• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 3 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13356
+
-

سفر دختران وزنه‌برداری در مه

سفر دختران وزنه‌برداری در مه

برای اولین‌بار 4دختر وزنه‌بردار ایران به یک تورنمنت بین‌المللی اعزام شده‌اند. این 4نوجوان پنجشنبه در ازبکستان به روی تخته می‌روند در حالی که اطلاعات زیادی از آنها در دسترس نیست .

وزنه‌برداری ایران امروز همه را شگفت‌زده می‌کند؛ هم خود ایرانی‌ها، هم جامعه وزنه‌‌برداری آسیا و جهان را. از امروز لنز دوربین‌های جهانی روی چهره و دستان دختران ایرانی زوم می‌شود و حتما بخشی از اخبار ورزشی رسانه‌های جهان هم از دختران ایران می‌نویسند، چه بازنده باشند و چه برنده، همین که در تاریخ 70ساله وزنه‌برداری ایران زنی به نام این کشور وزنه می‌زند، برای خبرساز شدن کافی است. 
از مدت‌ها قبل صحبت از این بود که زنان ایران هم می‌خواهند وزنه‌برداری داشته باشند، حتی قبل از این که سارا احمد، وزنه‌بردار مصری و کلثوم بی‌نظیر، عبدالله وزنه‌بردار پاکستانی الاصل آمریکا بخواهند در مسابقات قهرمانی جهان پاریس و بازی‌های المپیک ریودوژانیرو با حجاب روی صحنه بروند اما به نظر می‌رسید نگرانی از عواقب راه‌اندازی این رشته برای زنان، فدراسیون را از فکر کردن به این موضوع منصرف می‌کرد ولی با ظهور سارا احمد و کلثوم، به راه افتادن کشتی زنان در ایران، وزنه‌برداری هم این جسارت را پیدا کرد برای آغاز فعالیتش فراخوان بدهد.  از روز فراخوان تا امروز که وزنه‌برداری زنان ایران برای اولین‌بار پا به یک تورنمنت بین‌المللی می‌گذارد، فقط چند ماه گذشته است. اواسط بهمن سال قبل رکوردگیری انجام شد. درمسابقات قهرمانی نوجوانان و جوانان قاره آسیا هم که از امروز در شهر اورگنج ازبکستان آغاز می‌‌شود، وزنه‌برداری زنان ایران 4نماینده دارد. طبیعی است که در این فرصت کوتاه کسی منتظر درخشش این دختران و مدال نباشد اما عجیب است فدراسیون در این مدت همه راه‌های خبری به این تیم را بسته است، اطلاعات زیادی به بیرون درز نکرده و کمترین کسی حاضر شده اظهار نظری کند. این سکوت خبری هم شاید قابل توجیه باشد، به هرحال تجربه نشان داده هیاهویی در ورزش زنان به پا می‌شود، خیلی به‌نفع فدراسیون‌ها نیست، با این حال نحوه انتخاب و اعزام تیم به ازبکستان یکی از اتفاقات عجیب ورزش ایران است. تا دیروز کسی نه از وضعیت وزنه‌برداران خبری داشت و نه حتی نامی از نفرات اعزامی می‌دانست. مهم‌تر این که سرمربی تیم هم معرفی نشده بود. فدراسیون با معرفی ریحانه طریقت به عنوان سرمربی همه را غافلگیر کرد؛ طریقت نایب رئیس فدراسیون است. حالا هم گفته می‌شود مسابقه انتخابی در کار نبوده و فدراسیون هر کسی را که صلاح می‌دانسته به تیم دعوت کرده است.  پارمیدا محمودیان (دسته 58 کیلوگرم)، الناز باجلانی (دسته 63 کیلوگرم)، مهدیه کلالی (دسته 69 کیلوگرم) و سیده‌نرگس میرزکی (دسته 75+ کیلوگرم) قرار است از پنج‌شنبه وزنه بزنند. کسی از سطح آمادگی و فنی آنها خبری ندارد ولی یکی از مسئولان فدراسیون که ترجیح می‌دهد نامی از او برده نشود، مدعی است که این تیم هم در این مسابقات مدال می‌گیرد و هم می‌تواند به سهمیه المپیک جوانان امیدوار باشد: «الناز باجلانی توانایی گرفتن مدال را دارد. او مدال بگیرد، تیم می‌تواند برای بازی‌های المپیک تابستانی جوانان دو سهمیه بگیرد.» برای دیدن این تیم، مطمئن شدن از مدال و سهمیه‌ها و حتی مشخص شدن این که چه کسی برای وزنه‌برداران وزنه انتخاب می‌کند چرا که به‌نظر نمی‌رسد طریقت تخصصی در این کار داشته باشد، باید تا پنج‌شنبه صبر کرد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید