• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 5 تیر 1400
کد مطلب : 134095
+
-

رتبه اول خوزستان در تولید گندم

خوزستان امسال هم توانست رتبه اول تولید و خرید گندم را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص دهد

رتبه اول خوزستان در تولید گندم

زهرا تاجیکی-خبرنگار

خوزستان، قطب کشاورزی ایران است که سالانه بیش از 17میلیون تن محصول را روانه بازار و حدود 18درصد از گندم مورد نیاز کشور را تولید می‌کند. در روزهای اخیر هم «امید جهان نژادیان» مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان خبر داده است که این استان در تولید و خرید گندم و کلزا رتبه اول را به دست آورده.

کاهش 5درصدی خرید گندم 
بنابر اعلام جهاد کشاورزی خوزستان، این استان ۹ سال پیاپی رکورد بیشترین میزان خرید گندم را در اختیار داشت که با تلاش‌های صورت گرفته، میزان کاشت گیاه کلزا نیز افزایش یافت و رکورد دیگری به ثبت رسید.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در این باره به همشهری می‌گوید: امسال میزان تولید گندم در استان، یک میلیون و 400هزار تن بود که رتبه اول را در تولید گندم برای استان رقم زد که از این میان یک میلیون و 150 هزار تن خریداری شده است و رتبه اول خرید را هم برای خوزستان به ارمغان آورده است.
«خدارحم امیری‌زاده» با بیان اینکه امسال به دلیل کاهش بارندگی و خشکسالی شدید بر میزان تولید گندم خوزستان اثر گذاشته است، می‌افزاید: با وجود تبعات خشکسالی اما امسال فقط 5درصد کاهش خرید داشته‌ایم و به نظر می‌رسد استان‌های دیگر با اختلاف 200-300 هزارتنی از خوزستان پایین‌تر باشند. به گفته وی، برداشت و خرید گندم امسال به پایان رسیده است و بیش از 95درصد پول گندم‌کاران، پرداخت و در حال حاضر بیش از 57 هزار تن گندم بذری برای فصل زراعی جدید آماده شده است.

رتبه اول تولید کلزا برای اولین بار 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به رتبه جدید این استان در حوزه کشاورزی هم اشاره می‌کند و آن، رتبه اول در تولید و خرید کلزاست که برای اولین بار نصیب کشاورزان شده. 
امیری‌زاده توضیح می‌دهد که بیش از یک سوم کلزای کشور در خوزستان تولید و خریداری می‌شود و امسال 102 هزار تن کلزا از 68 هزار هکتار سطح زیر کشت تولید و خریداری شده است. 

پیش‌بینی تولید بیش از 1میلیون تن چغندر
تعداد بهره‌برداران رسمی در حوزه کشاورزی در استان 165هزار نفر هستند، اما با آمار غیررسمی این تعداد به بیش از 210 هزار نفر می‌رسد که 65هزار از نفر از آن‌ها در حوزه تولید گندم فعالیت می‌کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه تولیدات کشاورزی خوزستان 5/17 میلیون تن در سال است، می‌گوید: خوزستان 14 درصد از کل تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است  و نکته جالب اینکه ما فقط در برداشت کشت پاییزه سال زراعی جاری  بیش از 5 میلیون تن محصول تولید کردیم. امیری‌زاده درباره کشت چغندر پاییزه و رکورد خوزستان در این زمینه هم اظهار می‌کند: سال گذشته 13 هزار و 780 هکتار چغندر کاشته شد که این رقم امسال به 18 هزار و 500 هکتار رسیده است. تا کنون بیش از 900 تن از این محصول خریداری شده است و پیش‌بینی می‌شود این رقم به یک میلیون و 200 هزار تن برسد. 

خسارت خشکسالی 
این آمار در شرایطی مطرح می‌شود که خوزستان هم مانند همه استان‌های کشور درگیر خشکسالی شدید است که به گفته مسئولان در 50سال گذشته بی‌سابقه بود. این خشکسالی موجب شده است کشت فصلی در خوزستان که 3بار در سال انجام می‌شود با کاهش محصول مواجه شود و از 300هزار هکتار در سال گذشته به 90هزار هکتار در سال جاری زراعی برسد. 
با این همه امیری‌زاده توضیح می‌دهد که کشت جایگزین ذرت، حبوبات و علوفه و همچنین ممنوعیت کشت برنج در پایاب سدها از اقدامات جهاد کشاورزی این استان برای مقابله با خشکسالی است. 


افق 1410
در افق ۱۴۱۰ کشاورزی خوزستان، برنامه‌ریزی شده است که میزان تولید محصول کشاورزی استان در سال به ۳۰میلیون تن برسد که این اقدام با اجرای گام دوم طرح ملی ۵۵۰هزار هکتاری عملی خواهد شد. 
همچنین افزایش ضریب مکانیزاسیون، بهره‌گیری از فناوری‌های نو، آموزش‌های ترویجی و ارتقای سطح علمی بهره‌برداران، توسعه کشت گلخانه‌ها و اراضی کشاورزی، افزایش سطح باغات در مناطق شیب‌دار، ایجاد صنایع فرآوری و تبدیلی و جذب سرمایه‌گذاری جدید از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی خوزستان برای رسیدن به چشم‌اندز ۱۴۱۰ عنوان شده است. خوزستان با سطح اراضی یک میلیون و ۲۳۶هزار هکتار از معدود مناطق کشور است که در سال 3بار زیر کشت می‌رود. این استان 2/2میلیون هکتار اراضی مستعد کشاورزی دارد که با توجه به آورد ۳۱میلیارد مترمکعبی رودخانه‌های دائمی استان و بهره‌گیری از سامانه نوین آبیاری می‌توان سطح اراضی زیرکشت آن را افزایش داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید