• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 3 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13368
+
-

تاریخ با شما شروع نمی‌شود

تاریخ با شما شروع نمی‌شود

 درمورد وینفرد شفر و ادعاهایی که روز به روز عجیب‌تر شده است .

وینفرد شفر آنقدر در استقلال موفق بوده که حالا هوادارانش کوچکترین نقدی را در مورد او نمی‌پذیرند؛ به‌خصوص در جامعه ما که پتانسیل عجیبی برای «غیرقابل انتقاد» کردن آدم‌ها دارد. با این وجود هیچ‌کدام از این مسایل نمی‌تواند و نباید روند تذکر اشکالات به مربی آلمانی را متوقف کند. واقعیت این است که شفر طی هفته‌های گذشته طوری حرف زده که انگار از کره مریخ آمده و قبل از او در ایران حیات وجود نداشته است. بسیاری از جملات این مربی پا به سن گذاشته در مصاحبه‌های آخرش قابل نقد است که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.
    «احترام بیشتر» یعنی چه؟
سرمربی استقلال تا به حال به دفعات در مورد کیفیت کار خودش غلو کرده. آخرین‌بار او در نشست خبری پیش از بازی با پیکان مدعی شد احترام بیشتری برای خودش و دستیارانش می‌خواهد و البته اضافه کرد کسانی که از کادر او ایراد می‌گیرند، چیزی از فوتبال نمی‌فهمند! معلوم نیست مردم ایران دیگر چطور باید بابت نتایج خوب استقلال از شفر و دوستانش تشکر کنند تا او راضی شود؟ این مربی ابتدا قرار بود دستیار خارجی نداشته باشد و فقط با مربیان ایرانی کار کند، اما حالا 3دستیار خارجی آورده که یکی از آنها پسرش است و هر 3در خانه‌های مستقل با امکانات مطلوب زندگی می‌کنند. مردم هم که در فضای حقیقی و مجازی مرتب قربان صدقه خودش و پسر و دخترش می‌روند. باشگاه هم که گفته قیمت دلار هر چقدر شود شفر را نگه می‌دارد. در این شرایط دیگر معلوم نیست منظور استاد از «احترام بیشتر» چیست.
    گیرهای عجیب به پرسپولیس
کری‌خوانی اصلا هم بد نیست و مایه افزایش لذت و جذابیت فوتبال است. در دنیا هم مربیان معروف برای هم کری می‌خوانند که البته هیچ اشکالی ندارد. با این وجود پیله‌های عجیب و یکطرفه شفر به پرسپولیس کم‌کم دارد از حد خارج می‌شود. او قبلا در ماجرای محرومیت جپاروف حسابی از خجالت برانکو درآمد و البته بعد از پیروزی در داربی برگشت مدعی شد پرسپولیس «بزن زیرش» بازی کرد. این در حالی است که وقتی برانکو در داربی رفت شفر را برد؛ کلی از او و استقلال تعریف و تمجید کرد. الان هم که مربی آلمانی بیخود و بی‌جهت گیر داده به تیم حریف و بعد از مقایسه تعداد تماشاگران سرخابی‌ها در بازی‌های خانگی لیگ قهرمانان، گفته: «در اروپا بیشتر از موفقیت‌های استقلال می‌نویسند تا قهرمانی پرسپولیس.» شنیدن این حرف‌ها از شفر واقعا عجیب است. شاید او فکر می‌کند وارد جایی شده که هر چه بگوید، مردم چشم و گوش بسته آن را قبول می‌کنند، اما ابدا اینطور نیست. به هر حال اینجا هم ما رسانه داریم، خبرها را می‌خوانیم و به سطحی از قدرت تحلیل دست یافته‌ایم که بدانیم قهرمانی مقتدرانه یک تیم از چند هفته جلوتر، بازتاب بین‌المللی بیشتری نسبت به صعود یک تیم از مرحله گروهی در لیگ قهرمانان آسیا دارد!
    تحقیر استقلال قبلی
در ادبیات شفر همچنین به شکل روزافزونی شاهد تحقیر استقلال، قبل از حضور خودش در این تیم هستیم. او بعد از باخت به ذوب‌آهن به طور غیرمنتظره‌ای به بدنسازی اول فصل آبی‌ها گیر داد، در حالی که از آن زمان مدت‌ها گذشته و استقلال در همین مدت و با همان بدنسازی نتایج بسیار خوبی کسب کرده است. شفر بعدتر گفت اگر به استقلال نمی‌آمد ممکن بود این تیم به دسته پایین‌تر سقوط کند. او در نشست خبری پیش از بازی با پیکان هم اعلام کرد: «هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد استقلال به اینجا برسد.» به کجا؟ استقلال پارسال هم با منصوریان در نیم‌فصل دوم اوح گرفت، نایب‌قهرمان لیگ شد، داربی برگشت را برد و از گروهش در آسیا بالا آمد. گروه امسال استقلال سخت‌تر بود قبول؛ اما یادمان باشد پرسپولیس هم پارسال با الریان و الهلال همگروه بود و انصافا آن الهلال به هیچ‌وجه قابل مقایسه با تیم فروپاشیده و دو امتیازی امسال نبود. العین هم که در هیچ‌کدام از دو بازی رفت و برگشت به استقلال نباخت و در تهران اگر خوش‌شانس‌تر بود شاید پبروز می‌شد. شما که سر تمدید قرارداد حسابی رقمت را بالا برده‌ای؛ پس اول استقلال را به یک جای واقعی برسان، بعد این همه منت سر زمین و زمان بگذار!

این خبر را به اشتراک بگذارید