• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 23 خرداد 1400
کد مطلب : 132978
+
-

دست رد شورای نگهبان به درخواست لاریجانی

رئیس سابق مجلس دیروز در نامه‌ای سرگشاده خواستار اعلام دلایل ردصلاحیتش بدون پرده‌پوشی شد

شورای نگهبان
دست رد شورای نگهبان به درخواست لاریجانی


«دلایل ردصلاحیتم را منتشر کنید.»؛ این جمله‌ای است که بسیاری از داوطلبان ردصلاحیت شده مجلس و ریاست‌جمهوری آن را به زبان آوردند و حالا علی لاریجانی هم به این جمع پیوسته است. او درست یک هفته پس از سخنرانی مقام معظم رهبری درباره جفا در روند احراز صلاحیت‌ برخی کاندیداها، بیانیه‌ای خطاب به شورای نگهبان منتشر کرده است؛ بیانیه‌ای که رئیس پیشین مجلس در آن بر نادرست بودن گزارش‌های رسیده به شورای نگهبان تأکید کرده: «از شورای محترم نگهبان خواهشمندم بین خود و خدا با توجه به اثبات کذب بودن گزارش‌های داده شده به آن شورا در رابطه با بنده و خانواده‌ام در جریان بررسی احراز صلاحیت‌ نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، کلیه دلایل عدم‌احراز صلاحیت اینجانب را بدون هرگونه پرده‌پوشی به‌صورت رسمی و عمومی اعلام فرمایید.»
سخنگوی شورای نگهبان نیز به سرعت به این بیانیه واکنش نشان داده و در توییتی نوشته که «احراز و عدم‌احراز صلاحیت داوطلبان ریاست‌جمهوری براساس اسناد و مدارک کافی و قابل اعتماد انجام پذیرفته و برای اعتراض به عدم‌احراز صلاحیت و انتشار عمومی دلایل آن در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری حکمی پیش‌بینی نشده است.» اما لاریجانی گویا برای این واکنش نیز پاسخی آماده داشته و در توییتی درخواست خود را مطابق با سیاست‌های کلی انتخابات دانسته است: «مطابق دستور حاکمیتی مقام معظم رهبری در پی ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات در سال ۹۵ و پیرو بند ۱۱-۲، شورای نگهبان موظف است درصورت درخواست داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری درخصوص دلایل رد صلاحیت به آنان به‌صورت مکتوب دلایل خود را ارائه نماید.» او البته در بند آخر بیانیه خود نیز به این موضوع اشاره کرده و خطاب به شورای نگهبان نوشته بود: «حداقل به اجرای سیاست‌ کلی مصوب رهبری معظم انقلاب در باب پاسخگویی آن شورا عمل نمایید.» جمله‌ای که به‌نظر می‌رسد عباسعلی کدخدایی به‌ آن توجه چندانی نشان نداد.

درخواست‌های بی‌پاسخ به شورای نگهبان
پیش از علی لاریجانی، مسعود پزشکیان، نماینده مجلس یازدهم نیز در نطقی پشت تریبون علنی مجلس خواستار انتشار دلایل ردصلاحیت خود شد. پزشکیان در نطق خود گفت هیچ سهمی از قدرت و مقام ندارد، اما از شورای نگهبان می‌خواهد تا شاخص‌های خود را برای عدم‌احراز صلاحیت اعلام کند تا «مردم بفهمند که گیر کار کجاست». 
تفاوت لاریجانی با پزشکیان  اما اینجا بود که مقام معظم رهبری به‌طور ضمنی در سخنرانی به مناسبت ارتحال امام (ره) به موضوع رد صلاحیت او اشاره کردند. ایشان گفتند: «به بعضی از افرادی که صلاحیتشان احراز نشد، ظلم و جفا شد و به آنها یا خانواده‌هایشان که خانواده‌های محترم و عفیفی بودند، نسبت‌های خلاف واقع داده شد که بعداً ثابت شد آن گزارش‌ها غلط و خلاف است.» مقام معظم رهبری در ادامه تأکید کردند:‌ «حفظ آبرو جزو بالاترین حقوق انسان‌هاست؛ بنابراین خواهش و مطالبه من از دستگاه‌های مسئول این است   مواردی را که گزارش خلاف واقع راجع به فرزند یا خانواده کسی داده شده، جبران و اعاده حیثیت کنند.» 
پس از این سخنرانی عباسعلی کدخدایی در توییتی از تشکیل جلسه این شورا خبر داد و تأکید کرد که شورای نگهبان «مصون از خطا» نیست؛ هرچند در بیانیه این شورا تأکید شد که از گزارش‌های نادرست در فرایند احراز صلاحیت استفاده نشده و از رسانه‌ها خواسته شد تا چنین اخباری را منتشر نکنند. لاریجانی نیز به سرعت در نامه‌ای کوتاه از مقام معظم رهبری تشکر کرد و نوشت: «بیانات حکیمانه حضرتعالی در سالگرد رحلت پیشوای بزرگ انقلاب اسلامی امام خمینی (قدس سره) برای آینده کشور، بار دیگر پایه‌های استوار و عقلانی نظام جمهوری اسلامی را ظهور بخشید.» به این ترتیب، زمزمه‌های تأیید صلاحیت لاریجانی که پس از سخنرانی مقام معظم رهبری بالا گرفت، خاموش شد و عرصه انتخابات بدون تغییر باقی ماند.

واکنش لاریجانی؛ دیر یا محافظه‌کارانه؟
در چنین شرایطی برخی نیز معتقد هستند که لاریجانی با تاخیر زیادی به اطلاعیه شورای نگهبان واکنش نشان داده است. او حتی در بیانیه خود پس از ردصلاحیت نیز درخواست انتشار دلایل ردصلاحیتش را نکرده بود؛ درحالی‌که در همان مقطع نیز گمانه‌زنی‌ها از ردصلاحیت او به‌دلیل ادعای دوتابعیتی بودن یکی از فرزندان او، حکایت داشت؛ موضوعی که علی مطهری، برادر همسر لاریجانی نیز به آن واکنش نشان داد. با این همه به‌نظر می‌رسد مشی سیاسی لاریجانی در طول دهه‌های گذشته همواره بر آینده‌نگری و دوری از اظهارنظرهای سریع استوار بوده است. سیاستمدار ۶۴ ساله‌ای که دوران میوه‌چینی از دستاوردهای خود را پشت سر می‌گذارد، اما دست‌کم تا 4سال دیگر نمی‌تواند بر مسند ریاست‌جمهوری تکیه بزند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید