• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 18 خرداد 1400
کد مطلب : 132475
+
-

هشدار خاموشی در استان‌های گرمسیر

هشدار خاموشی در استان‌های گرمسیر

امسال استان‌های جنوبی و گرمسیری با توجه به قطعی‌های مکرر برق و خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها که زودتر از هر سال آنها را وارد فصل گرم کرده است، شرایط سخت‌تری را نسبت به سال‌های گذشته تجربه می‌کنند. در روزهای اخیر دمای بسیاری از شهرهای جنوبی به بالای 40درجه رسیده و با وجود این، قطعی‌ برق هم اجازه روشن کردن وسایل سرمایشی را نمی‌دهد. هرمزگان، سیستان‌وبلوچستان، خوزستان، کرمان، فارس، بوشهر و یزد استان‌هایی هستند که دمای بالاتری را نسبت به استان‌های دیگر تحمل می‌کنند. در برخی استان‌ها چون سیستان و بلوچستان، هرمزگان و و بوشهر هم شرایط حادتر است و علاوه بر وزش بادهای گرم یا شرجی هوا، آب‌رسانی هم با چالش‌هایی مواجه است. قطعی برق در استانی مانند سیستان و بلوچستان بلافاصله آب را هم قطع می‌کند یا در بوشهر با رطوبت بالای 90 درصد، اوضاع بغرنجی را رقم می‌زند. این وضعیت موجب شده است نماینده بندرعباس در مجلس شورای اسلامی از تذکر جمعی نمایندگان به وزیر نیرو درباره وضعیت برق خبر دهد و تاکید کند که قطع برق در استان‌های جنوبی تبعیض آشکار و زندگی مردم بدون برق در این ماه‌های گرم ناممکن است. سید کریم حسینی، رئیس مجمع نمایندگان خوزستان هم هشدار مشابهی داده و گفته بود که سلامت مردم خوزستان با قطع برق در خطر است. 

تشکیل کمیته مقابله با رمزارزها در خوزستان
خوزستان یک میلیون و ۱۱۲هزار و ۴۴۰مشترک برق دارد که از این تعداد ۳۳درصد مشترکان روستایی هستند. سال گذشته 8518مگاوات ساعت انرژی در خوزستان مصرف شد که ۸۲درصد از این میزان به مصرف خانگی اختصاص داشته. کاهش ذخایر آبی در سد‌ها و کاهش توان نیروگاه‌های برق‌آبی به دلیل کمبود آب، افزایش دما، گرمای زودرس و افزایش مراکز غیر مجاز رمز ارز در شبکه از عوامل خاموشی‌های برق در خوزستان است. کمبود تولید انرژی در کشور موجب شده است شرکت توانیر به مجموعه‌های برقی تابعه خود دستور دهد برای جبران این کمبود در شبکه خاموشی‌هایی داشته باشند و ظاهرا در خوزستان نیز بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات که حدود یک هشتم مصرف برق خوزستان است، دستور صرفه جویی و خاموشی صادر شده.مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان هم پیش از این تاکید کرده بود به دلیل کاهش بارندگی و نبود واحدهای برق آبی در مدار، تابستان امسال در شبکه کمبود برق خواهیم داشت.به گفته «علی خدری» خوزستان سال گذشته هم شرایط سختی داشت و بخشی از کمبودها با همکاری مردم و صنایع، کشاورزی و کاهش ساعت کاری اداره‌های دولتی جبران شد.کاهش ۵٠درصدی بار اداره‌ها در ساعت اداری، کاهش ٩٠درصدی بعد از تعطیلی اداره‌ها، استفاده از مولدهای خودتامین، خودداری از مصرف لامپ‌های التهابی در منزل  و ... از راهکارهایی است که اداره برق برای جبران کمبود در پیش گرفته. همچنین کمیته‌ای برای مقابله با فعالیت و جمع‌آوری رمزارزهای غیرمجاز تشکیل شده است تا به جمع‌آوری رمزارزهای غیرمجاز در استان اقدام کند.

رایزنی‌های بوشهر با وزارت نیرو 
آخرین ماه فصل بهار در بوشهر با آغاز خاموشی‌های گاه و بی‌گاه شرکت توزیع برق همراه شد. نوسان‌های شدید هنگام قطع و وصل برق در نقاط مختلف شهری و روستایی در بوشهر منجر به خسارت‌ فراوان به تجهیزات برقی و سرمایشی مردم و اعتراض و نارضایتی ساکنان بخش‌های مختلف شد.این در حالی است که بوشهری‌ها به دلیل شرایط اقلیمی زودتر از سایر نقاط کشور و تقریبا از اول سال استفاده از وسایل سرمایشی و خنک‌کننده را شروع کردند. به طور مثال ۷، ۸ و ۹خرداد برازجان گرمای هوای ۴۷ تا ۴۸ درجه را تجربه کرد یا دیگر نقاط صنعتی و نفت‌خیز مثل عسلویه یا کنگان شرایط دمای بالاتری هم گزارش شد.اما آنچه عجیب به نظر می‌رسد بی‌برنامگی شرکت توزیع برق در اعمال خاموشی‌هاست، زیرا قطعی‌ بر اساس زمان‌بندی نبود و در بیشتر آن‌ها زمان خاموشی از ۳ساعت هم فراتر رفت.البته استاندار بوشهر تدابیری برای عبور کم‌هزینه از قطعی برق در اداره‌ها و دستگاه‌های اجرایی مثل کاهش ساعت‌های کاری و همچنین خاموشی برق قسمت‌های اداری بعد از ساعت ۱۳ عملیاتی شد.با این حال روند خاموشی‌ها در بوشهر با تشدید درجه حرارت و گرمای خرداد به گونه‌ای بود که موضع‌گیری نمایندگان استان در مجلس را به دنبال داشت.رئیس مجمع نمایندگان بوشهر در مجلس در گفت‌وگو با همشهری با انتقاد از وضعیت خاموشی‌های اعمال شده می‌گوید که در استان کمبود تولید برق وجود ندارد، نیروگاه اتمی و سایر نیروگاه‌ها، مازاد بر مصرف داخلی برق تولید می‌کنند و بنابراین حق مردم نیست که با سوءمدیریت دچار سختی و مشقت دوچندانی شوند.عبدالکریم جمیری با بیان اینکه قطعی‌ مکرر برق خسارت فراوانی به اموال مردم وارد کرده تاکید می‌کند با هماهنگی وزارت نیرو و شرکت توزیع نیروی برق استان مجوز انتقال برق مازاد شرکت‌های مستقر در منطقه پارس جنوبی به شبکه برق سراسری صادر شده و در روز‌های آینده خاموشی‌ها در استان کاهش چشمگیری خواهد داشت.

هرمزگان رکورد شکست
مصرف برق در هرمزگان هر سال در میانه‌های تابستان گرم جنوب رکورد می‌زد، اما امسال این رکورد در روز  ۵ خرداد با مصرف 2222 مگاوات شکسته شده که در تاریخ هرمزگان بی‌سابقه بود.هر چند امسال در اردیبهشت نیز به گفته مصطفی طیبی، معاون بهره‌برداری شرکت توزیع برق هرمزگان ۳ بار رکورد پیک مصرف در استان شکسته است.البته وجود سامانه گرم و وزش بادهای به شدت داغ در استان که در هشت‌بندی و دیگر مناطق شرقی هرمزگان موجب این افزایش مصرف و تداوم این وضعیت در روزهای گذشته منجر به خاموشی‌های گسترده در استان به ویژه شهر بندرعباس شده است.بیش از ۷۲۵ هزار مشترک در استان وجود دارد که از این میزان بیش از ۶۰۰ هزار مشترک خانگی هستند که حدود ۶۵ درصد از کل برق استان را مصرف می‌کنند.اوج مصرف برق در سال گذشته در ۲۵ تیر اتفاق افتاد که مصرف به 2315 مگاوات رسید و در کل میزان مصرف برق هرمزگان در سال گذشته ۱۰ میلیون و ۲۴ هزار مگاوات بود.سرانه مصرف برق هر مشترک هرمزگانی ۱۳مگاوات است. سهمیه بار مدیریت اضطراری هر استان توسط مرکز دیسپاچینگ ملی اعلام می‌شود که طبق آن هر استان برای سهمیه اعلامی خود خاموشی اعمال می‌کند. امسال ۱۳ هزار و ۹۰۰ تفاهم‌نامه همکاری با مشترکان، تجاری، صنعتی، اداری و کشاورزی برای همکاری با شرکت توزیع برق استان در ساعات اوج بار امضا شده است.از ابتدای امسال 1400مشترک اداری، 2400 مشترک تجاری، 1200 مشترک صنعتی و 8700 مشترک کشاورزی برای همکاری در کاهش مصرف در ساعات اوج بار با عنوان برنامه پاسخگویی بار اعلام همکاری کرده‌اند. واحدهای صنعتی با تغییر ساعات فعالیت از اوقات اوج بار به زمان کم باری یا جابه‌جایی تعطیلات هفتگی و مشترکان کشاورزی نیز با خاموش کردن موتورهای پمپاژ آب و استفاده از مولدهای دیزلی می‎توانند در ساعات اوج مصرف با این شرکت همکاری کنند.

تفاهم نامه اداره برق کرمان با صنعت
کرمانی‌ها شنبه‌ هر هفته از سوی شرکت برق جدولی را دریافت می‌کنند که به آن‌ها می‌گوید برق هر منطقه چه روزی از هفته و چه ساعاتی قطع می‌شود. بنا به گفته‌ مدیرعامل تولید نیروی برق کرمان، در مجموع وضعیت تولید برق در استان خوب و تراز انرژی نیز مثبت است تا جایی که حتی گفته‌ می‌شود حدود 300 تا 400 مگاوات تولید برق بیش از مصرف پیک خود استان وجود دارد، اما چون شبکه‌ برق سراسری است، سهمیه‌ای برای استان نیز تعیین شده و گاهی برخی مصرف‌کنندگان باید از مدار خارج شوند.در حال حاضر فعالیت ماینرهای غیرمجاز با مصرف بالای برق یکی از چالش‌هایی است که استان کرمان نیز همچون بسیاری مناطق دیگر کشور با آن روبه‌روست. 2مرکز ماینر مجاز در رفسنجان وجود دارد که معروف‌ترین آن، ماینر چینی‌هاست اما از ابتدای خرداد خاموش شده و تا شهریور خارج از مدار هستند. با وجود این، بنا به گفته‌ مدیر امور برق رفسنجان روزانه بین ۱۰ تا ۱۲ ماینر غیرمجاز فقط در این شهرستان شناسایی می‌شود. برای کنترل این شرایط امور برق رفسنجان اعلام کرده که اگر شهروندان از فعالیت ماینرهای غیرمجاز اطلاع یابند و کشف خود را اعلام کنند، پاداش ۱۰ میلیون تومانی دریافت می‌کنند.درخواست شرکت‌های توزیع برق از سیستم قضایی و پلیس امنیت اقتصادی نیز این است که تا پایان پیک و با وجود طی روال قانونی هم، رمزارزهای غیرمجاز را ترخیص نکنند و نگذارند سریع به شبکه برگردند.در همین حال، در 2 ماهه‌ نخست امسال رشد پیک بار در استان اتفاق افتاده به گونه‌ای که از ۲ هزار مگاوات به 2700 مگاوات در اردیبهشت‌ رسیده است. این افزایش ۲۰ درصدی در کنار دیگر عوامل، خاموشی‌ها را رقم زده است. تابستان گرم و کم‌آب کرمان در راه است. پیش‌بینی‌ها نشان از آن دارد که در زمان‌های اوج مصرف در تابستان حدود 100 تا 300 مگاوات کمبود وجود داشته باشد.اینکه خاموشی‌ها در تابستان چگونه باشد هنوز مشخص نیست؛ مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای شمال استان می‌گوید خاموشی‌ها به وضعیت مصرف مردم و تولید نیروگاه‌ها بستگی دارد و از الان نمی‌توان اوضاع  تابستان را پیش‌بینی کرد.

افزایش 20درصدی مصرف برق یزد
یزد با قرارگیری در پهنه کویری نیاز به مصرف انرژی زیادی به ویژه در حوزه برق و آب دارد به طوری که تعداد مشترکان برق خانگی استان شامل ۵۶۷ هزار مشترک است. همچنین در بخش‌های دیگر به تفکیک در بخش صنعت ۱۲هزار مشترک، بخش اداری ۲۲هزار مشترک و ۱۰هزار و ۶۰۰ مشترک در بخش کشاورزی را شامل می‎شود.محدودیت تامین سوخت نیروگاه‌ها در کنار افزایش شدید مصرف گاز و برق در بخش‌های خانگی و تجاری منجر به ایجاد خاموشی‌های نوبتی با توجه به سهمیه کاهش پیک الزامی از سوی شرکت توانیر در یزد همزمان با سایر نقاط کشور شده است.تاکنون نیز همزمان با سراسر کشور، شاهد خاموشی‌هایی در نقاط مختلف استان و سایر شهرستان‌ها هستیم به طوری که طبق زمان‌بندی برق مناطق مختلف یزد قطع شده است در حالی که یزد یکی از گرمترین نقاط کشور به شمار می‌رود و این قطعی‌ برق‌ها نارضایتی مردم را به همراه دارد. بالا رفتن دمای هوا و افزایش ۲۰درصدی مصرف برق و همچنین کاهش میزان بارش‌ها و کم شدن میزان تولید نیروگاه‌های برق آبی کشور و مصرف بالای دستگاه‌های ماینر از دلایلی است که مسئولان شرکت توزیع برق برای افزایش سرانه مصرف برق و خاموشی های اخیر در استان عنوان می‌کنند. به گفته معاون بهره‌برداری شرکت توزیع برق یزد، سهمیه‌هایی از طرف وزارت نیرو به استان‌ها و شرکت‌های توزیع برق داده شد و سهمیه یزد ۷۵۰ مگاوات است. اگر مشترکان اداری، خانگی، تجاری، صنعتی و کشاورزی زیر ۱۰ درصد صرفه‌جویی داشته باشند و استان زیر سطح سهمیه تعیین شده قرار گیرد، مشمول برنامه‌های مدیریت بار اضطراری نیرو قرار نمی‌گیرد و برق قطع نمی‌شود.

حل مشکل سیستان وبلوچستان با صرفه‌جویی 
مردم سیستان و بلوچستان هم مانند سایر نقاط کشور این روزها با مشکل قطعی برق دست و پنجه نرم می‌کنند. این در حالی ‌است که هر روز بر میزان گرمای هوا افزوده می‌شود و قطعی برق و در پی آن خاموشی وسایل سرمایشی، تاب‌آوری گرمای هوا را برای مردم سخت کرده. امسال شرایط کشور و طبعا سیستان و بلوچستان با سال گذشته تفاوت‌هایی دارد و این مساله تابع شرایط آب و هوایی و خشکسالی است، زیرا کاهش بارندگی موجب افت دخایر آبی و افزایش مصرف آب پیش از موعد معمول شده.براساس اظهارات مسئولان ذی‌ربط استان، بارش‌های کمتری نسبت به سال‌های گذشته روی داده و ذخایر آبی کم شده است. در نتیجه، بخشی از تولید مورد نیاز صنعت برق که از طریق نیروگاه‌های برق آبی تامین می‌شد کاهش یافته است. همچنین کاهش بارندگی‌ها موجب گرمای زودرس هوا شده. در این وضعیت کشاورزان نیز مجبور به استفاده بیشتر از پمپ‌های آبی شدند که این مساله مصرف برق را نیز بالا برده است.در کنار عوامل یاد شده، افزایش واحد صنعتی مصرف‌کننده برق، استفاده از لوازم متعدد برقی و کولرهای گازی و آبی در منازل و ادارات و شرکت‌ها موجب افزایش مصرف شده است.یکی از برنامه‌های شرکت توزیع برق سیستان و بلوچستان برای خروج از بحران، سهمیه‌بندی است که طی آن به ‌ناچار برق نقاط مختلف استان در برخی ساعت‌ها با قطعی همراه می‌شود.فعالیت رمز ارزها هم موجب شده است میزان مصرف برق در استان افزایش پیدا کند. با وجود این سال گذشته میزان تولید برق در استان 1150 مگاوات، اما میزان مصرف 1650مگاوات بود که با توجه به افتتاح واحدهای جدید صنعتی و افزایش انشعابات برق پیش‌بینی مصرف 1800 مگاواتی در سال جاری دور از انتظار نیست.یکی از برنامه‌های مورد توجه برای کاهش مصرف برق، تغییر ساعات کاری است که سیستان و بلوچستان نخستین استانی است که این برنامه را در کشور اجرا کرده.بنا بر گفته‌ مسئولان استان سهم سیستان وبلوچستان از خاموشی‌های کشور 3 درصد است.

10درصد صرفه‌جویی و توقف خاموشی‌ در فارس
خشکسالی و از مدار خارج شدن برخی نیروگاه‌های برق‌آبی، افزایش دما و بالا رفتن مصرف برق، ورود زودهنگام چاه‌های کشاورزی به چرخه مصرف و در نهایت پدیده جدیدی به نام رمز ارزها 4 دلیل اصلی افزایش شدید مصرف برق و به هم خوردن تراز تولید و مصرف در استان فارس است. امسال با کاهش بارندگی‌ها، خاموشی‌ها در این استان نیز بیشتر شده و مردم شهرها و روستاهای فارس هر روز ساعت‌هایی را با قطعی برق دست و پنجه نرم می‌کنند و این شرایط قرار است تا شهریور ادامه داشته باشد. مسئولان استانی معتقدند اگر مردم 10 درصد در مصرف صرفه‌جویی کنند می‌توانند از بروز خاموشی جلوگیری کنند. مسئولان شرکت برق در این استان اقداماتی را برای عبور از تابستان پر تنش امسال برنامه‌ریزی کرده‌اند. تاکنون 5958 کنتور معیوب در آزمایشگاه مرکزی شرکت برق شناسایی و رفع عیب شده که منجر به ۵۱ میلیارد ریال صرفه جویی شده است. همچنین با افزایش تمایل افراد به حضور در بازارهای مالی رمزارزها، تقاضا برای نصب دستگاه‌های ماینر طی یکسال گذشته افزایش داشته که بیش از 4700 دستگاه استخراج رمز ارز که به شکل غیرقانونی در نقاط مختلف تحت مدیریت توزیع برق شیراز نصب شده بود، کشف و ضبط شده است. با این حال شهروندان معتقدند اگر امروز صنعت برق قادر به پاسخگویی به نیاز مشترکان خود نیست به دلیل ناتوانی مدیران این صنعت در برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح و آینده‌نگری متناسب با نیازها بوده است و امروز هم تنها مردم تبعات این سوء مدیریت را متحمل شده‌اند و کسی چندان پاسخگوی آنان نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید