• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 24 خرداد 1400
کد مطلب : 133092
+
-

ساز و کاری جدید برای ارائه فهرست انتخاباتی


 داریوش قنبری ـ نماینده ادوار مجلس

 روشی که این بار جناح اصلاحات برای انتخابات نامزدهای شورای شهر تهران در پیش گرفت (استفاده از سایت سرا و انتخاب لیست 21نفره از سوی 60هزار اصلاح‌طلب) به‌نظر من روشی بسیار خوب و دمکراتیک است که  هیچ اما و اگری هم در آن وجود ندارد که برخی اعمال نفوذ کرده‌اند یا سهمیه گرفته‌اند و مسائلی از این قبیل مطرح نمی‌شود. افرادی که این دوره برای انتخابات شورا انتخاب شدند از طریق سازوکار دمکراتیکی آمده‌اند که می‌تواند بسیار مفید باشد و می‌توان در انتخابات آینده مجلس و شورا هم از آن استفاده کرد. از نقاط قوت لیست هم استفاده زیاد از چهره‌های جوان و جدید است. واقعیت این است که جوانان باید بیشتر دیده شوند. 
جبهه اصلاحات باید برای آینده کادر‌سازی‌ کند. براین اساس امیدواریم که جریان اصلاحات با توجه مناسب به جوانان، به‌عنوان یک جریان جوان‌گرا بتواند زمینه کادرسازی لازم برای اداره کشور را ایجاد کند و این گام مثبتی است که در لیست انتخاب شده برای انتخابات شورای شهر دیده می‌شود. 
در کنار جوانان، شاهد حضور چهره‌های باتجربه هم هستیم که می‌توانند تجربیات خود را منتقل کنند. از سوی دیگر سهم مناسبی هم برای خانم‌ها دیده شده و حضور 7زن در این لیست در کنار موارد گفته شده موجب شده لیستی جامع بسته شود که امیدوارم با اقبال مردم هم مواجه شود. تجربیات ارزشمندی در مدیریت شهری فعلی به‌دست آمد و شورای شهر فعلی ثابت کرد که بدون شهرفروشی هم می‌توان شهر را اداره کرد. در بدترین شرایط اقتصادی که کشور با آن مواجه بود، شهرفروشی اتفاق نیفتاد و این اقدام بسیار مثبتی بود که تداوم آن می‌تواند برای‌ آینده تهران بسیار مفید باشد. 
در این میدان باید شورای شهر فعلی بتواند بیلان کاری خود را به خوبی به مردم ارائه بدهد و زمینه‌ساز اعتماد مجدد مردم شود. البته خود کاندیداها هم باید برنامه خود را ارائه کنند و هم بر ویژگی‌های مثبت این دوره شهرداری و تلاش برای تداوم آنها تأکید کنند. متأسفانه فعلا نظرسنجی‌ها نشان از احتمال مشارکت پایین مردم در انتخابات دارد که این یک آفت است. 
باید به مردم گفته شود که اگر مشارکت نکنند درحقیقت خود را مسلوب‌الحق می‌کنند و حق بنیادین و اساسی خود را که انتخاب کردن است، نادیده می‌گیرند و می‌توان گفت آنها که سبد رای بزرگی ندارند هم همین را می‌خواهند؛ چون پایگاه رأی محدودی دارند و دوست دارند که مردم مشارکت نکنند تا با رأی ثابتی که دارند، برنده شوند.
  اما مردم باید بدانند «حق رای» را ساده به‌دست نیاورده‌اند که بخواهند از آن بگذرند. 2انقلاب در تاریخ معاصر ایران صورت گرفته تا «حق رای» به اینجا رسیده و باید از این حق رأی پاسداری کرد. دوری گزیدن از صندوق‌های رأی نه‌تنها وضع را به سود مردم تغییر نمی‌دهد، بلکه اوضاع را بدتر خواهد کرد و قطعا بازنده عدم‌مشارکت، مردم خواهند بود.  
 

این خبر را به اشتراک بگذارید