• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13416
+
-

کشت 70 درصد گیاهان دارویی کشور در بروجرد

به لحاظ تنوع گونه‌ای و تولید طبیعی گونه‌های دارویی، رقبای چندانی در جهان نداریم و در مواردی حتی بی‌رقیب هستیم

کشت
کشت 70 درصد گیاهان دارویی کشور در بروجرد





مژگان کرمی | بروجرد- خبرنگار: 

شهرستان بروجرد به عنوان یکی از ظرفیت‌های بالقوه طبیعی در منطقه زاگرس با دارا بودن تنوع پهنه‌های جغرافیایی از جمله دشت، تپه، کوه و کوهپایه و... توانسته گیاهان دارویی فراوانی را در دل خود پرورش دهد.  این تنوع به نحوی است که طبق آخرین آمارها بیش از 150گونه گیاهان دارویی در منطقه بروجرد می‌روید.  گیاهانی که می‌توانند معجزه‌ای در درمان و سلامت جامعه باشند ورقیب خوبی در برابر بسیاری از داروهای شیمیایی در درمان بیماری باشند. 
با ظهور داروهای شیمیایی و بیولوژیک، نقش و اهمیت گیاهان دارویی در تأمین سلامت بشر، در معرض فراموشی قرار گرفت، اما با گذشت زمان، استقبال از گیاهان دارویی با رشد قابل توجهی روبه‌رو شده است. 
این موضوع بهانه‌ای شد تا با «حاج حسین کردی» یکی از قدیمی‌های طب سنتی در بروجرد که سالهاست در این حرفه تخصص دارد، گفت و گویی داشته باشیم. 


سازگاری گیاهان دارویی با سیستم بدنی

«حاج حسین کردی» می‌گوید: ماهیت طبیعی گیاهان دارویی باعث سازگاری بیشتر با بدن و رفع عوارض جانبی می‌شود. گیاهان دارویی به دلیل ماهیت طبیعی و وجود ترکیبات همولوگ دارویی در کنار هم، با بدن سازگاری بهتری دارند و معمولا فاقد عوارض ناخواسته هستند.  وی ادامه می‌دهد: بنابراین در موارد مصرف طولانی و در بیماری‌های مزمن، بسیار مناسب هستند. به عنوان مثال، گیاهان دارویی در بسیاری از اختلالات اعصاب و روان به عنوان بهترین انتخاب خواهند بود. 


برخورداری بروجرد از تنوع گیاهان دارویی

این کارشناس طب سنتی اظهار می‌کند: بروجرد به لحاظ تنوع اقلیمی، از تنوع زیستی وسیع و منحصربه فردی برخوردار است. این تنوع درمورد گیاهان و ازجمله گیاهان دارویی به روشنی مشهود است، اما تاکنون نتوانسته ایم از این نعمت الهی آنچنان که باید در مسیر خدمت به مردم استفاده کنیم. 
وی می‌افزاید: بیشترین استفاده از گیاهان دارویی بیشتر به مصارف خانگی برمی‌گردد، اگرچه در زمینه توسعه صنعت گیاهان دارویی در ابتدای راه هستیم، ولی می‌توانیم با برنامه ریزی صحیح، بخش قابل توجهی از بازار جهانی را به خود اختصاص دهیم. 

کردی بیان می‌کند: شاید در ابتدای کار نتوانیم با کشورهایی که محصولات خود را به تولید انبوه رسانده‌اند رقابت کنیم؛ اما به لحاظ تنوع گونه‌ای و تولید طبیعی گونه‌های دارویی رقبای چندانی در جهان نداریم و در مواردی حتی بی‌رقیب هستیم.همه اینها منوط به این نکته است که دارایی‌های کشور را بشناسیم و بتوانیم از آنها استفاده بهینه داشته باشیم. 


گیاهان دارویی موجود در بروجرد

کردی عنوان می‌کند: کوه و دشت وسیع و پهناور بروجرد وعبور دلنشین رودخانه‌ها فضایی را به وجود آورده که بسیاری از گیاهان دارویی از جمله کنگر، به لیمو، خاکشیر، زرشک، شیرین بیان، کتیرا، سیاه دانه، بابونه و گونه‌های دیگر توانسته‌اند هم زیستی شگفت‌انگیزی را در کنار هم داشته باشند. 
وی ادامه می‌دهد: منطقه بروجرد بیش از 70 درصد از گیاهان دارویی مشترک در استان‌های مختلف کشور را در خود جای داده است که این نشان از یک اقلیم برجسته در این منطقه دارد. 

کردی می‌افزاید: بارندگی مناسب دراین منطقه و وزش باد ازچهارسمت این شهرستان موجب شده که مرغوبیت خاصی در گیاهان دارویی این منطقه واقلیم‌های مشابه آن نسبت به استان‌های خشک وحتی استان‌های با آب و هوای مطلوب کشور وجود داشته باشد.  این فروشنده و طبیب طب سنتی در ادامه می‌گوید: خوشبختانه طب سنتی در این منطقه قابلیت‌های فراوانی دارد که عمدتا بر پایه استفاده از گیاهان دارویی است. طب سنتی مردم بروجرد با پیشینه چندصد ساله, ظرفیت‌های بالایی در زمینه پیشگیری و درمان بیماری‌ها دارد که در تعامل با طب نوین می‌توانند بسیاری از مشکلات بهداشتی و پزشکی را حل کنند.  وی توضیح می‌دهد: به عنوان مثال، در زمینه درمان بیماری‌های پوستی، اختلالات کبدی یا مشکلات اعصاب و روان با استفاده از طب سنتی، روش‌های درمانی مطمئن و منحصربه فردی وجود دارد که البته فقط در اختیارعده معدودی است. 


راهکاری برای استفاده از گیاهان دارویی در اقتصاد

کردی در بخش دیگری از صحبت هایش به استفاده از ظرفیت گیاهان دارویی در بخش اقتصاد اشاره و می‌گوید: اگر قرار است گیاهان دارویی در این مناطق به ظرفیتی اقتصادی تبدیل شود نیاز است اقدام‌های سنجیده‌ای صورت بگیرد. 
وی می‌افزاید: از جمله کنترل برداشت برای حفظ گونه‌های موجود، برداشت فصلی مناسب، تبدیل گونه گیاهی به عطر مایه، پودروعرقیجات برای عرضه انجام شود؛ اینجاست که مسئولین امرباید دراین زمینه حمایت و اقدام کنند تا مقدمات تبدیل شدن این ظرفیت به محور اقتصادی صورت گیرد. 
این طبیب طب سنتی اظهار می‌کند: گیاهان دارویی که به صورت خودرو در پهنه زاگرس می‌رویند سرمایه‌ای خدادادی برای توسعه ورونق کسب وکارهستند. خوشبختانه شهرستان بروجرد، ظرفیت های بسیار بالایی در بحث کشت گیاهان دارویی دارد و تمام این‌ها به دلیل وجود آب وهوای مناسب است. 

کردی بیان می‌کند: کشت گیاهان دارویی با توجه به این‌که نیاز به آب کمتر وسود دهی بالا دارد می‌تواند فرصتی برای جویندگان کار در این استان وشهرستان باشد واشتغال خوبی برای جوانان این شهرستان فراهم شود.  کردی می‌گوید: به هرروی امید می‌رود با استقبال عموم مردم از طب ایرانی اسلامی، گسترش دانش واستفاده از ظرفیت‌ها و قرار گرفتن آن در دست صاحب نظران، علاوه بر ایجاد سلامت پایدار در جامعه، نقش‌های اقتصادی در تولید ثروت در کنتور ایفا کنند. 
وی عنوان می‌کند: به واقع این‌ نوع ویژگی هاست که بسترهای فراوانی را برای گردشگری سلامت در بروجرد نیز فراهم آورده است.  

این خبر را به اشتراک بگذارید