• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 17 خرداد 1400
کد مطلب : 132427
+
-

30ساعت عملیات سخت

یادداشت
30ساعت عملیات سخت

مهدی داوری- مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران

غروب روز چهارشنبه گذشته وقوع آتش‌سوزی در پالایشگاه شهید تندگویان تهران، نیروهای عمل‌کننده سازمان آتش‌نشانی را با یکی از گسترده‌ترین و به زعم کارشناسان، پرریسک‌ترین حوادث شهری مواجه کرد. همکارانم در سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، در کوتاه‌ترین زمان ممکن ضمن حضور در محل حادثه، با توجه به خطرات بالقوه این آتش‌سوزی، در یک عملیات سخت، با ایثارگری و سود جستن از تجهیزات و توان عملیاتی، موفق شدند حریق را تحت‌کنترل خود درآورده و مانع گسترش آن شوند.
این عملیات خوشبختانه با کمترین خسارات ممکن و آسیب جانی، بدون هیچ کشته و مصدوم، بعد از نزدیک ۳۰ساعت در حالی به اتمام رسید که به‌گفته کارشناسان فنی، ابعاد این آتش‌سوزی می‌توانست بسیار گسترده و با خسارات مالی و جانی فراوان باشد اما خوشبختانه با درایت و تلاش فرماندهان و فداکاری آتش‌نشانان، با رعایت همه‌جانبه و اصولی استانداردهای عملیاتی، با کمترین آسیب همراه شد.
در مقابله با چنین حوادثی که ابعادش قابل‌پیش‌بینی نیست و باید توان بسیار بالایی را برای آن به‌کار گرفت، چند نکته مهم مورد‌توجه است:
1-سازمانی همچون آتش‌نشانی که وظیفه مقابله‌ای دارد، باید پیش از وقوع چنین حوادثی ضمن کسب آمادگی‌های لازم و افزایش توان عملیاتی، خود را به تجهیزات به‌روز و به‌هنگام مجهز کرده باشد.
2- رصد و پشتیبانی لحظه‌ای عملیات باید توسط مدیریت و فرماندهی کلان به بهترین و دقیق‌ترین شکل خود انجام شود.
خوشبختانه در این حادثه هر دو جنبه فوق‌الذکر به‌صورت دو بال عمل‌کننده و هماهنگ انجام شد و دستیابی به هدف و کسب موفقیت را سرعت بخشید. در همان دقایق اولیه حادثه با تأکید و پیگیری شهردار محترم تهران همه توان و امکانات شهرداری تهران برای یاری‌رسانی به نیروهای عمل کننده، بسیج شد که این حمایت لجستیکی و پشتیبانی، ثمرات بسیار خوبی در موفقیت عملیات مهار آتش‌سوزی داشت. در سال‌های اخیر شهرداری تهران با اختصاص اعتبارات قابل‌توجه، این امکان و فرصت را به سازمان آتش‌نشانی داد که با خرید تجهیزات نوین و به روز، توان عملیاتی خود را ارتقا بخشد که انتظار می‌رود این راهبرد مناسب که سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران را به سازمانی چابک و قدرتمند در حوزه عملیاتی مبدل کرد، ادامه‌دار باشد.  همانگونه که می‌دانید فرایند مناسب‌سازی‌ تجهیزات و آماده‌سازی آن با توجه به پیچیده‌تر شدن و تغییر شکل حوادث در دوره‌های مختلف زمانی، باید فرایندی دائمی باشد تا سازمانی که وظیفه مقابله‌ای دارد بتواند با بهره‌گیری از تجهیزات پیش‌بینی شده، برای انواع حوادث آمادگی لازم را داشته باشد. سازمان آتش‌نشانی به موازات این حرکت پرسرعت خود در مجهز شدن به آخرین ابزارها و تجهیزات مقابله با حوادث، روند آموزشی برای ارتقای توان و کیفیت عملکرد پرسنل سازمان در عملیات متنوع را با قدرت به پیش برده است. اجرای مانورهای مختلف آموزشی با بهره‌گیری از آخرین استانداردهای علمی در دستیابی به این هدف نقش تعیین‌کننده‌ای داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید