• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 23 خرداد 1400
کد مطلب : 132919
+
-

پایان فرمانروایی نادال در پاریس

نواک جوکوویچ پس از پیروزی فراموش‌نشدنی برابر رافائل نادال امروز برای دومین قهرمانی در رولان گاروس با سیتسی‌پاس بازی می‌کند

پایان فرمانروایی نادال در پاریس

جواد نصرتی-  روزنامه‌نگار

امروز در سراسر دنیا یک روز عادی دیگر است، اما تنیس روز عجیبی را تجربه می‌کند؛ فینال اوپن فرانسه برگزار می‌شود اما در هیچ‌کدام از 2 سمت زمین بازی، رافائل نادال روی خاک رس سُر نمی‌خورد. اسطوره رولان گاروس، جمعه در نیمه‌نهایی رقابت‌های امسال، در مسابقه‌ای که در تاریخ ماندگار خواهد شد و از همین حالا آن را بهترین بازی تنیس روی خاک رس می‌خوانند، مغلوب نواک جوکوویچ مرد شماره یک دنیا شد و دستش از چهاردهمین قهرمانی در این رقابت‌ها کوتاه ماند. جوکوویچ 34ساله که رقابتی نزدیک با نادال برای کسب بیشترین گرند‌اسلم‌های دنیا دارد، رقیب اسپانیایی خود را 3بر یک شکست داد. او در فینال باید برابر تنیسور 22ساله یونانی، استفانوس سیتسی‌پاس به میدان برود که امیدوار است نخستین گرند‌اسلم خود را ببرد. سیتسی‌پاس برای رسیدن به فینال، ‌الکساندر زورف را در یک بازی سنگین و جذاب 3 بر 2 شکست داد.
بازی جوکوویچ و نادال، چنان مهیج، جذاب و زیبا بود که همزمان با انجام آن، بسیاری از چهره‌های دنیای تنیس آن را یکی از بهترین‌ رقابت‌های تاریخ اوپن فرانسه می‌خواندند. جوکوویچ بعد از پایان بازی درباره بازی‌اش با نادال گفت: «این یکی از بازی‌هایی است که می‌توانید همیشه به یاد بیاورید. این یکی از 3بازی برتر تمام زندگی من بود.»جوکو دلایل زیادی هم دارد تا این بازی را هرگز فراموش نکند. نادال در 108بازی در اوپن فرانسه، تنها 3بار باخته ‌که 2بار آن برابر جوکوویچ بوده است. صربیناتور، بعد از بازی درباره این برد گفت: «برای بردن برابر رافا در این زمین باید بهترین تنیس خود را بازی کنید و امشب من بهترین تنیس خود را بازی کردم. پیدا‌کردن کلمات برای توصیف کاری که کرده‌ام، بسیار سخت است.»
نادال هم بعد از شکست، فروتنانه آن را قبول کرد و گفت: «طبعاً ناراحتم که شکست خوردم.‌ رولان گاروس برای من مهم‌ترین تورنمنت است، اما این فقط یک شکست در زمین تنیس است... هر‌چه در توان داشتم را در زمین گذاشتم، چه از لحاظ ذهنی و چه از لحاظ بدنی. واقعیت این است که می‌توانم بهتر بازی کنم... در شب، سرعت توپ کمتر است و این شرایط برای ضربات من مناسب نیست... البته دنبال بهانه نیستم، چون در ورزش ما کسی که بهتر خودش را با شرایط تطبیق دهد، مستحق پیروزی است و نواک بهتر خودش را با شرایط تطبیق داد.»او همچنین گفت که تصمیم ندارد به این زودی‌ها تسلیم شود: «سال‌ها از پی هم می‌گذرند و من می‌دانم که هر سال شانسم برای پیروزی کمتر می‌شود. رولان گاروس تورنمنت بسیار مهمی برای من است، اما در عین حال به‌خوبی می‌دانم که نمی‌توان هر سال قهرمان شد. سال آینده با همان رویکرد همیشگی و سختکوشی باز خواهم گشت. امروز مقابل یکی از بهترین بازیکنان تاریخ مسابقه دادم.»
روزنامه مارکا چاپ مادرید، دیروز در صفحه اولش، عکسی بزرگ از نادال با چشمان بسته منتشر کرد با تیتر: «همیشه در کنار تو هستیم رافا!»
مارکا توضیح داده که جوکوویچ با این پیروزی به 4سال سلطنت نادال پایان داده است. این پیروزی برای جوکوویچ بسیار حیاتی بود، چون او را در مسیری قرار می‌دهد که یک گام دیگر خود را به نادال و راجر فدرر دیگر اسطوره دنیا نزدیک کند. نادال و فدرر هر کدام 20 گرنداسلم را برده‌اند و جوکوویچ با 18قهرمانی در گرند‌اسلم‌ها آنها را تعقیب می‌کند. حالا او با کسب نوزدهمین قهرمانی در گرنداسلم‌ها و رسیدن به یک‌قدمی فدرر و نادال تنها یک بازی فاصله دارد.
اما هیچ‌چیز تضمین‌شده نیست و جوانی، انرژی و انگیزه بسیار بالای سیتسی‌پاس می‌تواند مانع رسیدن جوکوویچ به نوزدهمین قهرمانی‌اش شود. سیتسی‌پاس که در کنار تنیسورهای دیگری مانند زورف، حریفش در همین نیمه‌نهایی پاریس، یکی از ستاره‌های در حال اوج‌گیری دنیای تنیس است، نخستین یونانی است که به فینال یک گرند‌اسلم می‌رسد. علاوه بر آن، او برای تقویت اعتماد‌به‌نفس و همینطور جایگاهش در میان ستاره‌های در حال اوج‌گیری، نیاز شدیدی به پیروزی برابر جوکوویچ دارد. او که پیش‌تر در 3‌ نیمه‌نهایی در گرند‌اسلم‌ها شکست خورده بود، در پاریس 2 ست جلو افتاد اما بعد 2 ست به زورف داد. با این حال، در ست پنجم ذهنیت یک برنده واقعی را از خود نشان داد و زورف را ‌ناکام گذاشت.
سیتسی‌پاس در فینال امروز، نیاز شدیدی به این ذهنیت دارد چون جوکوویچ، نماد توانایی ذهنی در دنیای تنیس به شمار می‌رود و انگیزه‌های زیادی برای کسب یک گرند‌اسلم دیگر دارد. برنده این مسابقه هر که باشد، ‌نادال نیست و بعد از سال‌ها، تنیس اوپن فرانسه فاتح جدیدی خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید