• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 13 خرداد 1400
کد مطلب : 132294
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/مواجهه با قوی سیاه


«قوی سیاه» کتابی است که نویسنده در آن به پیشامدهای نادر و غیرقابل پیش‌بینی و تأثیر آن در زندگی آدم‌ها پرداخته است. این کتاب که اثر نسیم نیکلاس‌طالب، نویسنده لبنانی است، نام کاملا برازنده‌ای دارد. ماجرا از این قرار است که تا قبل از کشف استرالیا، مردم دنیا بر این باور بودند که هر قویی سفید است تا اینکه در استرالیا قوهای سیاه مشاهده شدند و دیدن آنها برای پرنده‌شناس‌ها، دستاورد هزاران سال تماشای میلیون‌ها قوی سفید و اساسا نظریه سفیدبودن قوها را بی‌اعتبار کرد! نویسنده کتاب با استفاده از همین استعاره می‌خواهد بگوید پیشامدهای نادر در زندگی، ما را با قوی سیاه‌مان مواجه کرده و باعث شگفتی و حیرت‌مان خواهد شد. این کتاب در زمره کتاب‌های پرفروش نیویورک تایمز قرار دارد.

نبرد هیتلر!

آدولف هیتلر، سیاستمدار دیکتاتور آلمانی و رهبر حزب نازی، برای همه ما با جنایت‌هایش شناخته می‌شود؛ کسی که با برپایی حزب نازی، جهان را درگیر مصیبتی همه‌جانبه کرد. اما شاید برای خیلی‌هایمان جالب باشد بدانیم در ذهن هیتلر چه می‌گذشت که این راه را پیش گرفت و نامش را در تاریخ با بدنامی گره زد! کتابی به نام «نبرد من» وجود دارد که خود هیتلر آن را در زندان نوشته است. این کتاب شامل 15فصل است که عباتند از در خانه پدری، آغاز فعالیت سیاسی من، نژاد و مردم، حق دفاع از خود و... . کتاب نبرد من را که درواقع زندگینامه خودنوشت آدولف هیتلر است، فرشته اکبرپور ترجمه کرده و توسط انتشارات «نگاه» منتشر شده است.

آن سوی مرگ

اگر می‌خواهید درباره جهان پس از مرگ و به‌طور کلی دنیای ماوراءالطبیعه بدانید، حتما کتاب «آن سوی مرگ» را بخوانید. این کتاب که نوشته جمال صادقی است، در برگیرنده 3خاطره درباره تجربه مرگ و حاصل مصاحبه با افرادی است که حیات پس از مرگ را تجربه کرده‌اند، برای مدتی از دنیا رفته و دوباره به زندگی برگشته‌اند. داستان شکل‌گیری این کتاب به این صورت است که جمال صادقی سال‌ها پیش همراه دوست و همکارش محمدحسین حاجی‌ده‌آبادی با اهداف انسان‌شناسی به شهرها و روستاهای مختلف کشور سفر کرده بود و در همان دوره با کسانی روبه‌رو شد که ادعای تجربه مرگ و بازگشت دوباره به زندگی را داشتند. او سال گذشته حاصل این تجربه‌ها را در قالب کتابی به نام آن سوی مرگ منتشر کرد.

رودخانه یخ‌زده

فیلم سینمایی «رودخانه یخ‌زده»  فیلمی در ژانر جنایی و درام که سال2008 منتشر شده و در جشنواره‌های بین‌المللی متعدد برنده 39جایزه ازجمله جایزه بهترین فیلم سال، بهترین کارگردان زن، بهترین بازیگر مکمل زن و... شده است. نویسنده و کارگردان این فیلم کورتنی هانت است و در آن ملیسا لئو، میستی اوپهام، چارلی مک‌درموت، مایکل اوکیف و مارک بون جونیور نقش‌آفرینی کرده‌اند. می‌توانید این فیلم را در شبکه‌های نمایش خانگی ببینید.

خشم را ببینید

برای علاقه‌مندان به فیلم‌های اکشن، یک پیشنهاد داغ داغ داریم؛ فیلم «خشم مردانه» یا «مرد خشن»، فیلمی محصول کشورهای انگلیس و آمریکاست و همین سال2021 اکران شده است. این فیلم اکشن و مهیج که توسط گای ریچی نوشته و کارگردانی شده، داستان شخصیت سرد و مرموزی به نام «اچ» است که در یک شرکت حمل‌ونقل پول کار کرده و هر هفته صدها میلیون دلار به لس‌آنجلس حمل می‌کند. می‌توانید این فیلم را در شبکه‌های نمایش خانگی ببینید.

منو بشناس

بی‌شک یکی از زیباترین نماهنگ‌های سال‌جاری تا به امروز، نماهنگ «منو بشناس» است؛ کاری که یکی از مهم‌ترین پروژه‌های موسیقایی کشورمان به‌حساب می‌آید و در ساخت آن 40خواننده کشورمان حضور دارند. اگر تا‌کنون فرصت نکرده‌اید این نماهنگ زیبا را ببینید، حتما همین حالا آن را دانلود کرده و از دیدن و شنیدنش لذت ببرید. فرزاد فرزین، رضا صادقی، مهدی یغمایی، خشایار اعتمادی، روزبه نعمت‌اللهی، حمید حامی، عماد طالب‌زاده، سینا شعبانخانی، شهرام شکوهی، حجت اشرف‌زاده، علی لهراسبی، حامد همایون، گروه موسیقی هفت و... در تولید این اثر زیبا نقش داشته‌اند. در بخشی از این کار می‌شنویم: «منو بشناس که از جنگ نگفتم با تو/ منو بشناس که آرامشِ در توفانم/ منو بشناس به لبخند، به زیبایی صلح/ منو بشناس که من ایرانم»

آلبوم موسیقی تیریشکو

اگر به موسیقی‌های محلی، به‌خصوص موسیقی جنوب علاقه‌مندید، حتما آلبوم «تیریشکو» را گوش کنید. این آلبوم که کاری از حیدو هدایتی است، دارای قطعه‌هایی با نام‌های «واگرد»، «مو سی تو»، «ژولین»، «قطار خالی»، «بید خون»، «مُنگه (ورژن گیتار)»، «مُنگه»، «سو»، «تیفون»، «مرغ و باغ» و «تیریشکو» است که با سازهایی مثل کمانچه، کلارینت، ساکسیفون، عود، سینتی سایزر و... شما را با خود به نخلستان‌های جنوب می‌برد. حیدو هدایتی، حامد هدایتی و احمدرضا شهریاری آهنگسازان این آلبوم منحصر‌به‌فرد هستند و اشعار این آلبوم کاری از حیدو هدایتی، عبدالحسین هدایتی، سام موسایی، سجاد سلیمانی، محمدصادق گرامی، فائز دشتی و باباطاهر است. راستی اگر کنجکاو شده‌اید باید بگوییم که در بخشی از جنوب ایران به باران‌های ناگهانی و شدید کوتاه‌مدت، «تیریشکو» گفته می‌شود.

بی‌تو به سر نمی‌شود

این روزها اگر دنبال یک موسیقی حال خوب‌کن می‌گردید، آلبوم «بی‌تو به سر نمی‌شود» را تهیه کرده و گوش دهید. این آلبوم حاصل تلاش یک تیم رؤیایی در عالم موسیقی سنتی است؛ فقط با دیدن نام افرادی که در تهیه این آلبوم نقش داشته‌اند، متوجه وزن آن می‌شوید. زنده‌یاد استاد محمدرضا شجریان خواننده این آلبوم رؤیایی است، کیهان کلهر نوازنده کمانچه، حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده تار و همایون شجریان همخوان و نوازنده تنبک در این آلبوم است. در این آلبوم که سال1381 روانه بازار موسیقی شد، قطعات ماندگاری ازجمله بی‌همگان به سر شود، مطرب دل، ره میخانه، غم با طبیبان، دل دیوانه، چون تو جانان منی و... وجود دارد که بدون شک در این روزهای پراسترس، حال دل همه‌مان را خوب خواهد کرد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید