت کیفری هستیم.
رحمانیان تاکید می‌کند: برخی فکر می‌کنند که پیشگیری از وقوع جرم تنها کار قوه قضاییه است درحالی‌که تمام دستگاه‌ها در این زمینه وظایفی دارند و قانون‌گذار این وظایف را به آنها اعلام کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید