• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 24 خرداد 1400
کد مطلب : 133091
+
-

همراه با رأی بدنه اجتماعی

سهم یک سومی زنان و توجه ویژه به جوانان، فهرست جبهه اصلاحات در انتخابات شوراها را متمایز کرده است

انتخابات
همراه با رأی بدنه اجتماعی


 72ساعت مانده به پایان مهلت تبلیغات انتخاباتی، سرانجام فهرست 21نفره جبهه اصلاحات برای حضور در ششمین دوره رقابت‌های شورای شهر تهران منتشر شد؛ فهرستی که نه‌تنها سازوکار تهیه و تدوین آن با ادوار گذشته انتخابات متفاوت است که حضور 7زن، مشهودبودن تخصص‌گرایی در انتخاب اعضای فهرست و میانگین سنی حدود 40 سال کاندیداها خبر از پوست‌اندازی و تغییر رویه در ورود انتخاباتی این جریان سیاسی به کارزار سیاسی1400 می‌دهد.
در انتخابات ششمین دوره شوراهای شهر و روستا و بعد از موج رد صلاحیت‌هایی که مانع ورود اغلب کاندیداهای شاخص جریان اصلاحات به این ماراتن سیاسی شهری شد، به پیشنهاد برخی احزاب اصلاح‌طلب سازوکار «سرا» (سایت رأی اصلاح‌طلبان که سامانه رأی‌گیری مجازی است) برای انتخاب کاندیداها در جبهه اصلاحات مطرح شد و بعد از تصویب آن روند گزینش افراد از سبک مرسوم و سنتی آن در ادوار گذشته انتخابات شوراهای شهر و حتی مجلس شورای اسلامی متفاوت شد.

جبهه اصلاحات چه می‌خواست، ماحصل چه شد؟
پیش از این و بر اساس سیاست اعلام‌شده جبهه اصلاحات ایران در ششمین دوره انتخابات شورای شهر به‌ویژه در تهران بنا شد که در فهرست نهایی کاندیداهای شورای شهر تهران، جوانان و زنان سهم پررنگی داشته باشند و 7عضو احراز صلاحیت‌شده فعلی شورای شهر تهران نیز در آن حضور داشته باشند. حالا خروجی لیست جبهه یعنی ترکیب 7عضو فعلی، 7زن و 7متخصص ویژه حوزه شهری حکایت از موفقیت‌آمیز بودن این سیاست دارد.
در کنار این مهم، تخصص‌گرایی از اصلی‌ترین گزاره‌هایی بود که جبهه اصلاحات برای معرفی کاندیداهای نهایی خود مدنظرداشت. با توجه به این موضوع شاخص‌های تخصصی‌ای برای کاندیداها درنظر گرفته شده که رشته‌هایی ازجمله معماری، شهرسازی، جامعه‌شناسی، محیط‌زیست و سلامت، حقوقی، میراث فرهنگی و ترافیک و حمل‌ونقل را در برگرفته است. همچنین علاوه بر رشته‌های تخصصی، برخی رده‌های مدیریتی مانند مدیران ارشد، مدیران پروژه‌های مؤثر، نمایندگان مجلس، استادان دانشگاه و فعالان اقتصادی و نوآوران، ازجمله شاخص‌های درنظرگرفته‌شده برای حضور در فهرست کاندیداهای شورای‌شهر تهران هستند.
نکته دیگر که منجر به جوان‌گرایی فهرست شد شرط سنی 30 تا 60سال بود که مورد اقبال جمعیت رأی‌دهندگان هم قرار گرفت. برخورداری از دست‌کم 5سال سابقه مدیریتی یا کارشناسی معادل، شناخت جریان‌های سیاسی، سلامت و پاکدستی، سابقه کار در شهرداری و حداقل سابقه 10سال زندگی در شهر تهران، از دیگر شرایطی بود که لیست واحد جبهه اصلاحات را به ثمر رساند.

رضایتمندی با رأی بدنه اجتماعی 
در ادوار گذشته هیأتی مرکب از چهره‌های تأثیر‌گذار احزاب و جریان اصلاح‌طلب رزومه افراد را مورد بررسی قرار می‌دادند و در مرحله دیگر پس از گزینش و مصاحبه کاندیداها امتیازاتی را برای آنها درنظر می‌گرفتند و در نهایت افرادی را در لیست شورای شهر می‌گنجاندند که امتیاز بالایی از هیأت گزینش کاندیداها کسب می‌کردند. حمایت‌های سیاسی و تعلقات حزبی در این روند همواره محل انتقاد بود و طیفی معترض می‌شدند. اما در این دوره انتخاب افراد لیست با رأی مستقیم بدنه اجتماعی‌ای که در سایت سرا گرد هم آمده بودند راه را بر این نقد بست و اسباب رضایت بدنه اجتماعی و داوطلبان را فراهم آورده است. ماحصل این اعتماد به بدنه اجتماعی شکل‌گیری بدنه اجتماعی 60هزار نفره در سایت سرا شد که با ارائه فهرست و چهره‌های پیشنهادی احزاب اصلاح‌طلب در نهایت 21تن انتخاب شدند و در قالب فهرست واحد جبهه اصلاحات آماده رقابت با 3لیست مجزای اردوگاه اصولگرایان شدند.
اصولگرایان در انتخابات 28خرداد‌ماه با 3لیست جهادگران، شورای وحدت و شورای ائتلاف به مصاف لیست جبهه اصلاحات خواهند رفت. تعدد لیست اصولگرایان و واحدبودن لیست جریان اصلاحات در این دوره از رقابت‌های شورای شهر تهران سبب شده که پیش‌بینی‌ها به سمت ترکیبی‌بودن شورای شهر آتی برود؛ چراکه به‌زعم صاحب‌نظران سیاسی تعدد فهرست‌ها همواره مسیر را برای ورود چهره‌های شاخص به شورا فراهم می‌کند و دیگر افراد به‌دلیل کمتر شناخته‌شدن از گردونه این رقابت‌ها باز خواهند ماند؛ مگر آنکه همچون انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر یک موج انتخاباتی ویژه به نفع کاندیدایی مشخص محاسبات را بر هم بریزد و فهرست‌ها و اشخاص بر داده‌ها و ارزیابی‌های سیاسی غالب شوند. به هر روی انتخابات ششمین دوره شورای شهر تهران همزمان با انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری جمعه پیش‌رو برگزار می‌شود و باید منتظر ماند و دید میزان مشارکت مردم و موج انتخاباتی روزهای منتهی به رأی‌گیری چه تأثیری بر سرانجام سیاسی احزاب در این دوره از رقابت‌ها خواهد گذاشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید