• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 23 خرداد 1400
کد مطلب : 132940
+
-

دیگه چه خبر؟عرضه داروهای ترک اعتیاد در‌داروخانه‌ها خلاف قانون است

 ستاد مبارزه با مواد‌مخدر طی‌نامه‌ای به رئیس سازمان غذا و دارو توزیع و عرضه داروهای تحت کنترل مواد‌مخدر را توسط داروخانه‌ها خلاف قانون دانسته و خواستار لغو سریع ابلاغیه فوق شد. به گزارش ایرنا، امیرحسین یاوری، معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر کشور طی نامه‌ای به رئیس سازمان و غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان لغو ابلاغیه توزیع داروهای مخدر در داروخانه‌ها را خواستار شد. در بخشی از متن نامه خطاب به محمدرضا شانه‌ساز، معاون وزیر بهداشت آمده است: با توجه به توافق ارکان حاکمیت (دفتر مقام معظم رهبری، نهاد ریاست‌جمهوری، کمیته درمان و دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، سازمان نظام پزشکی و دیگر ارکان) بر حل آسان و مسالمت‌آمیز این مسئله، اقدام ناهماهنگ سازمان غذا و دارو در آستانه برگزاری انتخابات مهم ریاست‌جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و همچنین انتخابات سازمان نظام پزشکی نگران‌کننده خواهد بود، لذا برای رفع این نگرانی‌ها با قید فوریت نسبت به لغو ابلاغیه فوق اقدام گردد. در رابطه با ابلاغیه فوق توسط سازمان غذا و دارو، روز سه‌شنبه 18خردادماه جمعی از درمانگران حوزه اعتیاد با تجمع در مقابل این سازمان مخالفت خود را با تبعات واگذاری و توزیع داروهای آگونیست مخدر به داروخانه‌ها اعلام کردند. با وجود همه این اتفاقات، سازمان غذا و دارو بر توزیع دارو توسط داروخانه‌ها تأکید دارد.


آغاز توزیع کارت ورود به جلسه کنکور از ۶تیر
سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه کارت ورود به جلسه کنکوری‌ها از ۶تیر قابل دریافت است، گفت: این آزمون طی روزهای ۹ تا ۱۲ تیر‌ماه برگزار می‌شود. فاطمه زرین‌آمیزی، با اعلام این خبر افزود: با توجه به مصوبه شصت و هشتمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، آزمون مذکور طبق زمانبندی اعلام شده، برگزار خواهد شد. به گزارش ایسنا، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: آزمون گروه آزمایشی هنر صبح روز چهارشنبه نهم، گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و گروه آزمایشی علوم انسانی صبح روز پنجشنبه دهم تیرماه، گروه آزمایشی علوم تجربی صبح روز جمعه ۱۱تیر و گروه آزمایشی زبان‌های خارجی نیز صبح روز ۱۲تیر‌ماه برگزار خواهد شد. وی در ادامه تصریح کرد: متقاضیان لازم است از روز یکشنبه ۶تیر‌ماه سال‌جاری نسبت به پرینت کارت شرکت در جلسه آزمون سراسری اقدام کنند. در این راستا اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور درخصوص جزئیات برگزاری آزمون در تاریخ ۳۰خرداد از طریق درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان منتشر خواهد شد.

آیین‌نامه جدید، ١٣‌هزار داروخانه را ورشکست می‌کند
رئیس شورای‌عالی داروخانه‌ها با تأکید بر اینکه نباید به داروخانه‌ها نگاه هایپرمارکت داشت، به آیین‌نامه جدید تاسیس داروخانه‌ها اشاره کرد و گفت: آیین‌نامه جدید، ١٣هزار داروخانه را ورشکست می‌کند.
به گزارش ایسنا، مهدی زارعی درخصوص چرایی مخالفت‌ها با آیین‌نامه جدید تاسیس داروخانه‌ها گفت: آیین‌نامه تأسیس داروخانه‌ها که اخیرا توسط وزیر بهداشت ‌امضا و توسط سازمان غذا و دارو ابلاغ شده، از منظر حقوق اساسی و حقوق عامه داروسازان حاوی تعارض و تناقض است و همچنین از نظر شکلی و ماهیتی هم دچار اشکالات اساسی است. طبق ابلاغ آیین‌نامه موصوف که در آن عملا حدنصاب‌های جمعیتی و فاصله‌ای برای تاسیس داروخانه‌ها حذف شده، متقاضیان در هر زمان (با فراهم‌کردن چند شاخص ساختمانی در داروخانه) قادر به تاسیس در هر مکانی حتی دیوار به دیوار با داروخانه دایر هستند.  او گفت: اجرای این آیین‌نامه موجب ورشکستگی حدود 13هزار داروخانه که درحال ارائه خدمات دارویی به بیماران هستند، می‌شود و مطمئنا صدمات جبران‌ناپذیری به زنجیره توزیع دارو وارد خواهد کرد. زارعی ادامه داد: واقعا جای پاسخ به این پرسش خالی است که آیا وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو با اراده قبلی و برنامه‌ریزی کمر به نابودی کسب‌وکار داروخانه‌ها بسته‌ یا اینکه یک بی‌تدبیری و خطای سهوی اتفاق افتاده است؟ رئیس شورای‌عالی داروخانه‌ها گفت: نگاه کلی آیین‌نامه داروخانه‌ها نگاه اقتصادی و سرمایه‌محور به دارو و داروخانه است به‌جای اینکه خدمات‌محور و عدالت‌گستر باشد. در ابتدای این آیین‌نامه استناد به قوانینی ذکر شده که اکثر آنها در حیطه اختیارات قانونی وزیر بهداشت نیست بلکه از اختیارات هیأت‌وزیران است که نشان از ناآگاهی تدوین‌کنندگان به قوانین موضوعه است.
او با بیان اینکه دارو به‌عنوان یک کالای استراتژیک نباید در دستان چند سرمایه‌دار قرار گیرد و این جزو اصول اولیه برای سلامت شبکه توزیع دارو‌ست، افزود: نگاه به دارو نمی‌تواند نگاه هایپرمارکتی باشد؛ آن هم در کشوری که مرتبا در شرایط بحرانی قرار می‌گیرد.
وی گفت: اجرای آیین‌نامه مذکور باید متوقف شود تا با حضور ذینفعان از جمله انجمن داروسازان و انجمن‌های علمی و تخصصی داروسازی و سازمان نظام پزشکی و صاحب‌نظران دانشگاهی و متخصصان امر مورد بازنگری و تدوین قرار گیرد.

استفاده از شاد تا پایان دوره کرونا باید رایگان باشد
مدیر شبکه شاد درباره رایگان بودن این شبکه گفت: ترافیک مصرفی شاد تا پایان دوره کرونا باید رایگان باشد چون شاد ابزار ارائه آموزش پایه در دوره کروناست و جایگزین دیگری ندارد.
نیلوفر شرفی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره شرایط فعلی استفاده از شبکه شاد و رایگان بودن این پلتفرم گفت: شاد پلتفرم رسمی آموزش و پرورش برای آموزش‌های مجازی است و اپلیکیشینی بوده که از سوی وزارت آموزش و پرورش برای کاربری آموزش رسمی توصیه شده است. این سیاست ثابت وزارتخانه در دوره شیوع کرونا بوده و تاکنون تغییر نکرده است.
شرفی در پاسخ به این سؤال که از اول تیرماه بسته‌های ویژه اینترنت رایگان آموزش مجازی به سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی اختصاص می‌یابد؟ گفت: با توجه به مذاکراتی که با وزارت ارتباطات انجام دادیم، قرار شد سیم کارت دانش‌آموزی را در نخستین فرصت آماده کنند و در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید