• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 17 خرداد 1400
کد مطلب : 132375
+
-

بانوی محله «دکتر هوشیار» از چگونگی راه‌اندازی کسب و کار خانگی‌اش می‌گوید

باغ شیشه‌ای خودت را بساز

باغ شیشه‌ای خودت را بساز

سحر جعفریان

از همان کودکی به راه‌اندازی کسب وکاری با گل‌ها و گیاهان، علاقه داشت.

آنقدر که برای ادامه تحصیل رشته‌ای نزدیک به سلامت و محیط‌زیست انتخاب کرد. «رابعه رمضانیان»، ۴۹ ساله، ساکن محله «دکتر هوشیار»، کارشناس «بهداشت محیط» است که تجربه سال‌ها تدریس در مدارس مختلف را نیز بر دوش می‌کشد. با این بانوی هم‌محله‌ای که به‌عنوان کارآفرین برتر و تلاشگر نمونه منطقه ۹ در حوزه محیط‌زیست و فضای سبز معرفی شده است، ساعتی را به گفت‌وگو نشسته‌ایم و او برایمان از تولید باغ‌های شیشه‌ای و فانتزی می‌گوید.

  • توسعه فضای سبز خانگی

بخش وسیعی از فضای خانه‌اش را به باغ‌های شیشه‌ای (تراریوم و پلنتاریوم) اختصاص داده است. گیاهان مرطوبی که در فضای بسته یا باز، در شیشه‌هایی با مدل‌هایی مختلف رشد می‌کنند و به زیبایی آراسته شده‌اند. از دهه ۷۰ به گلکاری و توسعه فضای سبز خانگی مشغول است.

اما از سال ۱۳۹۵ بود که با ثبت شرکتش، برچسب‌های برند ایرانی را با افتخار بر روی محصولات شیشه‌ای الصاق کرد تا شعار «خواستن، توانستن است» را بهتر و بیشتر به نمایش بگذارد. رمضانیان گفت‌وگو را این‌گونه آغاز می‌کند: «از کودکی به گیاهان علاقه داشتم. با اینکه تجربه زیادی درباره گل‌ها نداشتم، اما به تکثیر آنها در باغچه کوچک حیاط فکر می‌کردم. اغلب از دوستانم گل یا گیاهانی می‌گرفتم سپس در باغچه می‌کاشتم. گاهی موفق بودم و گاهی با پژمرده شدن گل و گیاه، ازرده می‌شدم.

به دوره نوجوانی که رسیدم، مطالعه‌ام را در همین زمینه افزایش دادم. به‌تدریج کنکور و دانشگاه همه وقتم را گرفت و از این علاقه‌مندی، مدتی بازماندم. ازدواج کردم و دست بر قضا همسرم کارشناس «گیاه‌پزشکی» بود و من بسیار از ایشان آموختم. اما متأسفانه، مرگ، بین ما فاصله انداخت. با این حال، توصیه‌های ایشان را برای پیگیری علاقه‌مندی‌هایم و دوری از پراکنده‌کاری جدی گرفتم. برای همین حتی در زمان تدریس، عضویت در سازمان «حفاظت از محیط‌زیست» و «شورای عالی الگوی مصرف» به‌صورت علمی به گلکاری پرداختم. توسعه فضای سبز خانگی هدف من است. به‌ویژه در زندگی شهرنشینی این روزها که سرانه فضای سبز با توجه به تراکم جمعیت و محدودت‌های مکانی، در حداقل ممکن است. در این شرایط نباید از جذابیت باغ‌های شیشه‌ای در محیط خانه غافل ماند.»

  • اهمیت کیفیت و پشتیبانی از فروش

سال ۱۳۹۵ برای این بانوی تلاشگر و دختر نوجوانش «سیده زهرا ملیحی»، سال آغاز حرفه‌ای فعالیت‌های مرتبط با کارآفرینی در حوزه گل و گیاه بود. او در این‌باره می‌گوید: «سال ۱۳۹۵ تصمیم گرفتم کسب و کار خود را داشته باشم. همان کسب وکاری که تجربه زیادی درباره آن به پشتوانه مطالعه، مشاوره و گذراندن دوره‌های آموزشی مرتبط از گیاه‌شناسی تا تولید یک برند و تسلط بر بازار اندوخته بودم.

خانواده و به‌ویژه دخترم بسیار همراه و مشوقم بودند. نخست با سرمایه‌ای در حدود یک میلیون تومان آغاز کردم. اوایل سختی‌ها و حتی شکست‌هایی هم از سر گذراندم، اما ناامید نشدم. بیش از هر چیز به استاندارد بالا و کیفیت مطلوب محصول ایرانی می‌اندیشیدم. چراکه در بازار خیلی از تراریوم‌ها، پلنتاریوم‌ها، آکواریوم و ویواریوم‌ها هستند که به سبب ایرادهای گیاه‌پزشکی و علمی، ماندگاری ندارند و هزینه‌های زیادی در قالب لوکس و لاکچری بودن بر روی دست بسیاری از مشتری‌ها می‌گذارند بنابراین، هدفم را «کیفیت برند ایرانی و پشتیبانی پس از فروش» تعیین کردم. بانوان می‌توانند با راه‌اندازی کسب و کارهای مورد علاقه خود، تلاشگران اقتصادی مؤثری باشند. تنهاکافی است به باور توانستن برسند.»

  • دوره‌های آموزشی و موانع کارآفرینی

رمضانیان در ادامه گفت‌وگو از برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه بانوان علاقه‌مند و نیز موانع کارآفرینی در حوزه کسب و کارهای خانگی می‌گوید: «تجربه‌های خود را با بانوان علاقه‌مند و مستعد به‌صورت مجازی و حضوری به اشتراک می‌گذارم. مزیت فوق‌العاده حوزه گل و گیاه این است که علاوه بر سودآوری مالی، بر روحیه و نشاط افراد تأثیری مثبت می‌گذارد.

برای همین است که در اصطلاح کسی که مبتلایش می‌شود دیگر درمان نمی‌شود! این ابتلا و درمان‌ناپذیری دوستداشتنی سبب شده است تا دوره‌های آموزشی با استقبال خوبی مواجه شود. حتی از سوی بانوانی که به کسب و کار نمی‌اندیشند و تنها می‌خواهند فضای خانه را از انرژی سبزینه‌ها پُر کنند. آموزش‌ها شامل گیاه‌شناسی بیماری‌شناسی، تراریوم، پلنتاریوم و دیش گاردن است.» او هم‌چنین از موانع کارآفرینی یاد می‌کند: «معمولاً در شرایط اقتصادی، سرمایه اولیه برای افراد تأمین نیست. سرمایه‌ای که یکی از راه‌های کسب آن وام‌های اشتغالزایی و کارآفرینی است. این وام‌ها یا مبالغ محدودی دارند یا راه‌های رسیدن به آنها دشوار است. از سوی دیگر، بسترهایی مانند نمایشگاه‌های تخصصی و محلی به قدر کفایت فراهم نیست. این بسترها بهترین گزینه برای انتقال تجربه و ایجاد فضاهای رقابتی سازنده است. مورد آخر هم به نبودوجود قانون معافیت مالیاتی ویژه بانوان سرپرست خانوار بر می‌گردد.»

  • فوت و فن‌های ساخت باغ شیشه‌ای

تراریوم یک روش نگهداری و عرضه گل و گیاه در آپارتمان است که این روزها طرفداران خاص خود را پیدا کرده است. باغ‌های شیشه‌ای در ابعاد مختلفی که به یک باغ «مینیاتوری» می‌مانند. رمضانیان در پایان از چگونگی تولید ساخت باغ شیشه‌ای منحصربه‌فرد خود می‌گوید: «در مرحله نخست باید ظرف تراریوم یا شیشه‌ای مناسب انتخاب کنیم. در این انتخاب باید به باز یا بسته بودن باغ شیشه‌ای نیز توجه کنیم.

باغ‌های شیشه‌ای یا با درپوشی محکم بسته شده‌اند یا بخشی از آنها برای انتقال هوا باز است که شیوه پرورش گیاه در هرکدام متفاوت است. برای مثال، در ظروف دربسته، گیاهان دارای رطوبت بالا را قرار می‌دهند و در ظروف باز، گیاهان با رطوبت نسبی قرار می‌گیرند. نوع گیاه، نوع آبیاری، چگونگی رشد و میزان هوا و کیفیت خاک را نیز باید مورد توجه قرار دهیم. چراکه در هرکدام روش کاشت با دیگری فرق دارد. در نهایت می‌توانید باغ شیشه‌ای خود را با سنگ‌ها، چوب‌های رنگی و مُهره‌های تزیینی بیارایید.»

این خبر را به اشتراک بگذارید