• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 3 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13323
+
-

تهران در معرض گرمایش جزیره‌ای

رئیس سازمان زمین‌شناسی: در برخی مناطق تهران بارش برف قطع و دما افزایش یافته است

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشاف معدنی با تأکید بر اینکه ایران به‌دلیل دارابودن مخاطراتی چون زمین‌لغزش، زلزله، خشکسالی و ریزگردها سومین کشور در معرض مخاطرات زمین‌شناسی در دنیاست، گفت: ایران با دارا بودن یک درصد خشکی‌های زمین، یک درصد جمعیت زمین و 3درصد منابع آب دنیا دارای تنش آبی است که باید برنامه‌ریزی‌هایی برای استفاده از آب‌های مرزی شیرین صورت گیرد. به گزارش ایسنا، راضیه لک، در سی‌وهفتمین گردهمایی علوم زمین با نگرش ویژه بر جامعه ایمن و زمین پاک افزود: سازمان زمین‌شناسی مأموریت‌هایی برای حفظ محیط‌زیست دارد؛ چرا که شاهدیم شتاب تغییرات زمین بسیار زیاد است؛ به‌گونه‌ای که شتاب این تغییرات در زمان‌های بسیار کوتاه که قابل تصور نیست، رخ می‌دهد.

او با تأکید بر اینکه در سال‌های اخیر نیم درجه دیگر به دمای کره زمین افزوده شده است، یادآور شد: هم‌اکنون، روند تغییرات در کره زمین به اندازه‌ای زیاد است که زمین نمی‌تواند خود را با این تغییرات سازگار کند. برای نمونه در شهر تهران، میزان بارش‌ها بیش از 200میلی‌متر بود؛ اما اکنون میزان بارش کمتر از 200میلی‌متر است. رئیس سازمان زمین‌شناسی پدیده «گرمایش جزیره‌ای» را از دیگر چالش‌های زمین به‌دلیل تغییرات اقلیمی دانست و ادامه داد: در این پدیده، دمای یک منطقه از زمین یکباره افزایش می‌یابد که نمونه آن را می‌توان در تهران مشاهده کرد.
 به گفته وی، در برخی از مناطق تهران بارش برف قطع شده و دما افزایش یافته است. لک با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای بهبود راندمان مصرف آب، مدیریت شهری و تغییر در الگوی مصرف انرژی برای جلوگیری از این مخاطرات گفت: برای مقابله با این وضعیت استفاده از فناوری‌های نوین در بخش‌های صنعتی ضروری است و باید از اقداماتی که موجب به مخاطره افتادن کره زمین می‌شود، اجتناب کرد.

او حرکت به سمت انرژی‌های پاک را از دیگر راهکارهای کاهش مخاطرات زمین نام برد و افزود: دنیا نیز به سمت تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر سوق داده شده است و براساس برنامه‌های جهانی از سال 2040نیروگاه‌های خورشیدی و بادی افزایش چشمگیری می‌یابد و ایران نیز باید به این حوزه وارد شود.

این محقق حوزه زمین‌شناسی با تأکید بر لزوم توجه به مطالعات آمایش سرزمینی گفت: ایران در این حوزه در گام‌های اولیه است درحالی‌که باید صنایع کشور را براساس آمایش سرزمینی مستقر کنیم. در دنیا بیشترین صنایع در کنار آب‌های شور و لب‌شور احداث شده تا با استحصال و تصفیه آب‌های شور، آب مورد نیاز خود را تأمین کنند. لک با اشاره به تنش آبی در کشور بر لزوم توجه به آب‌های کارستی تأکید کرد و گفت: هم‌اکنون آب‌های ژرف از طریق سیستم‌های گسلی وارد دریا می‌شود و آب‌های مرزی نیز از کشور خارج می‌شود. رئیس سازمان زمین‌شناسی نمونه آب‌های کارستی را، آب‌های ژرف در مرز ایران و ترکمنستان عنوان کرد و افزود: این آب‌ها از مرز ترکمنستان از ایران خارج می‌شود و کشور ترکمنستان با احداث حوضچه‌هایی از آب‌های شیرین استفاده می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید