• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 3 تیر 1400
کد مطلب : 134024
+
-

سلطان بیرون‌پا

چرا لوکا مودریچ در آستانه 36سالگی این‌قدر خوب است؟

سلطان بیرون‌پا

همه با حسرت از سال‌های پایانی ستاره‌هایی مثل کریستیانو رونالدو، مسی، زلاتان و حتی راموس حرف می‌زنند اما یکی از حسرت‌های اصلی دوستداران فوتبال زمانی خواهد بود که دیگر لوکا مودریچ در زمین مسابقه حاضر نباشد. کاپیتان کرواسی در 35سالگی چنان لذتبخش بازی می‌کند انگار 10‌سال جوان‌تر است. برخی هواداران عامه فوتبال وقتی لوکا توپ طلای2018 را گرفت و برای نخستین‌بار‌ پس از یک دهه مسی و رونالدو را کنار زد، غر می‌زدند اما او که عنوان بهترین بازیکن جام‌جهانی را هم یدک می‌کشید، بلافاصله جایزه سال فیفا را هم گرفت. فراموش نکنیم انتخاب‌کنندگان این جوایز مختلف افرادی بودند از طیف‌های متفاوت مثل روزنامه‌نگاران، سرمربیان، کاپیتان‌های تیم‌های ملی و حتی هواداران. حالا مودریچ بعد از تقریبا 3‌سال بازهم به یک‌تورنمنت مهم رسیده و بازهم می‌درخشد. مودریچ در 2‌بازی اول تیم ملی کشورش در یورو مقابل انگلیس و چک که کروات‌ها هیچ‌کدام را نبردند، جایزه بهترین بازیکن زمین را گرفت. او آنقدر خوب بود که در برد 3 بر یک کرواسی مقابل اسکاتلند با یک‌گل، یک‌پاس‌گل، رقصیدن با توپ در زمین و 115لمس توپ، نزدیک 100پاس و خلق 2‌موقعیت گل صددرصد، برای سومین‌بار پیاپی بهترین بازیکن زمین انتخاب شود اما برگزارکنندگان و اسپانسرهای این جوایز سنت‌شکنی کردند و ولاشیچ، زننده گل اول این تیم را به‌عنوان مرد میدان برگزیدند تا تنوعی هم ایجاد کرده باشند.
دستاوردهای مودریچ در رئال مادرید که عادت دارد اسطوره‌هایش را در سنین بالا با گریه بیرون بیندازد و اگر منت بر سرشان گذاشت، سال به سال قراردادشان را تمدید کند، به‌سادگی به‌دست نیامده است. او بعد از 35سالگی تا به‌حال 48بازی با پیراهن رئال انجام داده و ممکن است بتواند تا رده دوم جدول بازیکنانی که بیشترین بازی را در این سن و بعد از آن انجام داده‌اند بالا برود؛ بویو۱۶۰، پوشکاش۱۲۰، دی استفانو۹۹، میگل آنخل۹۳، خنتو۶۹، آمناسیو۵۴ و مودریچ۴۸بازی. او در تیم ملی هم از سرنا(6) و داریو شیمیچ(6) در رکورد تعداد حضور در ادوار تورنمنت‌های بزرگ جلو زده؛ جام‌جهانی(2006، 2014، 2018)، یورو(2008، 2012، 2016 و 2021).
مودریچ به‌تازگی برای نهمین‌بار جایزه بهترین بازیکن سال کرواسی را هم دریافت کرده است. او رکورد جوان‌ترین و مسن‌ترین گلزن تاریخ تیم ملی کرواسی در یورو را در اختیار دارد. لوکا در یورو2008 و درحالی‌که 22‌سال و 273‌روز سن داشت دروازه اتریش را باز کرد و سه‌شنبه‌شب هم با 35‌سال و 286‌روز موفق شد به اسکاتلند گل بزند. او نخستین بازیکن کروات است که در 3تورنمنت یورو گل می‌زند، با اینکه شغلش گلزنی نیست؛ یک گل مقابل اتریش 2008، یک گل برابر ترکیه 2016 و یک گل زیبای راه دور با شوتی بیرون ‌پا مقابل اسکاتلند در رقابت‌های امسال. مودریچ در سال‌های اخیر گل‌های زیبایی با شوت‌های بیرون پایش زده؛ شوت‌هایی که به‌نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها از یاد فوتبالی‌ها و مخصوصا رئالی‌ها برود.
از زمان آغاز لالیگا در ۱۴ژوئن۲۰۲۰ تا ‌به‌ امروز او 73بازی انجام داده است. از 81مسابقه باشگاهی و ملی در این فصل در 73تا حاضر بود؛ آن‌هم در آستانه 36سالگی. مودریچ در همین سن به‌طور میانگین بیش از 9کیلومتر در هر بازی یورو دویده است. دارنده لقب پرنده، کرویف بالکان، پونی سحرآمیز و لوکیتا در 141بازی برای تیم ملی که یک رکورد است، 18بار موفق به گلزنی شده که 2تا کمتر از گل‌هایش در 266بازی برای رئال مادرید است. لوکیتا در نیمی از گل‌های کرواسی در این تورنمنت تأثیر داشته، یا گل زده و یا پاس‌گل داده است. او این فصل فقط 2743دقیقه در لالیگا و 911دقیقه در 12بازی لیگ قهرمانان با پیراهن رئال در زمین حضور داشته و با وجود این در یورو می‌درخشد. در این شرایط چطور می‌شود دلمان برایش تنگ نشود؟!

اسکاتلند؛ همان همیشگی!
با انجام بازی‌های سه‌شنبه‌شب صعود یک تیم دیگر هم به مرحله حذفی مشخص شد. چک پیش از باخت یک هیچ به انگلیس با 4امتیاز صعودش قطعی شده بود اما کرواسی برای راهیابی به دور حذفی به برد مقابل اسکاتلند نیاز داشت که به لطف مودریچ این اتفاق رخ داد و کروات‌ها 3بر یک حریف را بردند. با این نتایج اسکاتلند از دور رقابت‌ها کنار رفت. بدنیست بدانید اسکاتلند 11‌دوره در رقابت‌های یورو و جام جهانی حاضر بوده و در هر 11‌دوره، در همان مرحله گروهی حذف شده است. پیش از یورو 2020اسکاتلندی‌ها حسرتی 23‌ساله برای حضور در یک‌تورنمنت بین‌المللی داشتند. آخرین باری که اسکاتلند در یک تورنمنت مهم حضور داشت، هنوز قرن بیست‌ویکم نشده بود، گوگل، یوتوب، ویکی‌پدیا و آیفون ابداع نشده بودند، عابربانک هنوز وجود نداشت و برخی کشورها مثل مقدونیه شمالی، صربستان و کوزوو روی نقشه جهان اعلام موجودیت نکرده بودند و خود اسکاتلند هم هنوز دارای پارلمان نشده بود! انگلیس هم از بازی‌های دوستانه و آمادگی برای یورو به‌این‌ور مثل ایتالیایی‌های قدیم بازی می‌کند، کم گل می‌زند و گل نمی‌خورد. سه‌شیرها بدون گل خورده پا به مرحله حذفی گذاشتند؛ 2‌پیروزی یک بر صفر و یک تساوی بدون گل. جالب اینکه تابه‌حال سابقه نداشته تیمی در یورو تنها 2‌گل بزند و صدرنشین شود. این برای سومین بار است که آنها به‌عنوان صدرنشین از مرحله گروهی یورو صعود می‌کنند؛ 2 بار قبلی سال2012و 1996بود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید