• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 27 خرداد 1400
کد مطلب : 133423
+
-

ویلا سیاه است!

بر و برگ
ویلا سیاه است!


شهنام صفاجو

رنگ سیاه از قدیم برای خود طرفدارانی داشته است که رگه‌های هنری آن را هم دیده و شنیده‌ایم، اما ساخت یک ویلای مدرن سیاه در فضای سبز نیویورک، به‌خودی خود حکایت جذابی است.
نیویورک را شهر آسمانخراش‌ها نامیده‌اند؛ یکی از قطب‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ایالات‌متحده که به‌خاطر همه اهمیت‌های شهری، نیویورک را پایتخت جهان هم نامیده‌اند؛ حال رضا محتشمی، معمار جوان ایرانی با طراحی و ساخت ویلای سیاه Black Villa در پارک ایالتی هاریمان نیویورک، نام خود را بلندمرتبه کرده است. این ویلای زیبا، لوکس و مرموز در مساحت 400مترمربع، یک گوهر ناب در زمینه معماری مدرن است که با طبیعت احاطه شده است.
در این پروژه ساختمانی پالت تاریک خود یک مفهوم است. محتشمی معتقد است که رنگ سیاه بسیار مرموز و نشانه قدرت بوده و از شخصیت و اعتبار خاصی برخوردار است. پنجره‌های بزرگ این سازه در نمای اصلی، ارتباط بصری ثابتی با لوکیشن جنگل برقرار می‌کند و دکوراسیون داخلی هم موقعیت این عناصر را نشان می‌دهد؛ زیرا رنگ‌های تیره و چوب غنی استفاده شده در فضای داخلی، ترکیب کاملی با مناظر پس‌زمینه ایجاد می‌کند. سنگ سیاه از کف تا سقف دیده می‌شود و سایر بافت‌هایی که از بتن و سنگ مرمر و فلز استفاده شده نیز ضمن حفظ سازگاری با پالت رنگ بنا، به ساکنان و مهمانان تسکین بصری می‌دهد.
نمای هوایی ویلای سیاه و نورگیرهای آن بسان یک سقف سبز است که چشم‌انداز زیبایی را باعث می‌شود؛ هر چند ستون بتونی و راه‌پله، در تضاد با رنگ سبز محیط پیرامونی است.
در وب‌سایت ایده‌های معماری https://architecturesideas.com آمده که طراحی زیبا، جسورانه و کلاسیک این ویلا، افراد زیادی را مجذوب خود کرده و اگرچه پروژه‌های دیگر رضا محتشمی هم بسیار مورد توجه بوده‌اند، اما به‌طور خاص این سازه سیاه میلیون‌ها قلب سرخ به‌دست آورده است؛ از اخبار رسانه‌ها گرفته تا فضای مجازی که بلک ویلا به دوستداران مدرنیسم چشمک زده و دلیل آن هم نام کم‌نظیر و طراحی بی‌نظیر آن بوده است.
همانطور که از نام این ویلا برمی‌آید، بیشتر متریال خانه به رنگ سیاه است؛ از مبلمان‌ گرفته تا ویترین‌ها، دیوارها، راه‌پله‌ها و دیگر وسایل زندگی که همه در سایه‌سار رنگ سیاه تعریف و تعبیه شده‌اند. در طراحی این ویلای مدرن، نورگیرها نقش کلیدی دارند؛ از سالن پذیرایی تا اتاق خواب که با سقف‌های شیشه‌ای فوق‌العاده‌ای پوشیده شده‌اند. این لنزها همزمان نور طبیعی و زیبایی به ارمغان می‌آورند.
ویلای سیاه مثال خوبی از چگونگی ایجاد پالت‌های تیره شیک برای ایجاد یک خانه مدرن است. معمار ایرانی در طراحی ویلای سیاه، بیشتر به فکر ایجاد یک فضای مدرن معاصر بوده که با طبیعت احاطه شده باشد. به‌نظر می‌رسد که در معماری مدرن و طراحی داخلی جدید، رنگ سیاه روندی برای جایگرینی رنگ‌های روشن است که در دهه گذشته در فضای خانه‌ها غالب بوده است؛ به این معنا بلک ویلا یکی از بناهای آینده‌ساز جهان معماری است.

این خبر را به اشتراک بگذارید