• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 30 خرداد 1400
کد مطلب : 133624
+
-

همراهی با رئیس‌جمهور منتخب

ابراهیم رئیسی با کسب 17میلیون و 926 هزار و 345 رأی پیروز سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شد

گزارش
همراهی با رئیس‌جمهور منتخب


 سید ابراهیم رئیسی با ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رأی به عنوان رئیس جمهوری منتخب ایران انتخاب شد.سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  28 خردادماه و با حضور  ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴ نفر برگزار شد و   مشارکت 8/48 درصدی را رغم زد. (واجدین شرایط در این انتخابات  ۵۹ میلیون  و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر بودند) در کنار رئیسی 3 کاندیدای دیگر محسن رضایی میرقائد ، 3 میلیون ۴۱۲ هزار و ۷۱۲ رای و عبدالناصر همتی، 2میلیون و ۴۲۷ هزار و ۲۰۱ نفر و امیر حسین قاضی زاده هاشمی، ۹۹۹ هزار و ۷۱۸  را کسب کردند . انتخابات روز جمعه ۳میلیون ۷۲۶ هزار و ۸۷۰ آرای باطله داشت که ‌ به تعبیری مقام دوم در این رقابت ها را به نام خود زد که در جای خود قابل تامل است.اگرچه آرای رسمی و نرخ مشارکت انتخابات جمعه عصر دیروز از سوی وزارت کشور اعلام شد و حوالی  غروب بود که نام رئیسی به عنوان رئیس جمهور منتخب سر تیتر رسانه‌ها شد اما  شمارش مرحله به مرحله آرای صندوق‌ها همان ظهر دیروز عیان کرد که ابراهیم رئیسی با فاصله زیاد از 3کاندیدای دیگر برنده کارزار سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری شده است .  پیروزی عیان رئیسی درانتخابات و فاصله آرای او از دیگر رقبایش فاکتوری بود که جنس و طعم پیروزی او در این انتخابات را با ادوار قبل متفاوت کرده بود. پیروزی در آرامش  و پذیرش آن از سوی رقبای سیاسی بدون بروز گلایه یا خشم از سوی بدنه اجتماعی مخالفانش مسیر نشستن ابراهیم رئیسی بر کرسی ریاست‌جمهوری را آرام و بی‌حاشیه نشان می‌دهد.  از سوی دیگر با توجه به موج پیام‌های تبریک رقبا، منتقدان سیاسی و چهره‌های خارجی برای او به‌نظر می‌رسد تا 12مرداد‌ماه که مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری توسط مقام معظم رهبری برگزار و فرایند انتقال دولت به او تکمیل شود مسیر روی کار آمدن دولت سیزدهم آرام و بدون تنش باشد.  اگرچه که حضورحسن روحانی در دفتر ابراهیم رئیسی - در دفتر ریاست قوه قضاییه - و تبریک حضوری او به رئیسی در این انتقال بی‌هیاهوی قدرت از یک تفکر اعتدالی- اصلاح‌طلبانه به یک تفکر اصولگرا بی‌تأثیر نبود. روندی که در ادوار قبلی معمولا با طعنه و کنایه‌ای سیاسی در این ملاقات معمول و مرسوم رسانه‌ای می‌شد. سخنان فراجناحی حسن روحانی در دفاع از پیروزی رئیسی و رئیس‌جمهور منتخب خواندن او از یک سو و تأکیدش بر تجربه مدیریتی رئیسی و اشراف و آگاهی او به مطالبات جامعه و مسائل کشور در بستر‌سازی‌ برای ایجاد اعتماد اجتماعی فراگیر- حامیان دولت و حامیان رئیسی - نسبت به رئیسی بی‌تأثیر نبود.

روحانی: در کنار رئیس‌جمهور منتخب هستم 
 روحانی دیروز بااشاره به زمان برگزاری مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری رئیس‌جمهور منتخب خطاب به خبرنگاران اعلام کرد که از ۱۲مردادماه آقای رئیسی، رئیس‌جمهور همه مردم ایران و همه ما خواهد بود و همه به‌طور کامل از او و دولت قانونی او حمایت خواهیم کرد. به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهور افزود: از امروز کاملا آماده هستیم تا هر لحظه و هر ساعت که لازم باشد من، وزرا و معاونان در خدمت ایشان باشیم تا دوران انتقالی به‌خوبی سپری شود و رئیس‌جمهور منتخب بتواند کابینه خود را تا پایان وقت مقرر آماده کند و از مجلس رأی اعتماد بگیرد. وی با بیان اینکه دولت از امروز تا ۴۵روز دیگر که باید مسئولیت در اختیار دولت جدید قرار گیرد، کاملا در کنار رئیس‌جمهور منتخب است، ادامه داد: دولت برای هرگونه همکاری، همراهی و اقدام لازم در این زمینه آمادگی کامل دارد. وی اضافه کرد: الحمدلله رئیس‌جمهور منتخب ما امروز شخصیتی است که در سال‌های اخیر در مناصب مهمی به‌ویژه در جایگاه ریاست قوه قضاییه حضور داشته است و ما در همه جلسات مهم کشور چه مربوط به مسائل فرهنگی، امنیتی، اقتصادی و سایر مسائل و جلسات مهم در کنار هم بوده‌ایم. ایشان کاملا از اوضاع کشور با خبر است و به‌ویژه به فراز‌و‌نشیب‌ها و مسائل این روزهای کشور ازجمله کرونا و تحریم واقف است و امیدوارم کشور به بهترین شکل اداره شود و این بار سنگین مسئولیت روی دوش ایشان قرار گیرد و از خداوند برای ایشان در این مسئولیت طلب توفیق می‌کنم.

رئیسی: از اندوخته‌های دولت کنونی استفاده خواهم کرد
رئیس‌جمهور منتخب با بیان اینکه حتما از تجربیات و اندوخته‌های دولت کنونی استفاده خواهم کرد، تأکید کرد: امیدوارم اعتمادی را که مردم به این طلبه خدمتگزار کردند در دوران مسئولیتم جبران کنم. سید ابراهیم رئیسی در این دیدار گفت: ابتدا سپاس و تشکر خود را به مردم عزیز، بزرگوار و زمان‌شناس ایران ابراز می‌کنم و خدا را به سبب اعتمادی که مردم به این طلبه خدمتگزار داشته‌اند، شاکر هستم. رئیس‌جمهور منتخب با تأکید بر اینکه حتما از تجربیات و اندوخته‌های دولت کنونی استفاده خواهم کرد، اظهار داشت: با همکاری‌ای که روحانی و دولت در این مدت خواهند داشت از ظرفیت‌ها، تجربیات و گزارش‌های آنان استفاده خواهم کرد و با آنان نشست خواهم داشت.رئیسی با بیان اینکه از همه صاحب‌نظران و اندیشمندان می‌خواهم که ما را از دیدگاه‌های ارزشمند خود بهره‌مند کنند، تصریح کرد: در دولت مردمی از همه دیدگاه‌های ارزشمند صاحب‌نظران، کارشناسان و مردم بهره خواهیم برد و امیدوارم وظیفه سنگینی را که مردم بر دوش ما گذاشته‌اند به بهترین شکل انجام دهیم.

 نرخ مشارکت در ادوار گذشته چقدر بوده است؟
 نرخ 48.8درصدی انتخابات 28خردادماه پایین‌ترین نرخ مشارکت در ادوار 3‌1گانه انتخابات ریاست‌جمهوری را به‌خود اختصاص داده است. نرخ درصد مشارکت در دولت‌های اول و دوم و سوم به‌ترتیب 67.4، 64.2و 74.2 درصد اعلام شده است، 54.7، 54.5 و 50.6درصد نیز به‌ترتیب نرخ مشارکت در ادوارچهارم، پنجم و ششم ریاست‌جمهوری است و در ادوار هفتم، هشتم و نهم - مرحله دوم -ریاست‌جمهوری نرخ مشارکت 79.9، 66.7و59.7 درصد بوده است. نرخ مشارکت در دوره دهم انتخابات ریاست‌جمهوری 84.8، دوره یازدهم 72.9 و دوره دوازدهم 73.3 درصد بوده است. بالاترین نرخ مشارکت در ادوار 13گانه مربوط به انتخابات دوره دهم بوده است.

   پیام های تبریک سران کشورهابه هشتمین منتخب
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه اولین مقام خارجی بود که دیروزبا صدور‌پیامی پیروزی ابراهیم رئیسی درانتخابات ریاست جمهوری را به او تبریک گفت . به دنبال او بشار اسد ، رئیس‌جمهور سوریه ، نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان،  برهم صالح، رئیس جمهور عراق،حسن‌نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان،رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه ،عمران خان نخست وزیر پاکستان،رئیس‌جمهوری آذربایجان ، سلطان عمان وهمچنین سران امارات از جمله مقاماتی بودند که با صدور پیام‌هایی ریاست جمهوری را به ابراهیم رئیسی تبریک گفتند.

این خبر را به اشتراک بگذارید