• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 30 خرداد 1400
کد مطلب : 133581
+
-

قاتلی به نام تردید

اشتباه دوران برانکو را در مورد اسکوچیچ تکرار نکنید

قاتلی به نام تردید


بهروز رسایلی| دست‌کم تا لحظه تنظیم این مطلب فدراسیون فوتبال هنوز نمی‌داند تصمیمش در مورد ادامه همکاری با دراگان اسکوچیچ چیست. قرارداد مربی کروات به پایان رسیده و او در فاز اول همکاری‌اش با فدراسیون عملکرد خوبی داشته است. اسکوچیچ که در شرایطی کاملا بحرانی هدایت تیم کشورمان را به‌دست گرفت، در ادامه توانست گره کور صعود از مرحله اول انتخابی را باز کند و تیم را بالا ببرد. پس از آن بود که فدراسیون فوتبال با لحنی تردیدآمیز در مورد ادامه حضور اسکوچیچ حرف زد. بین ملی‌پوشان چند نفری به دفاع از مربی کروات برخاستند، اما یکی هم مثل مهدی طارمی ضمن تمجید از کارلوس کی‌روش مدعی شد فدراسیون باید در مورد آینده نیمکت تیم ملی تصمیم بگیرد. همه اینها یعنی در فاصله کمتر از3‌ماه به آغاز دور بعدی مسابقات انتخابی، هنوز تکلیف اسکوچیچ روشن نیست و این می‌تواند یک «سم» برای تیم ملی باشد.

  بازخوانی یک ماجرای تاریخی
درست عین شرایطی که امروز برای اسکوچیچ پیش آمده، 16سال پیش برای هموطن او یعنی برانکو ایوانکوویچ رخ داد. آن زمان برانکو برخلاف تصور افکار عمومی سرمربی تیم ملی شد و توانست ایران را به مرحله نهایی جام‌جهانی 2006 ببرد. با این همه درست از روزی که ما بحرین را بردیم و مسافر آلمان شدیم، این تحلیل مطرح شد که تیم ملی در مرحله نهایی جام‌جهانی نیاز به یک مربی بزرگ‌تر از برانکو دارد. شاید الان باورتان نشود، اما آرشیو رسانه‌ها گواه این داستان است که فدراسیون محمد دادکان تا پای پرواز تیم ملی هم نمی‌دانست برانکو قطعا می‌ماند یا نه! آن زمان حتی مباحثی در مورد سپردن تیم به علی پروین و مرحوم ناصر حجازی هم وجود داشت؛ یعنی تشتت آرا در چنین سطحی بود. از یک طرف فدراسیون فوتبال تصور می‌کرد در جام‌جهانی نیاز به یک مربی بزرگ‌تر داریم و از طرف دیگر عزل برانکو بعد از بردن ایران به جام‌جهانی، رفتاری ناجوانمردانه جلوه می‌کرد. این کشمکش مدت‌ها ادامه یافت و سرانجام برانکو سر جای خودش باقی ماند، اما دیگر پشمی به کلاهش نمانده بود. همه فهمیدند فدراسیون او را با اکراه نگه داشته و همین کافی بود تا بازیکنان از مربی کروات فرمان نبرند.

  هر کاری می‌کنید «قاطع» باشید
مقصود این مطلب اصلا این نیست که اسکوچیچ را نگه دارید یا عوض کنید. در این مورد فدراسیون فوتبال تصمیم‌گیرنده است و بابت اختیارش، فردا مکلف به پاسخگویی نزد افکار عمومی خواهد بود؛ همانطور که امثال تاج و ساکت هنوز به‌خاطر قرارداد مارک ویلموتس زیر سؤال هستند. با این همه بنا به تجارب تاریخی توصیه می‌کنیم هر رویه‌ای در پیش گرفتید، در آن قرص و محکم باشید. اگر اسکوچیچ را می‌خواهید، آنقدر قاطع اعلام کنید که بازیکن بداند هیچ راه دومی وجود ندارد و باید با این مربی کار کند، اگر هم دنبال فرد دیگری هستید، ساده و صمیمی از مربی کروات تقدیر و با او خداحافظی کنید. بزرگ‌ترین آفت در چنین ماجرایی، تردید و دودلی است. همین شک و بی‌اعتبار کردن سرمربی باعث شد شخصیت برانکو در جام‌جهانی آلمان آنطور لگدمال شود، در تیم ملی باند درست کنند و ستاره تیم بعد از تعویض، به ساک پزشکی لگد بزند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید