• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 19 خرداد 1400
کد مطلب : 132680
+
-

سفرهای خواندنی در همشهری مترو

شهردار تهران: روزنامه همشهری، مسائل شهری را اجتماعی کرد

خبر
سفرهای خواندنی در همشهری مترو


محمد سرابی ـ خبرنگار

انتشار هفته‌نامه همشهری مترو با توزیع در ایستگاه بهارستان آغاز شد. این نشریه 8صفحه‌ای از این پس در ایستگاه‌های پرتردد به مسافران شهر زیرزمینی تقدیم می‌شود. شهردار تهران در مراسم رونمایی از همشهری مترو با اشاره به اینکه بسیاری از متروهای کلانشهرهای جهان نشریه مخصوص به ‌خود را دارند، گفت: «همشهری یکی از نشریات پرچمدار معاصر کشور است که مسائل شهری را اجتماعی کرد. تا قبل از همشهری روزنامه رنگی نداشتیم. ترکیب و تدوین و ارائه متفاوت اخبار با هدف اجتماعی‌کردن موضوعات شهر، برند همشهری است و به همین دلیل انتظار می‌رود که نشریه مترو هم بتواند این مسیر را ادامه دهد.»
پیروز حناچی با اشاره به افزایش استفاده از فضای مجازی افزود: «به نسبت چند دهه قبل رقبای متعددی برای نشریات در فضای مجازی به‌وجود آمده و هرچند که ارائه خدمات در فضای مجازی شدت پیدا کرده است اما رسانه‌های مکتوب حذف نشده‌اند و شاهد هستیم که در کلانشهرهای دنیا نشریات خاص مترو چاپ می‌شود.» او ادامه داد: «با وجود اینکه تعداد مسافران مترو به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده، ولی هنوز هم شاهد بیشترین حجم تردد و ارتباطات انسانی در شبکه حمل‌ونقل ریلی هستیم. بنابراین تلاش می‌کنیم از این فرصت برای تبدیل شهرنشینی به شهروندی استفاده کنیم.» شهردار تهران درباره ارائه محتوا به مسافران مترو هم گفت: «این کار سفرهای روزانه را از یکنواختی درمی‌آورد و سبب پیوند بین شهروندان و محیط زندگی‌شان می‌شود. هیچ مانعی برای انتشار همشهری مترو در فضای مجازی وجود ندارد و اگر افراد بخواهند با استفاده از اپلیکیشن‌ها یا بلوتوث در ایستگاه‌ها به این نشریه دسترسی داشته باشند باید این امکان برایشان فراهم باشد.» شهردار تهران در پایان صحبت‌هایش تأکید کرد: «همشهری در دوره جدید با سایت همشهری آنلاین مخاطبان خود را به‌دست آورده است و به‌زودی شاهد اقدامات نوآورانه دیگری خواهیم بود.»

تقویت فضاهای اجتماعی، محلی و فرهنگی
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در این مراسم گفت: «نشریه همشهری مترو با هدف تقویت فضای اجتماعی، محلی و فرهنگی در شهر به شهروندان تقدیم می‌شود.» سیدمناف هاشمی با اشاره به افتتاح 30ایستگاه مترو در این دوره مدیریت شهری و بهره‌برداری از 2ایستگاه دیگر در هفته آینده افزود: «شهرداری در کنار پروژه‌های بزرگ، طرح‌های متعدد مردمی را هم پیگیری می‌کند. به‌عنوان مثال اینکه با چند گروه برای ارائه اینترنت رایگان مذاکره کرده‌ایم و از محل تبلیغات وای‌فای هم هزینه این کار تامین می‌شود و هم درآمدهایی حاصل خواهد شد.» او ادامه داد: «در کنار این اقدامات، شرکت مترو سال99 جشنواره‌ها و همایش‌های متعددی را برگزار و خدماتی مانند دسترسی به اپلیکیشن‌های کتابخوانی برای مسافران مترو فراهم کرده است.»

محقق‌شدن یک ایده
مدیرعامل مؤسسه همشهری در این مراسم  گفت: «بیش از 10سال است ایده همشهری مترو مطرح شده و این نشان می‌دهد که پیش از ما هم این ایده را دنبال می‌کردند، اما سؤال این است که چرا تا‌کنون این کار انجام نشده است؟» 
سیدابوالحسن ریاضی ادامه داد: «تصور می‌کنم اراده‌ای که باید پشت این ایده قرار می‌گرفت تا امروز وجود نداشت و آن اراده ناشی از نگاه متفاوت در مدیریت شهری است که فواید کارهای کوچک مؤثر را مهم‌تر از پروژه‌های بزرگ‌مقیاس می‌داند. همچنین مدیریت شهری موظف است ارتباط خود را با شهروندان بیشتر کند تا بتواند خدمات را براساس این ارتباط تعریف کند.» مدیرعامل مؤسسه همشهری درباره نشریه همشهری مترو گفت: «این نشریه اکنون به شکل هفته‌نامه و با تیراژ 100هزار نسخه، هر روز در 3ایستگاه توزیع می‌شود ولی متناسب با استقبال شهروندان مراحل بعدی کار را ارزیابی می‌کنیم. در حقیقت برنامه ما این است که به سمت هفته‌ای دو شماره برویم و در نهایت به چاپ روزانه برسیم.» 
او افزود: «محورهای  این نشریه با توجه به گستردگی این وسیله حمل‌ونقل و ارتباط مدیریت شهری و شرکت مترو با شهروندان، بر مبنای فرهنگ شهرنشینی خواهد بود. از این‌رو یک صفحه به پیام شهروندان اختصاص خواهیم داد تا از طریق مسیرهای پیش‌بینی‌شده نظرات خود را در این هفته‌نامه منعکس کنند.» 
ریاضی در پایان تأکید کرد: «سؤالی که اکنون مطرح می‌شود این است که با شرایط اقتصادی فعلی و مشکلاتی نظیر قیمت کاغذ و هزینه چاپ که روزنامه‌ها با آنها درگیر هستند، چرا یک نشریه رایگان منتشر می‌شود؟ پاسخ ما این است که ما این هزینه‌ها را به‌عنوان سرمایه تلقی می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم به ارائه خدمت ادامه دهیم.»

تداوم در انتشار و توزیع
علی عبدالله‌پور، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران نیز در مراسم گفت: «با توجه به نشریاتی که در متروهای بزرگ جهان توزیع می‌شود جای خالی این هفته‌نامه در متروی تهران احساس می‌شد و امیدواریم با وجود رقابت با رسانه‌های دیگر تداوم پیدا کند.» در پایان مراسم مسئولان حاضر لوح یادبود آغاز توزیع همشهری‌مترو را امضا کردند. 
همشهری مترو علاوه بر ایستگاه‌های مترو در سایت همشهری‌آنلاین(hamshahrionline.ir)   و سایت (newspaper.hamshahrionline.ir) در دسترس مخاطبان است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید