• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 2 تیر 1400
کد مطلب : 133944
+
-

سرانجام برجام در دولت آتی چه خواهد شد؟


سایه انتخابات ریاست ‌جمهوری ایران همچنان بر سر برجام است. پیش از برگزاری انتخابات، تغییر رئیس‌جمهور ایران در مرداد یکی از مولفه‌های مدنظر طرف‌های برجام در گفت‌وگوها بود و حالا انتخاب سید ابراهیم رئیسی واکنش‌هایی را در پی داشته است. اینکه رویکرد ایران پس از دولت دوازدهم نسبت به توافق هسته‌ای و مذاکرات چگونه خواهد بود، سؤالی است که بسیاری به‌دنبال پاسخ آن هستند. هرچند رئیسی در نخستین نشست مطبوعاتی خود موضعی معتدل در این زمینه اتخاذ کرد و گفت که تیم سیاست‌خارجی او با تیم سیاست‌خارجی فعلی در تعامل است. تا اینجا محمدجواد ظریف، وزیرخارجه و معاون او عباس عراقچی با رئیس‌جمهور منتخب دیدار کردند و به‌گفته سخنگوی دولت در دیدار حسن روحانی با رئیسی نیز موضوع چگونگی ادامه مذاکرات و برنامه تیم مذاکره‌کننده ایرانی مطرح شده است. علی ربیعی همچنین در نشست خبری خود گفته که اگر به هر دلیلی مذاکرات در دولت دوازدهم به نتیجه نرسد، مسئولیت و تصمیم درباره جزئیات آن برعهده دولت سیزدهم خواهد بود. به گزارش همشهری، پس از چنین اظهارنظرهایی به‌نظر می‌رسد طرف‌های برجام هم این سیگنال‌ها را رصد کرده‌اند. تاجایی که جوزپ بورل، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا گفته که «دلیلی ندارد تصور کنم دولت جدید ایران موضع متفاوتی درخصوص مذاکراتی که به نفع مردم و کشورشان است، اتخاذ کند.» او پس از انتخابات نیز از ایران خواسته بود تا به تعهد برجام پایبند باشد. در شرایطی که وزرای خارجه اتریش و عربستان نیز بر حفظ و تقویت برجام تأکید کرده‌اند.

واکنش‌ آمریکا به نشست خبری رئیسی
بر اساس خبرهایی که از پاستور و وزارت خارجه در روزهای اخیر منتشر شده است، دولت تصمیماتی را درباره نحوه تعامل و انتقال اطلاعات به دولت سیزدهم اتخاذ کرده است. این اطلاعات به‌طور قطع شامل جزئیات توافق هسته‌ای نیز می‌شود و حتی برخی گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر باقی‌ماندن عباس عراقچی در مسئولیت فعلی درصورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات تا پایان دولت را مطرح کردند. اما هنوز مشخص نیست که دور هفتم مذاکرات دور نهایی باشد و به‌گفته نماینده روسیه این اتفاق به تصمیم‌های نهایی در تهران و واشنگتن بستگی دارد. سیدعباس عراقچی، رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران پس از پایان دورششم گفته بود که آخرین تصمیم‌ها در پایتخت‌ها گرفته خواهد شد. هرچند او احیای برجام را منوط به «تصمیم سخت» واشنگتن درباره لغو همه تحریم‌ها و بازگشت به برجام دانست. با این همه گفته می‌شود که آمریکا همچنان خواستار ادامه مذاکره با ایران پس از احیای برجام است؛ موضوعی که رئیسی در نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی درباره‌ آن صحبت کرد و گفت که مسائل منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران قابل مذاکره نیست. او از آمریکا خواست تا به تعهدات خود در قالب توافق هسته‌ای عمل کند و همه تحریم‌‌ها را رفع کند. در سوی مقابل اما ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «توافق هسته‌ای با ایران ضروری است اما برای پرداختن به مسائلی مانند برنامه موشکی این کشور، توافق مزبور کافی نیست.» به گزارش ‌مهر، پرایس در واکنش به سخنان رئیس‌جمهور منتخب ایران گفت: «تمام چالش‌هایی که با ایران داریم دشوارتر خواهد شد؛ مگر آنکه محدودیت‌هایی علیه برنامه هسته‌ای این کشور درنظر گرفته شود.» جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید هم به بخش دیگری از صحبت‌های رئیسی واکنش نشان داده و گفته که آمریکا برنامه‌ای برای دیدار جو بایدن با رئیس‌جمهور منتخب ایران ندارد.   رئیسی در نشست خبری خود در پاسخ به این سؤال که‌‌ آیا برنامه‌ای برای دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا دارد، گفت «خیر». سخنگوی کاخ سفید نیز در همین زمینه اضافه کرد: «ما هم‌اکنون هیچ روابط دیپلماتیکی با ایران ‌یا هیچ برنامه‌ای برای دیدار در سطح رهبران نداریم. دیدگاه ما در این‌باره این است که رهبر ایران تصمیم‌گیرنده است.» ساکی گفته تصمیم ایران درباره مذاکرات تغییری نکرده ‌و این کشور تلاش می‌کند تا مذاکرت را پیش ببرد. در چنین شرایطی باید دید که مذاکرات وین تا سیزدهم مرداد به نتیجه می‌رسد یا نه و در غیراین صورت دولت سیزدهم و در رأس آن   رئیسی چگونه با توافق هسته‌ای و مذاکرات مواجه خواهد شد.

 مکث
تبریک «اون» و واکنش فرانسه


تبریک‌های خارجی به رئیس‌جمهور منتخب ایران همچنان ادامه دارد. رئیس‌جمهور الجزایر در پیامی مکتوب و رئیس‌جمهور افغانستان در تماسی تلفنی به رئیسی تبریک گفته‌اند. کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی هم در پیامی به حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی نوشت: «انتخاب‌شدن شما به‌عنوان رئیس‌جمهور، نشانگر اعتماد عمیق ملت ایران به شما و انتظار بالایشان از شماست.» رئیس‌جمهور قرقیزستان نیز به رئیسی تبریک‌ گفته و یکی از سخنگویان وزارت خارجه فرانسه به انتخاب رئیسی واکنش نشان داد. سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در این‌باره گفت که این کشور «انتخاب‌شدن آقای ابراهیم رئیسی را به‌عنوان رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار داده است.» او در پاسخ به این سؤال که آیا رویکرد فرانسه با توجه به نتیجه انتخابات ایران تغییری خواهد کرد، ادعا کرد که «پاریس مرتبا درباره حقوق بشر در ایران و زندانی‌کردن شهروندان فرانسوی ابراز نگرانی کرده است.»
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه ادامه داد: «ما بر تمایلمان برای بازگشت به اجرای کامل توافق هسته‌ای وین تأکید می‌کنیم، چون دیپلماسی فرانسه کاملا فعال و آماده آن است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید