• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 17 خرداد 1400
کد مطلب : 132376
+
-

محله‌های منطقه ۹ با اجرای طرح‌های مختلف زیباسازی متحول شدند

دعوت به تماشای زیبایی

دعوت به تماشای زیبایی

مریم باقرپور
 

تکه نهم پایتخت به داشتن کوچه‌های تنگ و باریک، جمعیت متراکم خانه‌های فرسوده و کوچک، کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی معروف است و تردد بالای خودروها به دلیل وجود میدان‌هایی مانند «آزادی» و «شمشیری» و صدای ناشی از هواپیماها از ویژگی‌های آن به شمار می‌آید.

 اما در این محدوده از پایتخت زیبایی‌هایی نیز وجود دارد که سبب نشاط و شادابی ساکنان محله می‌شود. برخی از این زیبایی‌ها در یک سال اخیر ایجاد شده‌اند تاجایی که توجه اعضای شورای‌شهر و مدیران شهری را جلب کرده است. برخی از این زیبایی‌ها وجلوه‌های خاص محلی را به تصویر کشیده‌ایم.  

اواخرسال گذشته بلوار جدیدالاحداث منطقه ۹ در انتهای بلوار استاد معین، بعد از خیابان شهید نوری نیارکی تا خیابان شهید بختیاری به نام دکتر بدرالزمان قریب نامگذاری شد. این خیابان در گذشته جزو پادگان جی بود و کاربری خاصی نداشت. اما این روزها به پاتوق بسیاری از شهروندان تبدیل شده است. تا جایی که در بعدازظهرها به قولی جای سوزن انداختن در آن نیست. به‌ویژه آنکه امکانات مختلفی در آن وجود دارد.  
 

در محدوده منطقه ۹ به دلیل وجود مراکز و شهرک‌های نظامی، تعداد دیوارهای بلند و طویل کم نیست. به تازگی هم دیوارهای خیابان استادمعین جنوبی در محدوده پادگان جی به تعداد این دیوارهای بلند اضافه شده است. اما تفاوت مکان جدید، نقش‌ها و رنگ‌هایی است که بر روی هر بلوک سیمانی کشیده شده است.

با اجرای طرح‌هایی مانند کوچه‌های رنگی، کوچه دوستی و...، بسیاری از کوچه‌ها و خیابان‌ها رنگارنگ شده است. کوچه شهید خسرو قدیانی بین دو خیابان شهید دستغیب و نوری نیارکی از جمله این معابر است که خانه‌های فرسوده‌اش نمای محله را زشت کرده بود، اما این روزها با رنگ‌آمیزی آن، پیاده‌روی در کوچه حس دیگری دارد.  
 

میدان هاشمی برای ساکنان منطقه ۹ ناشناخته نیست. اگرچه از میدان تنها یک چهارراه می‌دیدند. اما این روزها با ساخت پلازای هاشمی می‌توانند در این مکان و به‌ویژه زیر چادری به وسعت ۷۰‌مترمربع از آفتاب سوزان فرار و استراحت کنند یا دورهمی‌های کوچک داشته باشند. پلازای هاشمی یک پاتوق محلی در نزدیکی مسجد علی اصغر(ع) است که در آن امکانات مختلف برای پیاده‌روی و دورهمی‌های ساده پیش‌بینی شده و می‌توان زیر سایه درختانش استراحت کرد.  
 

اگر تاکنون درختان خشکیده خیابان ولی‌عصر(عج) جان می‌گرفتند و به شکل و شمایل جدید در می‌آمدند، اکنون نوبت درختان خیابان‌های آزادی، شمشیری و... است. در این محدوده، این روزها رهگذران و به‌ویژه دوچرخه‌سواران به جای مشاهده درختانی که جز تنه از آنها چیزی باقی نمانده است، شاهد پیکرهایی به شکل سیمرغ و احجام مختلف هستند.

نیمه نخست سال ۱۳۹۵، در بوستان المهدی(عج) و مکانی که روزگاری محل تجمع معتادان و کارتن‌خواب‌ها بود، برای ارتقای آگاهی و ایجاد و نشاط بین کودکان و نوجوانان، پارک آموزش ترافیک راه‌اندازی شد. این پارک با گذشت سال‌ها در زمینی به وسعت ۷ هزارمترمربع همچنان فعال است و کودکان و نوجوانان می‌توانند هر روز از امکانات آن استفاده کنند.  

این خبر را به اشتراک بگذارید