• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 18 خرداد 1400
کد مطلب : 132471
+
-

فرهنگسرای امید برای تربیت کودکان و نوجوانان آستین همت بالا زده‌است

آموختن مهارت‌ در کلبه رفاقت

آموختن مهارت‌ در کلبه رفاقت

پروانه بهرام نژاد

برای همه پدر و مادرها، تربیت فرزند صالح یکی از مهم‌ترین موضوعات و دغدغه‌های ذهنی آنهاست و همواره تلاش می‌کنند تا اصول درست را فرا بگیرند و برای تربیت فرزندان‌شان از آنها استفاده کنند.

 در این راستا، فرهنگسرای امید با اجرای برنامه‌های آموزشی با عنوان «کلبه رفاقت» تلاش می‌کند این اصول تربیتی را به والدین آموزش دهد.  

ویژه برنامه آموزشی کلبه رفاقت به دنبال ارائه راهکارهای صحیح برای ارتباط والدین با فرزندانشان‌است. «پروانه دوستی» مدیر مراکز فرهنگی و هنری منطقه۱۳ دراین‌باره می‌گوید: «تربیت صحیح کودکان علاوه بر اینکه وظیفه والدین و حق کودک است، گامی مهم در راستای تقویت بنیان خانواده است. برای همین یکی از بهترین و مطمئن‌ترین روش‌های تربیتی کودک، تربیت دینی است که در آموزه‌های دینی ما به آن زیاد سفارش شده است. تربیت دینی دارای روش‌ها و اصولی است که والدین باید آنها را یاد و به کار بگیرند.»

او می‌افزاید: «از این‌رو فرهنگسرای امید در برنامه جدید خود با عنوان «کلبه رفاقت» چند اصل مهم را براساس اصول تربیت دینی به والدین یادآوری می‌کند. این برنامه برای ارتقای آگاهی والدین و با عنوان «آنچه که والدین باید بدانند» به امور مهمی مثل تربیت دینی فرزند، اعتماد به نفس کودک، رفتار مناسب با او در هر رده سنی مختلف و... می‌پردازد.»

  • آموزش مجازی
پروانه دوستی/مدیر مراکز فرهنگی و هنری منطقه۱۳

ویژه برنامه کلبه رفاقت با حضور و راهنمایی‌های دکتر «علیرضا هزار» استاد روان‌شناسی کودک برگزار می‌شود. دوستی دراین‌باره بیشتر توضیح می‌دهد: «این استاد تحصیلات دانشگاهی و حوزوی دارد و در برابر دوربین فرهنگسرای امید و مدیریت مراکز فرهنگی و هنری منطقه ۱۳ قرار گرفته و اصول تربیت دینی را به شهروندان آموزش می‌دهد. در واقع «کلبه رفاقت» تلاش دارد در قالب چند ویدئوکلیپ و در ۵ قسمت که به همت فرهنگسرای امید و با مشارکت کانون اصول و عقاید اسلامی تولید شده است، به والدین در این راه کمک ‌کند تا اصولی در این مسیر گام بردارند.» او می‌افزاید: «علاقه‌مندان برای دریافت و استفاده از این ویدئوکلیپ‌ها می‌توانند به صفحه اینستاگرام فراهنگسرای امید و شبکه‌های اجتماعی منطقه به نشانی @farhangsara_omid مراجعه کنند.» 

  • لزوم استمرار آموزش‌ها

براساس آخرین نظرسنجی که مدیریت مراکز فرهنگی و هنری از والدین و کودکان انجام داده، برنامه آموزشی کلبه رفاقت بسیار مورد استقبال قرار گرفته و شهروندان به استمرار آن و برگزاری چنین برنامه‌هایی به‌ویژه در شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا، علاقه‌مند و خواستار این موضوع هستند. «مریم علیزاده» یکی از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقد است: «فقدان آموزش‌ مهارت‌های خانواده یکی از معضلات اصلی این دوران است.

بچه‌ها با والدین نمی‌توانند ارتباط برقرار کنند و پدر و مادرها نیز در برقراری ارتباط با فرزندان مشکل دارند. از این‌رو اجرای این برنامه‌ها که قبلاً به‌صورت حضوری بود، بسیار به خانواده‌ها کمک می‌کند تا بتوانند در راهی درست قدم بگذارند و از تلاشی که می‌کنند مأیوس نشوند.» همچنین «علی رحمتی» یکی از پدران شرکت‌کننده نیز تأکید می‌کند: «در شرایط فعلی جامعه، تنش میان افراد زیاد شده‌است و برگزاری این برنامه‌های آموزشی مهارت‌های ارتباطی ما را بیشتر می‌کند و ضرورت دارد اجرای چنین آنها بیشتر شود.»

  • «و ناگهان طلوع»  

همچنین در همین راستا ویژه‌برنامه «و ناگهان طلوع» نیز از سوی فرهنگسرای امید درحال اجراست. دوستی می‌گوید: «در کنار اینها، برای آموزش تربیت دینی و توجه به مقولات مهمی نظیر «چه بگوییم» و «چگونه بگوییم» ویژه‌برنامه جدید خود را با تکیه بر کتاب ارزشمند «و ناگهان طلوع» برگزار می‌کنیم که این کتاب ارزشمند مبتنی بر سیره پیامبر اسلام و درس‌نامه‌هایی از زندگی و سیره پیامبر و در قالب چند رسانه‌ای منتشر شده است. این کتاب برای کسانی که در قامت مربی، معلّم، پدر، مادر و... هستند بسیار مفید بوده و می‌تواند به‌عنوان یک منبع تربیت دینی مورد استفاده قرار گیرد. این محصولات مجازی با عنوان «و ناگهان طلوع» در نشانی: 
farhangsara_omid@ منتشر شده‌است و در اختیار عموم قرار دارد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید