• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 5 تیر 1400
کد مطلب : 134174
+
-

«شهر»داری با انضباط مالی

مدیریت شهری در دوره پنجم، شفافیت و انضباط مالی را در اولویت قرار داد، موضوعی که تحقق آن را می‌توان در به حداقل رسیدن انحراف بودجه‌های سنواتی در 3سال گذشته دید

گزارش
«شهر»داری با انضباط مالی


انحراف در بودجه‌های سنواتی شهرداری تهران به حداقل‌ رسیده است؛ این موضوع از گزارش‌های تفریغ بودجه سال‌های 1395تا1398 برمی‌آید. به‌عبارتی جزئیات گزارش‌های درآمدی و هزینه‌‌ای این سال‌ها نشان می‌دهد که مدیریت شهری طی سال‌های اخیر حرکت بر مسیر بودجه مصوب سالانه را بیش از پیش در دستور کار قرار داده است. از سوی دیگر، حسابرسی‌های مربوط به بودجه سال1399 نیز به اتمام رسیده و گزارش‌های آن از تحقق ۱۰۴درصدی بودجه در بخش درآمدها و منابع نقد و غیرنقد و انحراف بسیار ناچیز در هزینه‌ها حکایت می‌کند.
به‌گزارش همشهری، تهیه گزارش‌های مستمر و مرتب درآمدی و هزینه‌ای، یکی از اولویت‌های کاری مدیریت پنجم شهر تهران بوده است. بر همین اساس که شهرداری گزارش تفریغ بودجه سال1399 را هم پیش از پایان کاری خود، به شورا تحویل می‌دهد تا مشخص شود در حوزه‌های درآمدی و هزینه‌ای چه روندی طی شده است. این موضوع کمک می‌کند تا دوره بعد مدیریت شهری که از نیمه مرداد‌ماه کارها را برعهده می‌گیرد، بداند که شهر را از نظر مالی در چه وضعیتی تحویل گرفته است. در این بین، پیروز حناچی، شهردار تهران، در گفت‌وگو با همشهری تهیه به‌موقع گزارش‌های تفریغ بودجه را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مثبت این دوره مدیریت شهری عنوان می‌کند و می‌گوید: «شفافیت و اقدام براساس بودجه مصوب سالانه سبب شده تا در گزارش‌های تفریغ بودجه انحراف خاصی در بودجه‌های سال 98 و 99 دیده نشود.»

کاهش انحراف با شفاف‌سازی
گزارش تفریغ بودجه سال1398 شهرداری تهران هفته پیش در شورا به‌صورت مشروط به تصویب رسید و نشان می‌دهد که در این سال تحقق ۱۰۹درصدی به‌ترتیب در بخش درآمدها و منابع نقد و غیرقابل تخصیص به‌میزان ۲۶هزارو۴۳۸میلیارد تومان رخ داده است. همچنین مبلغ ۲۰هزارو 754میلیارد تومان معادل ۸۶درصد در بخش منابع قابل تخصیص و مصرف آن در برنامه‌های مصوب رقم خورده؛ به‌عبارتی با وجود شیوع کرونا در ماه‌های پایانی سال و کاهش درآمدها اما شهرداری توانسته درآمدی بیشتر از آنچه مصوب بوده را کسب کند. این در حالی است که شهرداری اتکا به درآمدهای ناشی از تراکم‌فروشی را به‌شدت کمتر کرده و در عوض، درآمدهای پایدار خود را افزایش داده است.  
 عبدالحمید امامی، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در این رابطه می‌گوید: «شفاف‌سازی، انضباط مالی، اطلاع‌رسانی دقیق و تمرکز بر قانون کاهش فساد را به‌دنبال دارد. همین موضوع باعث شده تا در گزارش‌ تفریغ بودجه سال1398 شاهد انحراف پایین نسبت به بودجه مصوب باشیم.» 
او همچنین با اشاره به گزارش عملکرد سال مالی شهرداری تهران در سال۱۳۹۹، می‌گوید: «عملکرد سال مالی منتهی به ۳۰اسفند۱۳۹۹ شهرداری تهران با تحقق مبلغ ۳۱۸۵۱۰میلیارد ریال همراه بوده است. بر همین اساس ۱۰۴درصد در بخش درآمدها و منابع نقد و غیرنقد، همچنین قابل تخصیص و غیرقابل تخصیص و مبلغ ۲۷هزارو۱۱۸میلیارد تومان که شامل ۸۹درصد قابل تخصیص نسبت به تخصیص مصوب بوده، تحقق یافته است.»

مقایسه‌ای بین تفریغ سال 95 و 97
سال 95: 

   بودجه مصوب: 17هزارو800میلیارد تومان
   مجموع منابع و درآمد کسب‌شده: 22هزارو790میلیارد تومان
   میزان انحراف: 4هزارو990میلیارد تومان
   میزان درصد انحراف: 28درصد

سال97:
   بودجه مصوب: 17هزارو429میلیارد تومان
   مجموع منابع و درآمد کسب‌شده: 17هزارو173میلیارد تومان
   میزان انحراف: 256میلیارد تومان
   میزان درصد انحراف: 1.5درصد

عملکرد شش‌ماهه نخست سال98: 
 بودجه مصوب برای کل‌سال:
 ‌18هزارو828میلیارد تومان
 مصوب نقد کل سال:
15هـزار و62میلیارد تومان
 مصوب غیرنقد کل سال:
3هزار و766میلیارد تومان 
 عملکرد 6‌ماه نخست98:
7هزار و690میلیارد تومان
   عملکرد نقد 6ماه نخسـت98:
6هزار و130میلیارد تومان 
 عملکرد غیرنقد 6ماه نخست98: 
یک‌هزارو560میلیارد تومان


این خبر را به اشتراک بگذارید