• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 18 خرداد 1400
کد مطلب : 132491
+
-

جاده‌های مازندران یک‌طرفه نیست

اشکان‌ جهان‌آرای- خبرنگار

ترافیک جاده‌های شمال طی2دهه اخیر به بخش جدانشدنی از برنامه سفر تبدیل شده است. گاهی ترافیک در این مسیرها به حدی سنگین است که مسافران برای طی مسیر یک ساعته بیش از 10ساعت در ترافیک می‌مانند. یکی از راه‌های مرسوم مدیریت ترافیک در این محورها، مسدود کردن یک لاین برای روان شدن ترافیک در لاین مقابل است؛ اقدامی که سال‌ها موجب اعتراض بومیان و به‌ویژه ساکنان مناطق مسکونی حاشیه‌ محورهای منتهی به مازندران بود، زیرا در زمان یک طرفه شدن مسیر از سمت مازندران به تهران عملا همه فعالیت‌های ساکنان این مناطق مختل می‌شد. این تصمیم گاهی از سمت تهران به مازندران نیز برای روان شدن ترافیک حضور مسافران در این استان اتخاذ و اجرا می‌شد و همان اعتراض‌ها را در پی داشت.
سرپرست پلیس راه مازندران در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: پیش‌تر نیز بارها اعلام شد مسیرها دیگر برای تردد مسافران یک طرفه نخواهند شد و مسافران باید برای بازگشت خود برنامه‌ریزی کنند و با تصمیم اتخاذ شده از سوی مرکز مدیریت راه‌های کشور خود را وفق دهند. سرهنگ هادی عبادی می‌افزاید: حتی پیش از اجرای مصوبه و لغو یک طرفه شدن مسیرهای منتهی به مازندران نیز همواره تأکید می‌شد مسافران مازندران و شهروندانی که از شهرهای خود به روستاها و ییلاقات استان سفر کرده‌اند برای بازگشت آخرین ساعات شبانه‌روز را انتخاب نکنند، زیرا حجم ترافیک در جاده‌ها افزایش می‌یافت. هم‌اکنون هم این پیشنهاد پابرجاست، به‌ویژه برای مسافرانی که قصد خروج از مازندران را دارند و گمان می‌کنند به روال گذشته جاده‌های هراز و چالوس با افزایش حجم ترافیک از شمال به جنوب یک‌طرفه می‌شود. سرپرست پلیس راه مازندران با اشاره به در پیش بودن تابستان و افزایش سفر به مناطق ییلاقی توسط شهروندان استان نیز می‌گوید: پیشنهاد ما برای در ترافیک نماندن شهروندان و مسافران، برنامه‌ریزی برای بازگشت براساس وضعیت کاری و مسافتی است که در پیش دارند. برای برخی افراد میسر است که فردای تعطیلات به مقصد برگردند و بسیاری دیگر نیز می‌توانند از صبح آخرین روز تعطیل اقدام به بازگشت کنند. طبیعتا در این صورت شاهد ترافیک سنگین در محورهای مازندران نخواهیم بود.
طرح تردد یک طرفه در جاده‌های هراز و چالوس برای تردد مسافران که چالش‌های متعددی برای بومیان و ساکنان مناطق اطراف این جاده‌ها ایجاد می‌کرد پس از سال‌ها اعتراض بومیان مازندران از 28دی پارسال مرکز مدیریت راه‌های کشور اعلام کرد این محدودیت ترافیکی لغو شده است و از آن تاریخ به بعد طرح یک طرفه شدن مسیرهای منتهی به مازندران اجرا نخواهد شد.
با این حال هنوز بسیاری از مسافران با این تصور که جاده‌های هراز و چالوس از ساعت پایانی آخرین روز تعطیلات به سمت تهران یک‌طرفه می‌شوند، بازگشت خود را به ساعات پایانی موکول می‌کنند که موجب ایجاد ترافیک سنگین در این مسیرها می‌شود؛ اتفاقی که پس از تعطیلات نیمه خرداد امسال در محورهای هراز و چالوس مشاهده شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید