• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13422
+
-

زخم عمیق طرح‌های غیر کارشناسی بر پیکر قزوین

یک کارشناس شهرسازی: طرح اصلاح هندسی معابر که در طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهری قزوین پیش‌بینی شده‌است، گره‌گشا نخواهد بود

شهری
زخم عمیق طرح‌های غیر کارشناسی بر پیکر قزوین





سید مفید حسینی| قزوین- خبرنگار:

با ورود جامعه بشری به دوران معاصر به‌تدریج شهرها گسترش یافت و جمعیت آنها چند‌برابر شد. با افزایش وسعت و چند برابر شدن جمعیت شهرها‌، دیگر ‌مانند سابق، دسترسی به نقاط مختلف شهر از طریق راه‌ها، خیابان‌ها و میادین قدیمی ممکن نبود. این مشکل با افزایش تولید خودرو و افزایش تعداد آن‌ها در شهرهای بزرگ و‌ تردد گسترده این خودروها در شهرهای بزرگ، رفته رفته به یک بحران بزرگ تبدیل شد که صدها و هزاران ساعت مطالعاتی گروه‌های مختلف در سرتاسر جهان و هزینه‌های هنگفت برای یافتن راه‌حل گره‌گشایی از بار ترافیک را به خود اختصاص داد. این معضل در کشور ما نیز از سال‌ها پیش مطرح بوده و در این زمینه طرح‌ها و پروژه‌های مطالعاتی و عمرانی فراوانی هم اجرا شده است؛ اما در برخی موارد با این طرح‌ها نه‌تنها مشکل حل نشده، بلکه زمینه افزایش اثرات مخرب ترافیکی هم فراهم شده است.
 

صدای شبانه‌روزی خودرو‌‌ها 

فریبا طاهایی یکی از ساکنان خیابان نادری است که از ساخت کارشناسی‌نشده پل نادری شکایت دارد. وی به همشهری می‌گوید: تمام دیوارهای منزل شخصی ما براثر عبور و مرور خودروها از روی پل و لرزش ناشی از آن ترک برداشته است. علاوه بر ترک خوردن دیوارهای منزلم صدای خودرو‌‌ها شبانه‌روز ادامه دارد و آرامش را از خانه‌ام برده است. 
وی که مادری کهنسال دارد در ادامه می‌گوید: به نظر من که یک شهروند عادی هستم جانمایی این پل در خیابانی با این عرض کم که از دوطرف نیز مسکونی است ابدا کار کارشناسی‌شده‌ای نیست و بار روانی بدی ‌ برای ساکنان دارد. 
این شهروند می‌افزاید: البته ما اهالی نادری قدردان زحمات مسئولان که قطعاً قصدشان زیبایی و پیشرفت شهر بوده است هستیم ولی امیدواریم بعد از این اقدامات شهری را کمی کارشناسی‌شده‌تر انجام دهند. 


گرهی که محکم‌تر شد

یک کارشناس ارشد طراحی شهری در این‌باره به همشهری می‌گوید: از سال‌ها قبل و با افزایش حجم ترافیک در شهر قزوین، مسئولان بر آن شدند تا با ارائه سلسله‌برنامه‌هایی برای کاهش حجم ترافیک و تسهیل در عبور و مرور شهروندان اقدام کنند. از مهم‌ترین ‌‌ پروژه‌هایی که طی سال‌های گذشته در این زمینه انجام شد، طرح «اصلاح هندسی معابر» بود که در پاره‌ای از نقاط ترافیکی با حجم بالای ترافیک‌ صورت گرفت.
«شبنم بگوند» می‌افزاید: امروز و پس از ‌‌مدت زیادی از ‌اصلاح وضعیت این نقاط، می‌توان مشاهده کرد ‌‌علاوه بر اینکه در این نقاط گرهی از‌ ترافیک باز نشده بلکه آن گره کور‌تر و محکم‌تر هم شده است. 
وی می‌افزاید: برخی از این اصلاحات هندسی معابر که با عنوان «تقاطع غیر‌همسطح» طراحی و اجرا شد علاوه بر حل نکردن معضل ترافیک در نقاط اصلاح‌شده، موجب اضافه شدن ترافیک و برخی مشکلات دیگر نیز شد. 

بگوند تاکید می‌کند: اولین مشکل مهم ناشی از اجرای طرح‌هایی بود که به نظر می‌رسد کاملاً «غیر کارشناسی» و «غیر علمی» بوده است، هجوم به محیط ‌زیست و قطع درختان کهنسال در برخی از این معابر نظیر «خیابان نادری» متاسفانه با همراهی نهادهای متولی حفظ و حراست از محیط ‌زیست و دیگر ارگان‌ها همراه بود و فریاد فعالان زیست‌محیطی در این زمینه هم به جایی نرسید! با اصلاح این تقاطع‌ها مشکلات دیگری هم اضافه شد که از جمله آنها می‌توان به ظاهر ناهمگون این سازه‌ها با سبک معماری و شهرسازی شهر اشاره کرد که حتی موجب اعتراض اعضای باسابقه شورای پنجم شهر در این زمینه شد؛ هرچند خود این اعضا باید پاسخگوی عدم اعتراض و انتقادشان در دوره‌های پیشین و بی‌توجهی به نظرات کارشناسان در این زمینه باشند. 
وی می‌گوید: نمی‌توانیم از مسأله ایجاد آلودگی‌های صوتی ناشی از ساخت این پل‌ها مخصوصا پل «چهارراه نادری» که در کنار بیمارستان بوعلی ساخته شده است، بگذریم و بارها صدای اعتراض شهروندان به این معضل بزرگ را در رسانه‌های مختلف شهری شنیده‌ایم. 


هدف اولیه ساخت این پل‌ها

این کارشناس شهرسازی می‌افزاید: با عبور از سایر مسائل که فرصت دیگری را برای پرداختن به آنها باید در نظر گرفت، ذکر این نکته مهم ضروری است که هدف اولیه و اصلی ساخت این پل‌ها و اصلاح معابر، کاهش حجم ترافیک و تسهیل در عبور و مرور بوده ‌است.
 متأسفانه واقعیت امر بر نرسیدن به هدف اولیه، و افزایش معضلات شهروندان در این نقاط ترافیکی تأکید می‌‌کند تا آنجا که مهدی عبدالرزاقی عضو شورای شهر پنجم شهر قزوین، در مصاحبه با یکی از رسانه‌های خبری می‌گوید: «اگر جای شهردار بودم، پل نادری را تخریب می‌کردم». 

این کارشناس طراحی شهری می‌گوید: این موضوع البته باید از سوی دستگاه‌های نظارتی مورد بررسی دقیق قرار گیرد که چرا افرادی بدون توجه به منافع شهروندان و البته نظر کارشناسان، اقدام به تعریف و اجرای پروژه‌هایی می‌کنند که نه‌تنها هیچ کمکی به حل مشکل نمی‌کند بلکه علاوه بر پیچیده‌تر شدن مشکل مورد نظر، مشکلات دیگری را نیز به دنبال دارد و تنها نتیجه آن وارد شدن آسیب به سلامت مردم از طریق از بین بردن محیط ‌زیست، افزایش آلودگی‌های زیست‌محیطی و نیز از دست‌رفتن سرمایه هنگفت اقتصادی از جیب مردم و شهروندان است. 

بگوند می‌گوید: البته این‌گونه اقدامات مخرب همچنان ادامه دارند و چنانچه شورای محترم شهر قزوین و شهرداری و سایر نهادهای شهری جلوی آنها را نگیرند وضعیت اسفناکی در انتظار قزوین خواهد بود. نمونه بسیار مهم این اقدامات، پروژه «طرح جامع حمل‌ونقل ترافیک شهر قزوین» است که البته در زمینه ساخت بی آر تی که یکی از مصوبات این طرح بود، اقدام به‌موقع شهرداری و شورای شهر در جلوگیری از انجام آن، جای تحسین دارد. 


نوسازی پل‌های عابر پیاده

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین گفت: پل‌های هوایی عابر پیاده شهر قزوین نوسازی و بهسازی می‌شوند. به گزارش خبرگزاری بسیج «سعید جهانگیری» افزود: پل های هوایی نقش بسزایی در کاهش آمار تصادفات بین عابران پیاده و خودروها ایفا می کنند بنابراین نصب این پل ها در نقاط حادثه خیر و قابل نصب سطح شهر یکی از ضروریات ترافیکی به شمار می رود. وی تصریح کرد: کارشناسان سازمان پل ها را به صورت دقیق بررسی می‌کنند تا هر یک از آنها که نیاز به رنگ آمیزی و امکان مجهز شدن به رمپ یا آسانسور را دارد، مشخص کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید