• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 5 تیر 1400
کد مطلب : 134094
+
-

عامل توقف در کمربندی رویان

عامل توقف در کمربندی رویان

اشکان جهان آرای-خبرنگار

تکمیل کمربندی رویان یکی از مطالبات شهروندان این شهر در سال‌های اخیر است که طی بیش از یک دهه بخش مهمی از آن اجرا شده است. اما تکمیل نشدن پروژه در قسمت پایانی آن برای اتصال به محور رویان-نوشهر سبب شده که این کمربندی به طور کامل به بهره‌برداری نرسد و نقشی که باید در کاهش ترافیک این شهر ساحلی ایجاد کند را نداشته باشد.
این کمربندی از انتهای کمربندی جنوبی نور و در تقاطع جاده عباسا آغاز می‌شود و پس از طی حدود 6 کیلومتر به انتهای خیابان شهدای رویان می‌رسد و در ادامه مسیر باید با عبور از این خیابان و با ساخت دو کیلومتر دیگر اتوبان به خروجی شهر رویان برسد. در این صورت مسافرانی که قصد عبور از رویان را داشته باشند دیگر نیازی به عبور از خیابان مرکزی این شهر ندارند و شهروندان نیز هر روز شاهد تردد خودروهای سنگین نیستند. ضمن این که خیابان‌های این شهر ساحلی دیگر در تعطیلات شاهد ترافیک سنگین نخواهد بود.
در حال حاضر این کمربندی از نور تا نزدیکی انتهای خیابان شهدای رویان رسیده است. اما ساخت کمربندی از این نقطه به بعد اجرا نشده و همین امر نیز سبب می‌شود که خودروها باز هم وارد شهر شوند و ترافیک را به خیابان‌ها تحمیل کنند. 

گلایه شهروندان
رضا سالاریان یکی از شهروندان ساکن رویان به همشهری می‌گوید: تردد کامیون‌ها از خیابان شهدا که ورودی باریک‌تری نسبت به ادامه این خیابان دارد علاوه بر این که ترافیک شهر را بیشتر می‌کند و در ساعات مختلف شبانه‌روز باعث آلودگی صوتی برای شهروندان ساکن این خیابان می‌شود، وزن بالای این ماشین‌ها و لرزشی که ایجاد می‌کنند، سبب ترک خوردن دیوار برخی منازل نیز شده است.
یکی دیگر از شهروندان نیز حجم بالای تردد در خیابان مرکزی شهر به دلیل تکمیل نشدن کمربندی را چالش مهم رویانی‌ها در زمان حضور مسافران می‌داند. این موضوع تا کنون بارها مورد توجه مسئولان قرار گرفته و حتی مرداد پارسال محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون رئیس‌جمهور بازدیدی از نقطه گره خورده این پروژه داشت. اما پروژه هنوز به بهره‌برداری نرسیده و به نظر می‌رسد رویانی‌ها دست‌کم برای یکی دو سال دیگر هم نباید روی تکمیل آن حساب باز کنند.  جعفر حسین‌زاده شهردار رویان به همشهری می‌گوید: با توجه به این که اجرای این پروژه بر عهده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور وابسته به وزارت راه و شهرسازی است، شهرداری هیچ نقشی در اجرای آن ندارد. اما طبق مشاهدات موجود پروژه در نقطه ساخت تقاطع غیرهمسطح فعال است و پیشرفت محسوسی نیز نسبت به زمان سفر معاون رئیس‌جمهوری دیده می‌شود. تقاطع غیرهمسطحی که در انتهای خیابان شهدا در حال ساخت است یکی از سه تقاطع غیرهمسطح طراحی شده برای این کمربندی محسوب می‌شود که فعلا فقط همین تقاطع در دست اجرا قرار دارد. اما حتی در صورت تکمیل این تقاطع، باز هم کمربندی رویان به طور کامل قابل استفاده نیست. چرا که حدود یک کیلومتر از زمین‌ مورد نیاز برای ادامه ساخت این مسیر هنوز تملک نشده و با توجه به قیمت بسیار بالای زمین در این منطقه که از نقاط پرطرفدار خوش‌نشینان محسوب می‌شود و در همسایگی یکی از گران‌ترین شهرک‌های ویلایی ایران قرار گرفته، به نظر می‌رسد با شرایط اقتصادی فعلی امکان تملک وجود نداشته باشد.

نیاز به اعتبار بیش از هزار میلیارد ریالی
علی شادمان فرماندار نور اعتبار مورد نیاز برای ساخت دو کیلومتر باقیمانده از این مسیر را بیش از هزار میلیارد ریال برآورد می‌کند و می‌گوید: پیشرفت فیزیکی اجرای تقاطع غیرهمسطح خوب است و پیمانکار نیز بدون وقفه کار را پیش می‌برد. از ضلع غربی تقاطع کمربندی و خیابان شهدا نیز حدود 800 متر آزاد شده و باقی این مسیر باید تملک شود. وی می‌افزاید: سرعت اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح مناسب است، اما نمی‌توانیم زمان مشخصی را برای بهره‌برداری از این پروژه ملی عنوان کنیم. برای تملک زمین نیز تا کنون رایزنی‌هایی انجام شده است. همه تلاش‌مان بر این است که بتوانیم گره این پروژه را باز کنیم. البته علاوه بر این که تملک زمین در ضلع غربی این کمربندی هنوز به طور کامل انجام نشده، در قسمت انتهایی ضلع شرقی نیز یکی از مالکان همچنان با مجری پروژه به توافق نرسیده است که سبب شده با وجود تکمیل مسیر در ضلع شرقی، قسمتی از پروژه تکمیل نشود. اختلافی که سبب شده بود در سفر سال گذشته نوبخت به رویان و بازدید از این پروژه حاشیه‌هایی نیز ایجاد شود.
ساخت این کمربندی از سال 1388 آغاز شده و حالا به دلیل کمبود اعتبار مدت‌هاست که در یک چهارم پایانی متوقف مانده و با توجه به نیاز مالی قابل توجه برای تکمیل آن، احتمالا شهروندان رویان و مسافران این شهر فعلا نباید روی بهره‌برداری کامل از آن حساب باز کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :