• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 31 خرداد 1400
کد مطلب : 133707
+
-

مقایسه واجدان شرایط رای و نرخ مشارکت

مقایسه واجدان شرایط رای و نرخ مشارکت

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای شهر و روستا روز جمعه (28خرداد) برگزار شد. در این انتخابات حدود ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرایط رأی دادن بودند و از این میان یک‌میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر اولی محسوب می‌شدند.
استان تهران با ۹ میلیون و ۸۱۵ هزار واجد شرایط رأی دادن رتبه اول را در آمار واجدان شرایط رأی دادن به خود اختصاص داده بود و پس از آن خراسان رضوی با ۴ میلیون و ۶۱۶ هزار نفر واجد شرایط رأی دادن رتبه دوم را داشت. بعد از آن استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، خوزستان و فارس بیشترین آمار واجدان شرایط رای را در اختیار داشتند.
در مقابل استان ایلام با ۴۶۰ هزار نفر واجد شرایط رأی دادن کمترین آمار را در این زمینه به خود اختصاص داد. استان‌های بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، قزوین، یزد، کهگیلویه‌وبویراحمد و قم با آمار کمتر از یک میلیون نفر، کمترین واجدان شرایط رای را به خود اختصاص دادند.  این آمار وقتی جالب می‌شود که بدانیم استان تهران با داشتن بیشترین جمعیت واجد شرایط رای، کمترین مشارکت را در انتخابات داشت و در مقابل، ایلام با کمترین جمعیت واجد شرایط رای، رتبه سوم مشارکت را با نرخ 63درصد به خود اختصاص داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید