• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 31 خرداد 1400
کد مطلب : 133706
+
-

نزول طلا و ارز تحت تأثیر اخبار مذاکرات

روند نزولی قیمت طلا و ارز دیروز هم ادامه یافت

طلا و ارز
نزول طلا و ارز تحت تأثیر اخبار مذاکرات

روند نزولی قیمت طلا و ارز دیروز هم ادامه یافت؛ به نظر می‌رسد این نزول قیمت بیش از آنکه تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری باشد، متاثر از امیدواری برای احیای برجام است.
به گزارش همشهری، تحولات سیاسی به سرعت بر قیمت دلار تاثیر می گذارند. از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا در 13 آبان سال گذشته و خداحافظی دونالد ترامپ از کاخ سفید، تاکنون قیمت دلار شیب نزولی را طی کرده و از 32 هزار تومان به محدوده 22 تا 25 هزار تومان رسیده و مدت هاست که در این محدوده در حال نوسان است. اما از روز شنبه و یک روز بعد از مشخص شدن نتایج سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، سرعت نزول قیمت دلار بیشتر شده و به موازات آن قیمت طلا هم با افت مواجه شده است. ظرف 2 روز گذشته، قیمت هر دلار آمریکا بیش از 700 تومان کاهش یافته و در پایان مبادلات دیروز به 23هزار و700 تومان رسید. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز در بازار تهران با کاهش ۳۰۰ هزار تومانی به ۱۰ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان رسید. در بازار طلا نیز قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۶ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز به 4میلیون و ۴۹۰ هزار تومان رسید.

دلایل نزول
بررسی ها نشان می دهد که علت نزول قیمت دلار از روز شنبه، مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری و رفع ابهام برای بازارها و انتشار خبرهای امید بخش از وین بوده است. با این حال به نظر می رسد علت اصلی این نزول خبرهایی است که از مذاکرات هسته ای در وین به گوش می‌رسد و نقش این عامل بسیار پررنگ تر از انتخابات ریاست جمهوری است. هرچند برخی کانال های تلگرامی شایعات بی‌پایه‌ای را مبنی بر عرضه دلار در بازار مطرح کرده‌اند، اما تحلیلگران با تکیه بر عوامل اقتصادی اعتقاد دارند علت اصلی نزول قیمت دلار، مخابره اخبار امید بخش از وین است؛ زیرا آزاد سازی منابع ارزی می تواند به سرعت به افت قیمت دلار منجر شود.
 آن طور که محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه  و عباس عراقچی معاونش تاکید کرده اند، اکنون ایران بیش از هر زمان دیگری به امضای توافقنامه نزدیک است. دیروز عباس عراقچی در این باره گفت: تمام اسناد توافق آماده است، ما از هر زمان دیگری به توافق نزدیک‌تر هستیم، اما پرکردن فاصله‌ای که میان ما و توافق وجود دارد، به تصمیماتی نیاز دارد که عمدتا باید طرف‌های مقابل بگیرند.
فعالان بازار ارز انتظار دارند با انجام توافق سیاسی در وین، زمینه آزاد سازی 107 میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه شده ایران در سراسر جهان فراهم شود. با آزادسازی این منابع برآورد می شود قیمت دلار تعدیل شود.
دولت ابراهیم رئیسی در مرداد امسال پس از اجرای مراسم تحلیف با دریافت رای اعتماد اعضای کابینه اش در شهریور ماه قدرت را در دست خواهد گرفت. به همین دلیل، انتشار برخی شایعات درباره انتخاب وزیر امور خارجه دولت جدید و همچنین وجود این احتمال که شاید مذاکرات با چالش مواجه شود، موجب شده تا با وجود نزول قیمت دلار در روزهای اخیر، فعالان بازار همچنان با چاشنی احتیاط رفتار کنند. اما به نظر می رسد در صورت انجام توافق سیاسی ظرف روزهای آینده این احتیاط رنگ ببازد و قیمت دلار به سرعت با نزول مواجه شود.

اثر پرقدرت برجام بر قیمت دلار
تقریبا هیچ کارشناسی نیست که نسبت به نقش توافق سیاسی در وین بر قیمت دلار تردید داشته باشد. این موضوع در نمودار قیمت دلار از اردیبهشت 3سال پیش تاکنون هم به خوبی نمایان است. بیشترین رشد قیمت دلار در تاریخ اقتصاد ایران از 18 اردیبهشت 1397که مصادف با خروج آمریکا از برجام بود تا آبان پارسال که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد، اتفاق افتاده که در جریان آن قیمت هر دلار آمریکا از 6 هزار تومان به 32 هزار تومان رسید. یعنی در دوران خروج آمریکا از برجام قیمت ارز 435 درصد رشد کرد که بالاترین میزان رشد نرخ دلار در تاریخ اقتصاد ایران است و علت آن نیز کاهش ورود ارز به کشور و به کارگیری بی سابقه ترین تحریم ها علیه ایران بوده؛ چنان‌که  رئیس کل سابق بانک مرکزی گفته است:  در این دوران میانگین متوسط درآمدهای ارزی پارسال به 5 میلیارد دلار رسیده بود. بانک مرکزی هم دیروز در گزارش تحلیل تحولات اقتصاد کلان خود، علت نوسان های ارزش پول ملی یا قیمت دلار را مذاکرات هسته ای اعلام کرده است. در این گزارش آمده است: پیشرفت در  مذاکرات هسته ای به تداوم روند نزولی قیمت دلار منجر شده؛ زیرا انتظارات برای ورود ارز به کشور و رفع ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها در انتقالات ارزی افزایش یافته است.
ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد ارزی بازارهای مالی در این باره گفت: اگر ایران به توافق هسته ای بازگردد، ارزش ریال می تواند به شکل چشمگیری تقویت شود. وحید شقاقی شهری، استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی هم در این باره گفت: سناریو محتمل این است که برجام قبل از ورود به دولت سیزدهم به سرانجام می‌رسد و اگر برجام نهایی شود شاهد کاهش قیمت دلار به محدوده 20 هزار تومان خواهیم بود.
او ادامه داد: در ماه‌های پیش رو تا حدودی صادرات نفت افزایش می‌یابد و بخشی از درآمدهای نفتی به کشور بازمی گردد. منابع ارزی بلوکه شده در برخی کشورها از جمله عراق و کره جنوبی آزاد خواهد شد؛ بنابراین یک ماه آینده باید منتظر نهایی شدن برجام و کاهش قیمت دلار و آزادسازی منابع بلوکه شده ارزی باشیم.
این کارشناس اقتصادی گفت: از سوی دیگر؛ احتمالا حداقل 20 میلیارد دلار منابع ارزی مسدود شده ایران وجود دارد که اگر درآمدهای نفتی به آن اضافه شود می‌تواند بخشی از کسری بودجه بالای 300 هزار میلیارد تومانی امسال را پوشش دهد و همچنین  تنگنای مالی دولت را برطرف سازد.

مکث
دلایل کاهش قیمت طلا و سکه

همزمان با نزول نرخ ارز، قیمت طلا و سکه هم در بازار تهران روندی نزولی را تجربه می‌کند. محمد کشتی‌آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با تایید کاهش قیمت‌ طلا و سکه گفت: کاهش قیمت طلا و سکه در2 روز گذشته ناشی از 2 عامل  بوده است، عامل نخست، افت قیمت انس جهانی و عامل دیگر کاهش قیمت ارز در داخل کشور است. نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: کاهش قیمت ارز به دلیل تحولات سیاسی داخلی و نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بوده و افت ۱۰۰ دلاری قیمت انس جهانی نیز به سبب شرایط اقتصاد جهانی است که باعث شده بازار طلا با کاهش قیمت همراه شود. او گفت: بازار سکه و طلا را نمی‌توان پیش‌بینی کرد، اما انتظار داریم از اواسط هفته، قیمت تغییر کند. کشتی‌آرای ادامه‌داد: به نظر می‌رسد ، قیمت‌ها از امروز دوشنبه دوباره تغییر کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید