• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
دو شنبه 3 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13313
+
-

جزئیات تازه از خشک‌ترین سال ایران در یک دهه گذشته

بارش‌ها فقط 8 درصد خشکسالی درازمدت را جبران کرد

خشکسالی
جزئیات تازه از خشک‌ترین سال ایران در یک دهه گذشته

 « اکنون با خشک‌ترین سال تاریخ آبی کشور رقابت می‌کنیم و قدم به قدم  با شرایط مشابه آن پیش می‌رویم،  اما اگر افزایش دما را به این وضعیت بارش اضافه کنیم در واقع وضعیت ما بدتر است؛ شاخص‌های خشکسالی هم وضعیت بدتری را نشان می‌دهد. در واقع با وجود بارش‌های اخیر،  در حال نزدیک شدن به خشک‌ترین سال آبی کشور هستیم.» رئیس مرکز ملی خشکسالی با بیان این مطلب به مهر، گفت: خدا را شکر که بارندگی‌های اخیر وضع ما را خیلی بهتر کرد. در سال آبی کنونی نسبت به درازمدت ۴۸درصد کاهش بارش داشتیم ولی بعد از بارندگی اخیر به حدود ۴۰درصد کاهش بارش نسبت به دراز مدت رسیده‌ایم.

صادق ضیائیان افزود: بارش کل کشور در سال آبی کنونی که از مهرماه سال گذشته آغاز شده تا پایان فروردین امسال ۱۱۲میلی‌متر بوده که نسبت به دراز مدت ۴۲درصد کاهش و نسبت به سال گذشته ۴۰درصد کاهش داشته ‌است. رئیس مرکز ملی خشکسالی تصریح کرد: براساس آمار تا امروز،  سال آبی ۸۶-۸۷ با 138میلی‌متر بارش بدترین سال بود، اما  پیش‌بینی می‌شود وضعیت آب کشور یا مثل سال 87-86یا بدتر از آن  شود چون علاوه بر کاهش بارش‌ها،  دما افزایش یافته که بسیار مخرب است. بنابراین امسال برای اینکه بتوانیم از این شرایط در بیاییم،  باید معجزه‌ای رخ بدهد.



30درصد حجم سدها خالی است

خشکسالی سراسر کشور را فراگرفته است. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان گفت: با وجود بارندگی‌های اخیر ۳۰درصد حجم سدهای این استان خالی است.
مصطفی آیت‌اللهی‌موسوی تأکید کرد: میزان بارندگی‌ها در سال زراعی جاری در استان کرمان ۳۰.۷ میلی‌متر گزارش شده که در مقایسه با سال گذشته ۷۶.۲ درصد کاهش داشته است.
محمدمهدی جوادیان زاده،  مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد هم گفت: قبل از خشکسالی‌ها،  میزان بارش در یزد سالانه ۹۰ میلی‌متر بود،  اما در سال‌های اخیر این میزان به ۸۰ میلی‌متر و در سال بارشی کنونی به ۴۰ میلی‌متر رسیده است.



رکورد کاهش بارش‌ها

در 3‌ماه اول سال آبی، استان چهارمحال و بختیاری دچار کاهش ۹۳درصدی بارش بود؛ به‌طوری که ۶۵درصد این استان دچار خشکسالی شدید و ۲۰درصد آن دچار خشکسالی متوسط است. استان اصفهان نیز در کم‌بارشی به رکورد تاریخی خود رسیده است.

رئیس اداره هواشناسی گلپایگان در این‌باره گفت: در سال زراعی جاری میزان بارندگی در شهرستان گلپایگان به ۵۸.۲میلی‌متر رسید. درحالی‌که مقدار مشابه در سال گذشته ۲۹۴.۷ میلی متر بود. مقدار بارش طی سال زراعی جاری در شهرستان گلپایگان به میزان ۲۳۷.۹میلی‌متر نسبت به سال ۹۶ کاهش داشته که نشان‌دهنده کاهش ۸۰درصدی است.

مهدی حسینی با اشاره به کاهش 60تا 85درصدی بارش‌ها در روستاهای استان اصفهان نسبت به بلندمدت دوره مشابه در غرب،  شمال غرب،  جنوب و مرکز استان هشدار داد و افزود: خروجی مدل‌های هواشناسی بیانگر شرایط وقوع بارش‌های کمتر از نرمال در سطح استان اصفهان طی بهار ۹۷ است.  وی تصریح کرد: از ۲۰ مهر تا ۲۰ اسفند سال گذشته براساس سال آبی زراعی،  استان اصفهان با ۵۷ درصد کاهش روبه‌رو بوده است. در کل کشور هم با بارش کم‌سابقه منفی ۳۶.۷ میلی متر مواجه هستیم که در بلندمدت این میزان در استان اصفهان با ۴۸.۷ میلی متر کاهش مواجه است. اما کاهش بارش به مناطق خشک و کویری محدود نمی‌شود. میزان بارش در ایستگاه کوهرنگ که برای استان به‌عنوان ایستگاه شاخص در تأمین آب زاینده رود،  مبنا محسوب می‌شود تا ۲۷اسفند ۹۶ به میزان ۴۲۵ میلی متر است که ۶۰ درصد از میانگین بلندمدت کمتر بوده است. به این ترتیب حتی مناطق کوهستانی چهارمحال و بختیاری که زمانی یکی از پرآب‌ترین استان‌های کشور بوده اکنون خود با رکوردهای بی‌سابقه خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند. بنا به آمار رسمی در 3‌ماه اول سال آبی، این استان دچار کاهش ۹۳درصدی بارش بوده به‌نحوی که ۶۵درصد این استان دچار خشکسالی شدید و ۲۰درصد آن دچار خشکسالی متوسط است.



     11 سال کم بارشی پی‌درپی

رئیس سازمان هواشناسی با اعلام اینکه یک سال بسیار خشک پیش رو داریم، گفت: طی 30سال گذشته در طول سال زراعی 87-86 با 41درصد کم بارشی یک خشکسالی شدید را پشت سر گذاشتیم اما از آغاز سال آبی تا امروز،  ۴۴درصد کم بارشی داریم و با توجه به پیش‌بینی‌ها ممکن است در پایان سال زراعی جاری رکورد سال ۸۶ شکسته شود. داوود پرهیزکار تأکید کرد: طی ۱۱سال گذشته هیچ سال پربارشی در تاریخ هواشناسی کشور نداشتیم یعنی یا بارش‌ها در حد نرمال بوده یا زیر نرمال و امسال دومین خشکسالی شدید را پیش رو داریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید