• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 30 خرداد 1400
کد مطلب : 133554
+
-

دوچرخه‌سواری در مشهد

دوچرخه‌سواری در مشهد

تا سال ۹۷ حدود ۱۲۵ کیلومتر از مسیر دوچرخه‌سواری در شهر مشهد به بهره‌برداری رسید و از سال ۹۷ تاکنون با بودجه‌هایی که برای تکمیل این طرح اختصاص یافت، ۱۳۵کیلومتر دیگر نیز به این مسیر اضافه شد. در مجموع ۲۶۰کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری با ۴۰ ایستگاه در مشهد به بهره‌برداری رسیده است.

تکمیل مسیرهای مصوب 
مدیر روابط‌عمومی معاونت عمران حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: در مرحله اول با مطالعات جامع حمل‌ونقل پاک بر اساس ظرفیت‌های مشهد، ۲۶۰ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری برای این شهر پیش‌بینی شده بود که این طرح به طور کامل در ابتدای سال ۱۴۰۰ تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید. «مجید بخت‌آزما» با اعلام اینکه یکی از اهداف شهرداری مشهد پیوستگی در مسیر دوچرخه‌سواری بوده است، ادامه می‌دهد: تا جایی که برای شهرداری مقدور بود، این مسیرها را از معابر عبور داد و در مکان‌هایی که در معابر امکان ادامه نبود، مسیر را به شکلی تغییر داد که پیوستگی آن حفظ شود.

کاهش آلودگی هوا
بخت‌آزما با بیان اینکه دوچرخه‌سواری یک نوع سبک جدید در حمل‌ونقل‌ محسوب می‌شود، می‌افزاید: در بعضی از شهرها دوچرخه‌سواری یک سبک تفریحی و بعضی دیگر سبک ورزشی دارد، اما در مشهد علاوه بر این‌ها در کنار توسعه‌ مسیرهای دوچرخه به تسهیل در رفت‌وآمد نیز توجه ویژه‌ای شده است. این مقام مسئول با اشاره به اینکه خط یک قطار شهری مشهد، مسیر شرق به غرب شهر را طی می‌کند، می‌گوید: مسیر دوچرخه‌سواری طوری طراحی شده است که بعضی از ایستگاه‌های دوچرخه به ایستگاه‌های این خط ریلی و دیگر وسایل حمل‌ونقل عمومی منتهی می‌شود. دوچرخه‌های بای‌دو که در این مسیرها استفاده می‌شود، کاملا ساخت کارخانه‌های داخلی هستند و همچنین تمام تجهیزات و نرم‌افزار اینترنتی استفاده از این دوچرخه‌ها نیز بومی‌ساز است. مردم مشهد از دوچرخه‌های اشتراکی استقبال بسیار خوبی دارند به‌طوری که روزانه ۳۰۰ تراکنش در این زمینه انجام می‌شود. بخت‌آزما با بیان اینکه بهار سال۱۴۰۰ نوعی شکوفایی و بهار دوچرخه‌سواری نیز در مشهد محسوب می‌شود، ادامه می‌دهد: در ساعت ۸ یا ۹ شب در بلوارهای وکیل‌آباد و ملک‌آباد بیش از ۹۵ درصد ترددها توسط دوچرخه انجام و به ندرت اتومبیل یا حتی عابر پیاده در این مسیرها دیده می‌شود.
وی با بیان اینکه طبق اطلاعات و آماری که از سایت‌های خرید و فروش در فضای مجازی تهیه شد در فروردین سال ۹۹ بیشترین آمار خرید و فروش دوچرخه کشور در شهر مشهد به ثبت رسیده است، می‌افزاید: کلانشهرها در فصل زمستان با پدیده وارونگی که دلیل اصلی آلودگی هواست، مواجه می‌شوند. در زمستان پارسال و از ابتدای امسال در مشهد روزهای آلوده بسیار کم‌تری نسبت به سال‌های پیش ثبت شده که یکی از دلایل آن گسترش استفاده از دوچرخه است.

توسعه دوچرخه‌سواری در مشهد
رئیس هیات دوچرخه سواری خراسان‌رضوی هم با بیان اینکه در چند سال اخیر دوچرخه‌سواری همگانی در شهر مشهد توسعه و پیشرفت زیادی داشته است، می‌گوید: هر روز به تعداد دوچرخه و دوچرخه‌سوارها اضافه می‌شود.
مهدی روزبهانه با بیان اینکه در کشور ما دوچرخه را به عنوان وسیله نقلیه نمی‌شناسند و به دوچرخه به عنوان یک وسیله تفریحی نگاه می‌کنند، می‌افزاید: دوچرخه هنوز در قوانین راهنمایی و رانندگی جایگاه ویژه‌ای ندارد، اما در هنگام بروز تصادف در گزارش پلیس به عنوان وسیله نقلیه معرفی می‌شود. اگر دوچرخه وسیله نقلیه محسوب می‌شود، باید امکانات و قوانین وسیله نقلیه نیز برایش اجرا و رعایت شود. به گفته وی، بعضی از مسئولان با دوچرخه‌سواری بانوان در ملأ عام مخالف هستند و این مساله نیز توسط ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کنترل 
می‌شود. روزبهانه توضیح می‌دهد: این محدودیت‌ها به خاطر رعایت نکردن صحیح حجاب و استفاده از لباس‌های نامناسب تعداد معدودی از دوچرخه‌سواران به‌وجود آمد. کسانی که این موازین را رعایت کنند هیچگونه منعی برای دوچرخه‌سواری 
ندارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید